header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

Investigating the impact of formal mentorship programs on employee performance : the Moderating Role of Emotional Intelligence – An Empirical Study / by Yasmine Khaled Hussein ; Supervision of Prof.Gamal Mohamed Shehata.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2023Description: 197 leaves : illustrations ; 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • دراسة انعكاس برامج التوجيه الرسمية على أداء العامل : الدور الوسيط للذكاء العاطفي – دراسة تطبيقية [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 658
Available additional physical forms:
  • Issues also as CD.
Dissertation note: Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2023. Summary: Purpose – This research intends to examine the impact of formal mentorship programs (represented by mentoring functions or MF) on employee performance (EP) with the moderating role of emotional intelligence (EI) in the Egyptian banking context. Design/methodology/approach – A 48-item questionnaire was designed and distributed across ten different banks in Egypt. A sample of 402 responses was gathered, however, only 282 questionnaires were analyzed. Findings – The results show that vocational support (VS) dimension in MF only impacted EP in the Egyptian banking context, while psychosocial support (PS) and role modeling (RM) had statistical insignificance with EP. Nevertheless, EI plays a critical role in impacting EP, where others emotional appraisal (OEA), use of emotion (UOE) and regulation of emotion (ROE) dimensions were found to highly impact EP, apart from self-emotional appraisal (SEA) which had statistical insignificance with EP and was eventually eliminated from the model to enhance its precision. Additionally, EI was found to have a positive significant moderation on the impact of MF on EP. Research limitations/implications – Honesty, accuracy and integrity while answering the distributed surveys cannot be guaranteed by the participants. Furthermore, due to time and financial constraints, only bank branches located in Cairo and Giza governorates were included in the study. Practical implications – Empirically, the current research will help decision makers and HRD professionals in the selected banks in maximizing the positive outcomes of mentoring and emotional intelligence, to be used as best practices for future strategic purposes through providing recommendations. Furthermore, upon uncovering the issues related to the effectiveness of mentoring functions or EI from the protégée’s perspective, banking professionals can learn more about those issues and try to minimize their negative consequences in the future through fixing or eliminating them. Originality/value – This research helps in understanding the concept of mentorship programs through studying multiple dimensions and characteristics associated with mentoring functions, in addition to bridging the gap between theory and practice in a more pragmatic way through the empirical investigation.Summary: الغرض – يهدف هذا البحث إلى دراسة تأثير برامج الإرشاد الرسمية (ممثلة بوظائف التوجيه أو Mentoring Functions) على أداء الموظفين (Employee Performance) مع الدور المعتدل للذكاء العاطفي (Emotional Intelligence) في السياق المصرفي المصري. التصميم/المنهجية/المنهج – تم تصميم استبيان مكون من 48 بند وتوزيعه على عشرة بنوك مختلفة في مصر. تم جمع عينة مكونة من 402 إجابة، ومنها تم تحليل 282 استبيان. النتائج - أظهرت النتائج أن بُعد الدعم المهني (Vocational Support) في Mentoring Functions لم يؤثر إلا على Employee Performance في السياق المصرفي المصري، في حين أن الدعم النفسي الاجتماعي (Psychosocial Support) ونمذجة الدور (Role Modeling) كان لهما تأثير إحصائي مع أداء العامل. الى جانب ذلك، يلعب الذكاء العاطفي دورًا كبيرا في التأثير على أداء الموظف، حيث وجد أن أبعاد التقييم العاطفي للآخرين (Others Emotional Appraisal) واستخدام العاطفة (Use Of Emotions) وتنظيم العاطفة (Regulation Of Emotions) تؤثر بشكل كبير على أداء العامل، بصرف النظر عن التقييم العاطفي الذاتي (Self-Emotional Appraisal) الذي لم يكن له أهمية إحصائية مع أداء العامل وتم حذفه في النهاية من النموذج لتعزيز دقته. بالإضافة إلى ذلك، وجد أن الذكاء العاطفي لديه اعتدال إيجابي كبير في تأثير وظائف التوجيه على أداء العامل. قيود/آثار البحث - لا يمكن ضمان الصدق والدقة والنزاهة للمشاركين أثناء الإجابة على الاستبيانات الموزعة. علاوة على ذلك، ونظرًا للقيود الزمنية والمالية، تم تضمين فروع البنوك الموجودة في محافظتي القاهرة والجيزة فقط في الدراسة. الآثار العملية – من الناحية التجريبية، سيساعد البحث الحالي صناع القرار ومتخصصي تنمية الموارد البشرية في البنوك المختارة على تعزيز النتائج الإيجابية لبرامج لتوجيه الرسمية والذكاء العاطفي، لاستخدامها كأفضل الممارسات للأغراض الاستراتيجية المستقبلية من خلال تقديم التوصيات. علاوة على ذلك، عند الكشف عن المشكلات المتعلقة بفعالية وظائف التوجيه أو الذكاء العاطفي من وجهة نظر المستفيد، يمكن للعاملين في القطاع المصرفي معرفة المزيد عن تلك المشكلات ومحاولة تقليل عواقبها السلبية في المستقبل من خلال حلها أو إزالتها. الأصالة/القيمة – يساعد هذا البحث في فهم مفهوم برامج الإرشاد من خلال دراسة الأبعاد والخصائص المتعددة المرتبطة بوظائف الإرشاد، بالإضافة إلى سد الفجوة بين النظرية والتطبيق بطريقة أكثر واقعية من خلال التطبيق التجريبي.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.05.01.M.Sc.2023.Ya.I (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110090331000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.05.01.M.Sc.2023.Na.C A Comparative Analysis of Herding Behaviour in the Egyptian Stock Market / Cai01.05.01.M.Sc.2023.Ne.I The Impact of Consumers' Cognitive Perception on Adopting Online Streaming Services/ Remainder of title / Cai01.05.01.M.Sc.2023.Ya.E The Effect of Greenfield Foreign Direct Investment and Cross-border Mergers & Acquisitions on the Drivers of Economic Development / Cai01.05.01.M.Sc.2023.Ya.I Investigating the impact of formal mentorship programs on employee performance : the Moderating Role of Emotional Intelligence – An Empirical Study / Cai01.05.01.M.Sc.2023.اي.ع العلاقة بين الخبرة الريادية والتعرف على الفرص لدى رواد الأعمال في الشركات المصرية : : الدور الوسيط التفسيري للأساليب المعرفية )الحدس – التحليل) / Cai01.05.01.M.Sc.2023.دا.ت تأثير المسئولية الاجتماعية الداخلية للشركات على نية ترك العمل: الدور الوسيط للانخراط في العمل : دراسة ميدانية / Cai01.05.01.M.Sc.2023.سا.د دراسة العلاقة التأثيرية بين القدرة على التكيف المهني والانخراط في العمل : الدور الوسيط للبراعة الذاتية في الوظيفة : (دراسة تطبيقية) /

Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2023.

Bibliography: pages 139-197

Purpose – This research intends to examine the impact of formal mentorship programs (represented by mentoring functions or MF) on employee performance (EP) with the moderating role of emotional intelligence (EI) in the Egyptian banking context.
Design/methodology/approach – A 48-item questionnaire was designed and distributed across ten different banks in Egypt. A sample of 402 responses was gathered, however, only 282 questionnaires were analyzed.
Findings – The results show that vocational support (VS) dimension in MF only impacted EP in the Egyptian banking context, while psychosocial support (PS) and role modeling (RM) had statistical insignificance with EP. Nevertheless, EI plays a critical role in impacting EP, where others emotional appraisal (OEA), use of emotion (UOE) and regulation of emotion (ROE) dimensions were found to highly impact EP, apart from self-emotional appraisal (SEA) which had statistical insignificance with EP and was eventually eliminated from the model to enhance its precision. Additionally, EI was found to have a positive significant moderation on the impact of MF on EP.
Research limitations/implications – Honesty, accuracy and integrity while answering the distributed surveys cannot be guaranteed by the participants. Furthermore, due to time and financial constraints, only bank branches located in Cairo and Giza governorates were included in the study.
Practical implications – Empirically, the current research will help decision makers and HRD professionals in the selected banks in maximizing the positive outcomes of mentoring and emotional intelligence, to be used as best practices for future strategic purposes through providing recommendations. Furthermore, upon uncovering the issues related to the effectiveness of mentoring functions or EI from the protégée’s perspective, banking professionals can learn more about those issues and try to minimize their negative consequences in the future through fixing or eliminating them.
Originality/value – This research helps in understanding the concept of mentorship programs through studying multiple dimensions and characteristics associated with mentoring functions, in addition to bridging the gap between theory and practice in a more pragmatic way through the empirical investigation.

