Image from OpenLibrary

الأُمُومَةُ فِي السِّينِمَا الأَفْرِيقِيَّةِ وَأَثَرُهَا فِي تَشْكِيلِ الصُّورَةِ الذِّهْنِيَّةِ فِي مُجْتَمَعَيْ القَاهِرَةِ وَتُونُسَ العَاصِمَةِ: دِرَاسَةٌ مَيْدَانِيَّةٌ مُقَارَنَةٌ فِي الأَنْثُرُوبُولُوجْيَا الاجْتِمَاعِيَّةِ / مُقدَّمةٌ مِن الباحثة هايدي نجيب جبران؛ تحت إشراف أ. د. إيمان يوسف البسطويسي، أ. م. د. محمد جلال حسين.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: : 204صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Motherhood in African Cinema and its impact on forming mental image in Egyptian and Tunisian communities A Comparative Field Study in Social Anthropology [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 301.9620611
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: لمرأةُ بِشكلٍ عامّ مِن الشّرائِح الاِجتماعيّة ذات التأثير الكبير في المجتمع ويستخدمُها الإعلام بشكلٍ كبيرٍ لأسبابٍ أغلبُها يعود إلى ثقافة المجتمع، هذه الدّراسةُ بصدد التّعرُّض للصّور الذّهنيّة التي تُرسِّخها السِّينما عن الأُمومةِ وأدوارها الاِجتماعيّةِ ومحاولة فهم كيف ترى الأُمهات أنفسهن، وهل عبّرت السِّينما عمّا تشعر به الأُمهات. وبالرجوع إلى الكثير من الدّراسات المُهتمّة بقضايا المرأةِ والدراما بشكلٍ عامٍّ، أثبتت الدّراساتُ أنّ الصُّورةَ الذّهنيّةَ للأُمومة بها الكثير من التّنميط والتّقليد الذي يُؤثّر بالتبعيّة على إدراكِ الفردِ لواقعِ الأُمومةِ، حيث تظهر الأُمَ العاملةَ التي تخرجُ إلى سوقِ العملِ بأنّها تُهدِّد اِستقرار أُسرتها وتُقصّر في رعايةِ أبنائها، الأمرُ المُنافي تمامًا للواقعِ اليوميّ المعيش الذي يُمكن بسهولة لأيّ مُنصِف أنّ يستمد مِن الواقع الاِجتماعيّ الحقيقيّ للأُمّهات مادّة سينمائيّة تُعبّر عن واقعهم الحقيقيّ، وبذلك لا يتنافى الطُّموحُ والعملُ مع الحفاظِ على الأُسرةِ مُتماسكةً ومُترابطةً. ممّا لا شك فيه أنّ هُناك حالةً من التوحُّد والاِندماج بين المُشاهدين و الشّخصيّات المقدمة وتأثُّرهم بشكلٍ كبيرٍ بما تُقدّمه السِّينما والأفلام، لما لهذه الأعمالِ الدراميّةِ من وقع على نُفُوس المُشاهِدين من ناحية ومحاكاة أنفسهم لنفس السياق الثقافي من ناحية أخرى. تتحوّل الصُّورةُ الذّهنيّةُ إلى صُورةٍ نمطيّة بفعل عُنصر التِّكرار، سواء في المضمون أو الأفكار، ونجد أنّ هذه النّمطيّة صاغتها وارتاحت لها السِّينما وصُنّاعُها بحيث لم تُناقش السِّينما جوهر قضايا الأُمومةِ، بل وضعتها دائمًا على الهامش، وهذا يُعيدنا مرة أُخرى إلى مفهوم الإقصاءِ الرّمزي الذي تعمل السِّينما على غرسه في نَفْس المُشاهد، فالأدوارُ النّسائيّةُ دائمًا محدّدةٌ في معظم الأفلام، فنجد المرأةَ إمّا تبحثُ عنْ شريك أو حُبٍ ضائع أو تُضحّي باِستقلالها وطموحها من أجلِ النّهاية السّعيدة بالزّواج من البطل – كما في فيلم «تيمور وشفيقة» – فالنّهاياتُ السّعيدةُ دائمًا قائمةٌ على تضحية المرأةِ، سواءٌ كانت زوجةً أو أُمًّا. ومن خلال التّعرُّض المُستمر لهذه الصّور النّمطيّة المُهمّشة وغير المُؤثّرة في مجتمعها، سواء على نطاق الأُسرة أو النّطاق الأوسع، يبدأ العقلُ بشكلٍ غيرِ واعٍ في رسم صُور ذهنيّة مُعيّنة، ومن خلال ذلك يتم تأطير مفهوم الأُمومة كوظيفة اِجتماعيّة من خلال اِسترجاع ما تمّ تخزينُه، ومن ثمّ وضع عددٍ كبير من الأحكامِ والصِّفات التي تُؤثّر على الجُمهور بشكلٍ كبيرٍ. ويرى عدد كبير من المُهتمين والباحثين، في هذا الصّدد، أنّ صورةَ المرأةِ في السِّينما تفتقد الصُّورةَ الحقيقيّةَ للمرأة، بل هي شكلٌ نمطيٌّ لا يعكس حقيقة الواقع الفعليّ لِمَا تُواجهه المرأةُ من تحدّيّات في سُوق العمل وجميع مناحي الحياة، بل تجاوزتْ الكثيرَ مِن العوائق التي غَرَسها الموروثُ المُجتمعيّ. وقد هدفت هذه الدّراسةُ إلى إلقاء الضوء