أثر الدراما على ظاهرة تعاطي المخدرات في مصر والجزائر : (دراسة ميدانية في الأنثروبولوجيا الثقافية) / [إعداد]رشا محمد رشاد عبد السلام شبل ؛ إشراف أ.د/سعـدعبدالمنعم بركة، أ.د/سلوى يوسف درويش
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- The impact of drama on the drug abuse phenomenon in Egypt and Algeria: A field study in cultural anthropology [Added title page title]
- 301.0962065
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.16.04.Ph.D.2024.رش.أ (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031795000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | ||
Cai01.16.04.Ph.D.2023.وا.ت تكوين رأس المال البشرى وعلاقته بالنمو الاقتصادى فى كينيا منذ عام2000 | Cai01.16.04.Ph.D.2023.وا.د دور العمل الخيري في الحد من مشكلة الفقر المتعدد الأبعاد : دراسة حالة جمهورية السودان منذ عام 2010م / | Cai01.16.04.Ph.D.2024.اح.ب البنية التحتية ودورها فى تعزيز التجارة البينية فى تجمع دول شرق أفريقيا بالتطبيق على قطاعي النقل والكهرباء منذ عام 2010 / | Cai01.16.04.Ph.D.2024.رش.أ أثر الدراما على ظاهرة تعاطي المخدرات في مصر والجزائر : (دراسة ميدانية في الأنثروبولوجيا الثقافية) / | Cai01.16.04.Ph.D.2024.مح.د "دور أدوات التمويل غير التقليدية في تطوير مشروعات البنية التحتية في نيجيريا منذ عام 2013" / | Cai01.16.04.Ph.D.2024.ني.م مصادر تمويل خطط التنمية الاقتصادية وآثارها على الاقتصاد المصري والسنغالي منذ عام 2000 / | Cai01.16.05.M.Sc.1976.اب.ق قضية ناميبيا فى الامم المتحدة ومنظمة الوحدة الافريقية / |
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 221-231.
استهدفت الدراسة التعرف على أثر الدراما على ظاهرة المخدرات في الدولتين مصر والجزائر حيث تم تطبيقها على عينة عشوائية مكونة من (218) مفردة من مختلفي الأعمار مقسمين (109) مفردة من دولة مصر، من محافظتي القاهرة والجيزة، و(109) مفردة من عدة ولايات بدولة الجزائر.
كما تمت المقابلات المتعمقة مع (8) مقابلات متعمقة من بينهم(4)مقابلات من المصريين، و(4) مقابلات من الجزائريين.
وتناولت الدراسة مجموعة من التساؤلات وهى:
ما هي أهم الأعمال الدرامية التي تناولت قضية إدمان المخدرات بالسلب أو بالإيجاب؟ وهل التناول يعكس الواقع المجتمعي من وجهة نظر المشاهد المتلقي؟ ما هي أكثر وسيلة إعلامية مفضلة لدى المشاهد؟ وما هي أهم دوافع المشاهدة التي تجعل المشاهد يتابع الدراما لاسيما المتعلقة بقضايا الإدمان والمخدرات؟ ما هو دور الدراما وفي توجيه سلوك الشباب ونشر، أو انحصار ثقافتي التعافي والإنكار من وجهة نظر المشاهد؟ ما هو دور الدراما في غرس بعض المعتقدات المغلوطة حول تعاطي وإدمان المواد المخدرة، وفكرة تقبل أو استهجان (المدمن, المتعاطي) من وجهة نظر المشاهدين؟
ما هو تأثير الدراما في المشاهد المتلقي للرسائل المقدمة من خلال الأعمال الدرامية؟
واعتمدت الدراسة في إطارها المنهجي فيما يخص النظريات على نظرية الغرس الثقافي (جورج جربنر) كما اعتمدت على منهج تحليل المضمون، والمنهج الأنثروبولوجي، وقد استخدمت أداة المقابلة والإخباريون، واستمارة الاستبيان، ودليل المقابلة، كأدوات لجمع البيانات.
ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي:-
1- أكدت الدراسة أن الدراما نوع من أنواع الفن المؤثر على عقل ووجدان الجمهور المشاهد بمختلف الأعمار ودرجة التعليم والثقافات وحتى الجنسيات والنوع.
