Developing EFL curriculum for secondary stage in the light of CLIL approach and its effectiveness in developing ESP integrated skills / by Eslam Shehata Ahmed Yacoub ; Supervised by Dr. Awatef Ali Sheir.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- (ESP)وفاعليته في تنمية المهارات التكاملية باللغة الإنجليزية لأغراض خاصة(CLIL) تطوير مناهج اللغة الإنجليزية للمرحلة الثانوية في ضوء مدخل التكامل بين اللغة والمحتوى [Added title page title]
- 371.3
- Issues also as CD.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.01.Ph.D.2024.Es.D (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010110090318000 |
Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.
Bibliography: pages 103-110.
The aim of the study is to propose a framework for developing EFL curriculum for secondary stage based on CLIL approach 4Cs - content, cognition, communication, and culture – standards. Accordingly, to assess the effectiveness of the developed curriculum on first secondary students' ESP integrated skills. To achieve these goals, a mixed design compromising both quantitative and qualitative methods was utilized. The qualitative aspect involved data collection of (5) experts in CLIL regarding the standards should be met within the secondary stage EFL curriculums, while the quantitative sample comprised (30) first-year secondary students in a quasi-experimental design to measure the effect of teaching an entire module from the developed EFL curriculum on their ESP integrated reading and writing skills. The researcher employed the CLIL standards checklist and content analysis form along with tests and rubrics for ESP integrated skills assessment. Results showed that Culture standards had the highest average presence (3.1), followed by Communication standards (2.8), while Cognitive Standards had a poor presence (2.4) and Content standards scored a very poor presence (1.32) overall. Additionally, effectiveness was confirmed through significant improvement in students' ESP integrated reading and writing subskills post implementation of the developed curriculum at a significant level of (0.01). Notably, the integrated reading and writing subskills had the highest effect size (1.57), followed by ESP reading subskills (1.53), and finally ESP writing subskills (1.33). Based on these findings, recommendations were outlined focusing on enabling secondary students to acquire subject-related content, cultural awareness related to language use, cognitive aspects, and communication skills through application of CLIL principles.
هدفت الدراسة تطوير محتوى مناهج اللغة الإنجليزية للمرحلة الثانوية في ضوء مدخل التكامل بين اللغة والمحتوى بأبعاده الأربعة (المحتوى – الإدراك – الاتصال – الثقافة)، وقياس فاعلية المنهج المطور في تنمية المهارات التكاملية (القراءة والكتابة) باللغة الإنجليزية لأغراض خاصة. ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمد الباحث على منهج البحث المختلط بتصميمه التحولي المتتابع؛ حيث تم اعتماد المنهج الكيفي في استقصاء آراء مجموعة من خبراء المناهج (ن = 5) حول معايير مدخل التكامل بين اللغة والمحتوى اللازم توافرها في مناهج اللغة الإنجليزية للمرحلة الثانوية؛ بينما تم اعتماد المنهج شبه تجريبي في قياس فاعلية تدريس موديول كامل (3 وحدات) من المنهج المطور على مجموعة عشوائية من طلاب الصف الأول الثانوي بلغ عددهم (30) طالب، واتساقاً مع المنهجية شملت أدوات الدراسة قائمة معايير مدخل التكامل بين اللغة المحتوى اللازم توافرها في مناهج اللغة الإنجليزية للمرحلة الثانوية، واستمارة تحليل المحتوى، واختبار المهارات التكاملية للغة الإنجليزية لأغراض خاصة، ومفتاح تصحيح الاختبار. وقد أوضحت النتائج المتعلقة بتحليل محتوى منهج اللغة الإنجليزية للصف الأول الثانوي الفصل الدراسي الأول والثاني أن المعايير المرتبطة بالثقافة حققت أعلى نسبة توافر بدرجة متوسطة بمتوسط حسابي قدره (3.1)، تليها معايير الاتصال بدرجة متوسطة بمتوسط حسابي قدره (2.8)، وسجلت المعايير المرتبطة بالإدراك درجة ضعيفة بمتوسط حسابي قدره (2.4)، وأخيرا سجلت معايير المحتوى نسبة ضعيفةً جداً بمتوسط حسابي قدره (1.32). وفي ضوء ذلك تم تقديم تصور مقترح لتطوير مناهج اللغة الإنجليزية للمرحلة الثانوية، بما يتماشى مع المبادئ العامة والخاصة ومعايير ومؤشرات مدخل التكامل بين اللغة والمحتوى. كما أظهرت النتائج فاعلية المنهج المطور في تنمية المهارات التكاملية للغة الإنجليزية لأغراض خاصة لدى عينة الدراسة من طلاب الصف الأول الثانوي. حيث حصلت المهارات التكاملية بين القراءة والكتابة على أعلى حجم تأثير بلغ متوسطه (1.57)، تليها مهارات القراءة الفرعية بمتوسط حسابي قدره (1.53)، وأخيرا مهارات الكتابة الفرعية بمتوسط حسابي قدره (1.33). وفي ضوء تلك النتائج قدم الباحث بعض التوصيات التي ركزت على تمكين طلاب المرحلة الثانوية من اكتساب المحتوى جنباً الى جنب مع اللغة، كذلك الوعي الثقافي المتعلق باستخدام اللغة، والجوانب المعرفية، ومهارات الاتصال من خلال تطبيق مبادئ ومعايير مدخل التكامل بين اللغة والمحتوى.
Issues also as CD.
Text in English and abstract in Arabic & English.
There are no comments on this title.