"دور قنوات اليوتيوب المتخصصة في تشكيل الوعي الثقافي للأطفال : دراسة تطبيقية على قناة المركز القومي لثقافة الطفل / إعداد: هالة أحمد عزت حامد محمد البري؛ إشراف أ.د. ثروت فتحي كامل، د. مروة مصطفى فرغلي .
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- " The role of specialized YouTube channels in forming children's cultural awareness An applied study on the channel of the National Center for Child Culture [Added title page title]
- 302.
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.25.05.M.Sc.2023.ها.د (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031847000 |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
. ببليوجرافيا: صفحات 263-279.
تناول البحث قنوات اليوتيوب المتخصصة ودورها في تشكيل الوعي الثقافي للأطفال، وتم التطبيق على قناة المركز القومي لثقافة الطفل، كقناة متخصصة على اليوتيوب، تتبع جهة حكومية رسمية، وقامت الباحثة بدراسة محتوى القناة، ومعدل استخدام الأطفال لقنوات اليوتيوب المتخصصة، ودوافع استخدامهم ومتابعتهم للقناة، وأهم البرامج التي يتابعونها، ومدى استفادة الأطفال من متابعة قناة المركز القومي لثقافة الطفل على اليوتيوب، ومدى قدرة القناة في التأثير على الأطفال من خلال ما تقدمه من برامج متخصصة متنوعة، تندرج تحت أبعاد الوعي الثقافي المختلفة، والتعرف على مقترحات الأطفال لتطوير أداء القناة، ووضع تصور ورؤية لتفعيل دور قناة المركز القومي لثقافة الطفل على اليوتيوب في تشكيل الوعي الثقافي للأطفال.
وذلك من خلال عمل استمارة تحليل المضمون، للتعرف على مضامين المادة الإعلامية المقدمة على القناة في البرامج المختارة من حيث الشكل والمضمون، من خلال عينة عمدية لكل البرامج التي تم عرضها على قناة المركز القومي لثقافة الطفل على اليوتيوب، وما تتضمنها من حلقات على مدار عام كامل، في الفترة من 1 يناير 2022، إلى 31 ديسمبر 2022. وجاءت بإجمالي 24 برنامجاً وعدد 100 حلقة. وعمل استمارة استبيان وتطبيقها إلكترونياً، على عينة عمدية من الأطفال الذين يشاهدون قناة المركز القومي لثقافة الطفل على اليوتيوب، في المرحلتين العمريتين بين (9- أقل من12) سنة (12-15) سنة، وبلغت العينة التي تم تطبيق الدراسة عليها 250 مفردة. وعمل مقياس الوعي الثقافي للتعرف على دور قناة المركز القومي لثقافة الطفل في تشكيل الوعي الثقافي لدى الأطفال، ويتم قياسه من خلال ستة أبعاد، تتضمن 36 عبارة في الاستمارة الميدانية.
الفصل الأول: الإطار المنهجي للدراسة.
الفصل الثاني: اليوتيوب وأثره في حياة الأطفال.
الفصل الثالث: الوعي الثقافي وشخصية الطفل.
الفصل الرابع: دور قناة المركز القومي لثقافة الطفل في تشكيل الوعي الثقافي.
الفصل الخامس: نتائج الدراسة التحليلية.
الفصل السادس: نتائج الدراسة الميدانية.
المقترحات والتوصيات.
The research delves into the significance of specialized YouTube channels in molding cultural awareness among children, with a specific focus on the National Center for Children's Culture channel. Which considered as official government-affiliated channel on YouTube, the researcher did a meticulously scrutinizes the channel's content. The researcher explores children's interaction with specialized YouTube channels, their motives for subscribing and following, their preferred programs, and the extent of the educational impact children derive from engaging with the National Center for Children's Culture channel on YouTube. Furthermore, the study assesses the channel's efficacy in influencing children through a spectrum of diverse specialized programs that span various cultural awareness dimensions. The research also seeks insights into children's suggestions for refining the channel's performance and envisions strategies for activating the National Center for Children's Culture channel on YouTube to contribute significantly to form the cultural awareness for children.
Throw the content analysis form to comprehensively understand the substance presented on the channel in terms of both format and content. This analysis was applied to a purposeful sample of all programs displayed on the National Center for Children's Culture channel on YouTube over the entire year, during January 1, 2022, to December 31, 2022, overall 24 programs and 100 episodes. An electronic questionnaire form was developed and administered to a purposeful sample of children, ages 9 to 15, who actively engage with the National Center for Children's Culture channel on YouTube. The study's sample size amounted to 250 participants. A cultural awareness scale was employed to gauge the channel's role in forming cultural awareness among children, encompassing six dimensions with 36 statements in the field survey.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.