أثر برنامج قائم على نظرية الأمل لسنايدر في تحسين جودة الحياة وخفض قلق المستقبل لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة / للباحث أيمن أبو الفتوح حسين السيد ؛ اشراف ا.د.منى حسن السيد بدوي ، أ.د لطفي عبد الباسط إبراهيم .
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- The Effect of a Program Based on Snyder's Theory of Hope in Improving the Quality of Life and Reducing Future Anxiety Among High School Students [Added title page title]
- 373
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.09.Ph.D.2024.اي.ا (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031828000 |
. أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
. ببليوجرافيا: صفحات 114-132.
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر برنامج قائم على نظرية الأمل لسنايدر في تحسين جودة الحياة وخفض قلق المستقبل لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة.
وتتبلور مشكلة الدراسة الحالية في الأسئلة الآتية:
- ما أثر برنامج قائم على نظرية الأمل لسنايدر في تحسين جودة الحياة لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة؟
- ما أثر برنامج قائم على نظرية الأمل لسنايدر في خفض قلق المستقبل لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة؟
- ما الأثر التتبعي لبرنامج قائم على نظرية الأمل لسنايدر في تحسين جودة الحياة لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة؟
- ما الأثر التتبعي لبرنامج قائم على نظرية الأمل لسنايدر في خفض قلق المستقبل لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة؟
أهداف الدراسة:
يهدف هذا البحث إلى ما يلي:
- التعرف على أثر برنامج قائم على نظرية الأمل لسنايدر في تحسين جودة الحياة لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة.
- التعرف على أثر برنامج قائم على نظرية الأمل لسنايدر في خفض قلق المستقبل لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة.
- الكشف عن الأثر التتبعي لبرنامج قائم على نظرية الأمل لسنايدر في تحسين جودة الحياة لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة.
- الكشف عن الأثر التتبعي لبرنامج قائم على نظرية الأمل لسنايدر في خفض قلق المستقبل لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة.
أهمية الدراسة:
تكمن أهمية البحث الحالي فيما يسعى لتحقيقه من بناء برنامج قائم على نظرية الأمل لسنايدر لتحسين جودة الحياة، وخفض قلق المستقبل لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة، وتتمثل هذه الأهمية فيما يلي:
أ- الأهمية النظرية:
- تستمد الدراسة أهميتها من خلال اهتمامها بموضوع حيوي ومؤثر لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة، وهو بيان أثر برنامج قائم على نظرية الأمل لسنايدر لتحسين جودة الحياة وخفض قلق المستقبل.
- تفيد الدراسة المتخصصين في التربية والتعليم بمدى أثر برنامج قائم على نظرية الأمل لسنايدر في تحسين جودة الحياة وخفض قلق المستقبل.
- تأتى أهمية الدراسة من ندرة الدراسات والبحوث العربية التي تناولت الموضوع في حدود علم الباحث.
- إلقاء الضوء على أهمية مرحلة الثانوية العامة في حياة الفرد.
- تفيد القائمين على العملية التربوية بخصائص المراهقة وتغيرات النمو الخاصة بها.
ب- الأهمية التطبيقية:
• تلقي الدراسة الضوء على نظرية الأمل لسنايدر وما لها من أثر فعّال في حياة الفرد والمجتمعات، والمؤسسة التعليمية، ومتابعته خارجها، فيستفيد منها أولياء الأمور.
• يمكن أن تفيد نتائج البحث المعلمين والعاملين في المؤسسة التعليمية بإكساب الطلاب المهارة المبنية على نظرية الأمل لسنايدر والاستفادة من آثارها في تحسين جودة الحياة وخفض قلق المستقبل.
• الوصول لنتائج أثر برنامج قائم على نظرية الأمل لسنايدر في تحسين جودة الحياة وخفض قلق المستقبل.
• عقد ندوات ومحاضرات تربوية للتلاميذ لتوضيح بعض آثار نظرية الأمل لسنايدر على شخصية ومهارات الطلاب، خاصة جودة الحياة وخفض قلق المستقبل.
• يعتبر هذا البحث تعزيزًا لمبدأ التنمية المستدامة من خلال الاهتمام بتنمية المهارات المرغوب فيها، وبخاصة تحسين جودة الحياة وخفض قلق المستقبل.
وكان من أهم نتائج الدراسة النقاط التالية:
1. توجد فروق دالة إحصائيًّا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين: القبلي والبعدي لمتغير جودة الحياة لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة لصالح القياس البعدي.