الغرض – يهدف هذا البحث إلى دراسة تأثير برامج الإرشاد الرسمية (ممثلة بوظائف التوجيه أو Mentoring Functions) على أداء الموظفين (Employee Performance) مع الدور المعتدل للذكاء العاطفي (Emotional Intelligence) في السياق المصرفي المصري.
التصميم/المنهجية/المنهج – تم تصميم استبيان مكون من 48 بند وتوزيعه على عشرة بنوك مختلفة في مصر. تم جمع عينة مكونة من 402 إجابة، ومنها تم تحليل 282 استبيان.
النتائج - أظهرت النتائج أن بُعد الدعم المهني (Vocational Support) في Mentoring Functions لم يؤثر إلا على Employee Performance في السياق المصرفي المصري، في حين أن الدعم النفسي الاجتماعي (Psychosocial Support) ونمذجة الدور (Role Modeling) كان لهما تأثير إحصائي مع أداء العامل. الى جانب ذلك، يلعب الذكاء العاطفي دورًا كبيرا في التأثير على أداء الموظف، حيث وجد أن أبعاد التقييم العاطفي للآخرين (Others Emotional Appraisal) واستخدام العاطفة (Use Of Emotions) وتنظيم العاطفة (Regulation Of Emotions) تؤثر بشكل كبير على أداء العامل، بصرف النظر عن التقييم العاطفي الذاتي (Self-Emotional Appraisal) الذي لم يكن له أهمية إحصائية مع أداء العامل وتم حذفه في النهاية من النموذج لتعزيز دقته. بالإضافة إلى ذلك، وجد أن الذكاء العاطفي لديه اعتدال إيجابي كبير في تأثير وظائف التوجيه على أداء العامل.
قيود/آثار البحث - لا يمكن ضمان الصدق والدقة والنزاهة للمشاركين أثناء الإجابة على الاستبيانات الموزعة. علاوة على ذلك، ونظرًا للقيود الزمنية والمالية، تم تضمين فروع البنوك الموجودة في محافظتي القاهرة والجيزة فقط في الدراسة.

الآثار العملية – من الناحية التجريبية، سيساعد البحث الحالي صناع القرار ومتخصصي تنمية الموارد البشرية في البنوك المختارة على تعزيز النتائج الإيجابية لبرامج لتوجيه الرسمية والذكاء العاطفي، لاستخدامها كأفضل الممارسات للأغراض الاستراتيجية المستقبلية من خلال تقديم التوصيات. علاوة على ذلك، عند الكشف عن المشكلات المتعلقة بفعالية وظائف التوجيه أو الذكاء العاطفي من وجهة نظر المستفيد، يمكن للعاملين في القطاع المصرفي معرفة المزيد عن تلك المشكلات ومحاولة تقليل عواقبها السلبية في المستقبل من خلال حلها أو إزالتها.
الأصالة/القيمة – يساعد هذا البحث في فهم مفهوم برامج الإرشاد من خلال دراسة الأبعاد والخصائص المتعددة المرتبطة بوظائف الإرشاد، بالإضافة إلى سد الفجوة بين النظرية والتطبيق بطريقة أكثر واقعية من خلال التطبيق التجريبي.

Issues also as CD.

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image