header
Image from OpenLibrary

فعالية استخدام التواصل المعزز والبديل في تحسين المبادأة الاجتماعية وخفض سلوك التحدي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد. / رسالة مُقدمة من الباحثة هناء رشاد محمود محمد موسى؛ اشراف ا.د.سميرة السيدعبد العال، ا.د.أيمن سالم عبدالله Remainder of title /

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 205صفحة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The effectiveness of using Augmentative and Alternative Communication in improving social initiation and reducing challenging behavior of children with autism spectrum disorder [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.94
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: يعاني الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد من قصور مهارات المبادأة الاجتماعية، كما يبدون العديد من مظاهر سلوك التحدي نتيجة لقصور مهارت التواصل والتفاعل الاجتماعي؛ اللتان تُعيقهم عن الإندماج في المجتمع؛ لذا هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فعالية استخدام التواصل المعزز والبديل في تحسين المبادأة الاجتماعية وخفض سلوك التحدي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، وتكونت عينة المشاركين الأساسية في الدراسة من (10) أطفال من ذوي اضطراب طيف التوحد، تراوحت أعمارهم ما بين (6-9) سنوات، تم تقسيمهم إلى مجموعتين متكافئتين احداهما تجريبية والأُخرى ضابطة، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطى رتب درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدى لمقياسي المبادأة الأجتماعية وسلوك التحدي لصالح أطفال المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلى والبعدى لمقياسي المبادأة الإجتماعية وسلوك التحدي لصالح درجات التطبيق البعدى، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية فى التطبيقين البعدى والتتبعى لمقياسي المبادأة الإجتماعية وسلوك التحدي، وأوصت نتائج الدراسة بتوسيع رقعة البحث العلمي المتضمن أنظمة التواصل المعزز والبديل مع فئات التربية الخاصة، بالإضافة إلى العمل على تحسين جوانب القصور المختلفة والتي يَندُر تناولها في البحوث والدراسات العلمية الخاصة باضطراب طيف التوحد. Summary: Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) suffered from deficits in social initiation skills, as well as exhibiting many manifestations of challenging behavior as a result of communication and social interaction deficits, which hinder their integration into society. Therefore, the current study aimed to investigate the effectiveness of using augmentative and alternative communication in improving social initiation and reducing challenging behavior for children with ASD. The sample participants in the study consisted of (10) children with ASD, whose ages ranged from (6 – 9) years, with an average of (7.11) and a standard deviation of (6.95). They were divided into two equally matched groups, one experimental and the other control. The results of the study revealed there were statistically significant differences between the means cores of the experimental and control groups in the application of the alternative dimension of the social initiation and challenging behavior scales in favor of the experimental group. Additionally, there were statistically significant differences between the mean score of the experimental group in the pre-measurement and post-measurement of the social initiation and challenging behavior scales in favor of the post- measurement. However, there were no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post- measurement of the alternative and follow-up test of the social initiation and challenging behavior scales. The study recommended expanding the scope of scientific research involving augmentative and alternative communication with special education populations, in addition to working in improving various deficits that are rarely addressed in research and scientific studies on ASD.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.02.Ph.D.2024.هن.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031776000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 175-191.

يعاني الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد من قصور مهارات المبادأة الاجتماعية، كما يبدون العديد من مظاهر سلوك التحدي نتيجة لقصور مهارت التواصل والتفاعل الاجتماعي؛ اللتان تُعيقهم عن الإندماج في المجتمع؛ لذا هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فعالية استخدام التواصل المعزز والبديل في تحسين المبادأة الاجتماعية وخفض سلوك التحدي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، وتكونت عينة المشاركين الأساسية في الدراسة من (10) أطفال من ذوي اضطراب طيف التوحد، تراوحت أعمارهم ما بين (6-9) سنوات، تم تقسيمهم إلى مجموعتين متكافئتين احداهما تجريبية والأُخرى ضابطة، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطى رتب درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدى لمقياسي المبادأة الأجتماعية وسلوك التحدي لصالح أطفال المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلى والبعدى لمقياسي المبادأة الإجتماعية وسلوك التحدي لصالح درجات التطبيق البعدى، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية فى التطبيقين البعدى والتتبعى لمقياسي المبادأة الإجتماعية وسلوك التحدي، وأوصت نتائج الدراسة بتوسيع رقعة البحث العلمي المتضمن أنظمة التواصل المعزز والبديل مع فئات التربية الخاصة، بالإضافة إلى العمل على تحسين جوانب القصور المختلفة والتي يَندُر تناولها في البحوث والدراسات العلمية الخاصة باضطراب طيف التوحد.

Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) suffered from deficits in social initiation skills, as well as exhibiting many manifestations of challenging behavior as a result of communication and social interaction deficits, which hinder their integration into society. Therefore, the current study aimed to investigate the effectiveness of using augmentative and alternative communication in improving social initiation and reducing challenging behavior for children with ASD. The sample participants in the study consisted of (10) children with ASD, whose ages ranged from (6 – 9) years, with an average of (7.11) and a standard deviation of (6.95). They were divided into two equally matched groups, one experimental and the other control. The results of the study revealed there were statistically significant differences between the means cores of the experimental and control groups in the application of the alternative dimension of the social initiation and challenging behavior scales in favor of the experimental group. Additionally, there were statistically significant differences between the mean score of the experimental group in the pre-measurement and post-measurement of the social initiation and challenging behavior scales in favor of the post- measurement. However, there were no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post- measurement of the alternative and follow-up test of the social initiation and challenging behavior scales. The study recommended expanding the scope of scientific research involving augmentative and alternative communication with special education populations, in addition to working in improving various deficits that are rarely addressed in research and scientific studies on ASD.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.