2- أكدت الدراسة التقارب في الرأي والفكر بين المشاهد المصري والجزائري في عدة أمور منها دور الدراما المزدوج أحيانًا بين الدور التوعوي والدور الناشر لبعض الأفكار والمعتقدات المغلوطة حول قضية تعاطي وإدمان المواد المخدرة، ومنها تقلص دور التليفزيون الذي كانت في الماضي تلف حوله الأسرة وحل محله الأجهزة التكنولوجية الحديثة حيث الخصوصية وحرية الاختيار.
3- أكدت الدراسة تقارب دوافع المشاهدة للأعمال الدرامية المتعقلة بقضايا تعاطي وإدمان المواد المخدرة بين المشاهد المصري والجزائري.
4- أكدت الدراسة أيضًا تقارب الآراء بين المشاهد المصري والجزائري في دور الدراما في نشر ثقافة إنكار الإدمان أكثر من نشر ثقافة التعافي من ذلك المرض اللعين.
5- أكدت الدراسة أن أغلب المشاهدين من الدولتين كان رأيهم أن للدراما أثر على سلوك الأفراد بكافة شرائح المجتمع وليس الشباب والمراهقين فقط.
6- كما أكدت الدراسة أن أغلب المشاهدين من الدولتين اتفقوا أيًضًا على أن الدراما لا تعكس الواقع المجتمعي بل تعكس بعض أفكار وتوجهات صناع العمل الدرامي من مؤلف ومخرج ومنتج، وارتباط العمل الدرامي بفكرة البيزنس والإيرادات والزوق العام.
This study aimed to identify the impact of drama on the drugs phenomenon in the two countries, Egypt and Algeria. The study was applied to a random sample consisting of (218) individuals of different ages, divided into (109) individuals from Egypt, from the two governorates of Cairo and Giza, and (109) individuals from several states in Algeria.
In-depth interviews were conducted with (8) individuals, including (4) Egyptians, and (4) Algerians.
The study addressed a set of questions, they are as follows:
What are the most important dramas that addressed the issue of drugs addiction, whether positively or negatively? Does the coverage reflect the societal reality from the perspective of the viewer?
What is the viewer’s most favorite media? What are the most important viewing motives that make the viewer follow the drama - especially those related to the issues of addiction and drugs? What is the role of drama in directing the behavior of young people, and spreading or limiting the cultures of recovery and denial from the viewer’s point of view? What is the role of drama in instilling some false beliefs about the use and addiction of drugs, and the idea of accepting or disapproving (the addict, the user) from the viewers’ point of view? What is the effect of drama on the viewer receiving the messages presented through dramas?
In its methodological framework with regard to theories, the study used the theory of enculturation (George Gerbner).The study also used the content analysis methodology and the anthropological methodology. With the aim of collecting data, the study used the tools of interview, informants, questionnaire form, and interview guide.
The study concluded a set of results, the most important of which are as follows:
1- The study confirmed that drama is a type of art that affects the mind and conscience of the viewing audience of different ages, degrees of education, cultures, and even nationalities and gender.
2- The study confirmed the convergence in opinion and thought between the Egyptian and Algerian viewers regarding several issues, including but are not limited to the following: the dual role of drama between the awareness role and the role of spreading some false ideas and beliefs about the issue of drugs abuse and addiction, and diminishing the role of television, which in the past was surrounded by the family and was replaced by the modern technological devices, where there is privacy and freedom of choice.
3- The study confirmed the convergence of motives for watching drama works related to the issues of drugs abuse and addiction between the Egyptian and Algerian viewers.
4- The study also confirmed the convergence of opinions between the Egyptian and Algerian viewers regarding the role of drama in spreading the culture of denying addiction more than spreading the culture of recovery from that dreaded disease, drugs addiction.
5- The study confirmed that most viewers from the two countries were of the opinion that the drama has an impact on the behavior of individuals in all segments of society - not just young people and teenagers.
6- The study also confirmed that most viewers from the two countries also agreed that the drama does not reflect societal reality, but rather reflects some of the ideas and trends of the creators of drama work, including the author, director, and producer, and the connection of drama work to the idea of business, revenues, and public taste.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.