2. توجد فروق دالة إحصائيًّا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين: القبلي والبعدي لمتغير قلق المستقبل لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة لصالح القياس البعدي.
3. توجد فروق دالة إحصائيًّا بين متوسطات درجات المجموعتين: التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمتغير جودة الحياة لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة لصالح المجموعة التجريبية.
4. توجد فروق دالة إحصائيًّا بين متوسطات درجات المجموعتين: التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمتغير قلق المستقبل لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة لصالح المجموعة التجريبية.
5. لا توجد فروق دالة إحصائيًّا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياس البعدي والتتبعي لمتغير جودة الحياة لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة.
6. لا توجد فروق دالة إحصائيًّا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياس البعدي والتتبعي لمتغير قلق المستقبل لدى طلاب مرحلة الثانوية العامة.
The current study aims to identify the effect of a program based on
Snyder's theory of hope in reducing future anxiety and improving the
quality of life among high school students.
The problem of the current study is crystallized in the
following questions:
1. What is the impact of a program based on the theory of hope that
we do not realize in improving the quality of life for high school
students?
2. - What is the effect of a program based on Snyder’s theory of hope
in reducing future anxiety among high school students?
3. - What is the impact of a program based on Snyder’s theory of
hope in improving the quality of life of high school students?
4. - What is the impact of a program based on Snyder’s theory of
hope in reducing future anxiety among high school students?
research aims:
This research aims to:
- Identifying the impact of a program based on Snyder’s
theory of hope in improving the quality of life for high
school students.
- Identifying the effect of a program based on Snyder’s theory
of hope in reducing future anxiety among high school
students.
- Detecting the impact of a program based on Snyder’s theory
of hope in improving the quality of life among high school
students.
- Detecting the trace effect of a program based on Snyder’s
theory of hope in reducing future anxiety among high school
students.
research importance:
• The importance of the current research lies in what it seeks
to achieve by building a program based on Snyder’s theory
of hope to improve the quality of life and reduce future
anxiety among high school students. This importance is
represented in the following:
211
ملخص الدراسة
• A- Theoretical importance:
• The study derives its importance from its interest in a vital
and influential topic among high school students, through
the effect of a program based on Snyder’s theory of hope to
improve the quality of life and reduce anxiety about the
future.
• The study informs education specialists of the extent to
which a program based on Snyder’s theory of hope affects
improving the quality of life and reducing anxiety about the
future.
• The importance of the study comes from the scarcity of Arab
studies and research that dealt with the subject within the
limits of the researcher’s knowledge.
• - Shedding light on the importance of the high school stage
in an individual’s life.
• - It informs those in charge of the educational process about
the characteristics of adolescence and its developmental
changes.
B- Practical importance:
• The study sheds light on Snyder’s theory of hope and its effective
impact on the lives of individuals and communities. And the
educational institution, and its follow-up outside it, so parents will
benefit from it.
• The results of the research can benefit teachers and workers in the
educational institution by giving students the skill based on
Snyder’s theory of hope and benefiting from its effects in
improving the quality of life and reducing anxiety about the future.
• Reaching the results of the impact of a program based on Snyder’s
theory of hope in improving the quality of life and reducing anxiety
about the future.
• Holding educational seminars and lectures for students to clarify
some of the effects of Snyder’s theory of hope on students’
personality and skills, especially quality of life and reducing
anxiety about the future.
212
ملخص الدراسة
• This research is considered to reinforce the principle of sustainable
development by paying attention to developing desirable skills,
especially improving the quality of life and reducing anxiety about
the future.
The most important results of the study were the following points:
1. There are statistically significant differences between the average
scores of the experimental group in the pre- and postmeasurements
of the quality-of-life variable among high school
students in favor of the post-measurement.
2. There are statistically significant differences between the average
scores of the experimental group in the pre- and postmeasurements
of the future anxiety variable among high school
students in favor of the post-measurement.
3. There are statistically significant differences between the average
scores of the experimental and control groups in the postmeasurement
of the quality-of-life variable among high school
students in favor of the experimental group.
4. There are statistically significant differences between the average
scores of the experimental and control groups in the postmeasurement
of the future anxiety variable among high school
students in favor of the experimental group.
5. There are no statistically significant differences between the
average scores of the experimental group in the post and follow-up
measurement of the quality-of-life variable among high school
students.
6. There are no statistically significant differences between the
average scores of the experimental group in the post- and followup
measurement of the future anxiety variable among high school
students.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.