فعالية برنامج قائم على نظرية معالجة المعلومات في تنمية الطلاقة اللغوية والتفاعل الاجتماعي لدى الأطفال زارعي القوقعة / إعداد الطالب ناديه حسن محمد محمود حسين؛ إشراف أ.د/ إيمان أحمد محمد هريدي، د/ أيمن سالم عبد الله حسن.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- The effectiveness of a program based on the theory of information processing for development linguistic fluency and social interaction for cochlear implants children [Added title page title]
- 362.19892
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.07.Ph.D.2024.نا.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032310000 |
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 130-147.
يعاني الأطفال زارعي القوقعة من قصور في مهارات الطلاقة اللغوية والتفاعل الاجتماعي، مما يعوقهم من الاندماج في المجتمع؛ لذا هدف البحث إلى التحقق من فعالية برنامج قائم على نظرية معالجة المعلومات في تنمية الطلاقة اللغوية والتفاعل الاجتماعي لدى الأطفال زارعي القوقعة، وتكونت المجموعة البحثية من مجموعتين(تجريبية وضابطة) من الأطفال زارعي القوقعة البالغ عددهم (12) طفلا ممن تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (9-12) سنة، بمتوسط عمري مقداره (10.25) سنة، وانحراف معياري قدره (1.37) سنة، وتراوحت معاملات ذكائهم ما بين(90-110) درجة، بمتوسط ذكاء قدره (100.5)، وذلك من الأطفال المترددين على مؤسسة رسالة، وأسفرت نتائج البحث عن فعالية البرنامج القائم على نظرية معالجة المعلومات في تنمية الطلاقة اللغوية والتفاعل الاجتماعي للأطفال زارعي القوقعة ، واستمرار فعالية البرنامج بعد المتابعة, وأوصت نتائج البحث بتوسيع رقعة البحث العلمي المتضمن نظرية معالجة المعلومات مع فئات التربية الخاصة، بالإضافة إلى العمل على تحسين جوانب القصور المختلفة والتي يقل تناولها في البحوث والدراسات العلمية الخاصة بزراعة القوقعة.
Children with cochlear implants often face deficits in linguistic fluency and social interaction, which hinder their integration into society. This study aimed to assess the effectiveness of a program based on information processing theory in enhancing linguistic fluency and social interaction among children with cochlear implants. The study sample consisted of two groups (experimental and control) of cochlear-implanted children, totaling (12) participants aged between (9-12) years, with a mean age of (10.25) years and a standard deviation of (1.37) years. Their IQ scores ranged from (90-110), with a mean IQ of (100.5). The participants were children attending the Resala Foundation. The results indicated that the program based on information processing theory was effective in developing linguistic fluency and social interaction among children with cochlear implants. The program's effectiveness continued to be evident after follow-up. The study recommended expanding scientific research involving information processing theory with special education categories and addressing various overlooked deficits in cochlear implant research and studies.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.