على أهميّة ودور السِّينما الإفريقيّة بشكلٍ عامٍّ -والمصريّة والتّونسيّة بشكلٍ خاصٍّ- في خلق صُور ذهنيّة عن الأُمومة، فمن خلال التّعرُّف على تأثير السِّينما في المُجتمع وتشكيل الوعي الجمعيّ المُجتمعيّ تجاه الأُمومةِ كدور اِجتماعيّ، فالسِّينما كمنتج اِجتماعي يُعتبر صناعة لجزء من المُجتمعِ بالأساس، يتأثّر بالمُجتمع ويعكس صورته، ويُعيد صياغتها بشكل يُؤثّر في جميع أفراد المُجتمع، مما يُسهم في تشكيل صُور ذهنيّة خاصّة بالكثير من الموضوعات. كما تهدف الدراسة إلى رصد رؤية الأمهات لأنفسهن وإبراز مدى توافقها مع الصورة الذهنية التي تشكلها السينما عنهن. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الأنثروبولوجي ومنهج تحليل المضمون، حيث تم إجراء مقابلات مع عدد من أفراد مجتمعي الدراسة كما تم تطبيق استمارة الاستبيان معهم للحصول على البيانات والمعلومات التي تجيب على أهداف وتساؤلات الدراسة، وقد بلغ قوام عينة الدراسة (150) مفردة. كما تم تحليل مضمون عينة من الأفلام المصرية والتونسية بواقع (10) أفلام لكل منهما. وقد اعتمدت الدراسة على نظرية رؤى العالم والمسؤولية الاجتماعية في تفسير النتائج التي توصلت إليها الدراسة. وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها؛ • لا تتمتّع السّينما بمصداقيّة في ما يتعلق بالصُّورة الذّهنيّة للأُمُومة، حيث جاء «عدم مطابقة شخصيّة الأُمّ في السّينما مع الواقع» بنسبة مرتفعة للعيّنة المصريّة والتُونسيّة سواء، فكانت نتيجة العيّنة بنسبة ٦٣٪ لا توافق على تطابُق الأدوار بالواقع، وكان ذلك نتيجة العيّنة المصريّة في مقابل ٢٨٪ للعيّنة التُونسيّة. • أجمعت عيّنة الدّراسة على أنّ السّينما المصريّة/ التُونسيّة لا تُمثّلها ولا تتوافق مع أنماط الأُمّومة الموجودة في الحياة بواقع ٣٣٪ للعيّنة المصريّة و٢٧٪ للعيّنة التُونسيّة. • جاء نموذج الأُمّ المُضحيّة كالنموذج الأكثر تكرارًا في السّينما المصريّة/ التُونسيّة، يليه الأُمّ العاملة، ثم الأُمّ التي تهتم بالأعمال المنزليّة، في تغافل لأنماط أُخرى من الأُمّومة، الأمر الذي يُمثّل ضغطًا مُجتمعيًّا ويُعد الخارج عن هذه الأنماط للأمومة خارجًا عن النّمط القيميّ للمُجتمع، حيث جاءت سِمة الحُبّ والتّضحيّة بنسبة ٤٩٪ للعيّنة المصريّة و١٤٪ للعيّنة التُونسيّة. Summary: Women in general are considered one of the social segments that have a great influence on society and are widely used by the media for reasons most of which are due to the culture of society. This study is about examining the mental images that cinema establishes about motherhood and its social roles, and is an attempt to understand how mothers see themselves and whether cinema expresses what mothers feel. Referring to many studies concerned with women’s issues and drama in general, studies have proven that the mental image of motherhood contains a lot of stereotyping and imitation, which subsequently affects the individual’s perception of the reality of motherhood, and where the working mother who goes out to the labor market appears to have threatened the stability of her family and is negligent in caring for her children, which is contradictory. Completely for the daily living reality, which any fair person can easily derive from the real social reality of mothers, cinematic material that expresses their real reality, and thus ambition and work while keeping the family cohesive and cohesive are not incompatible. There is no doubt that there is a state of unity and integration of the viewers with the characters and they are greatly affected. With what cinema and films offer, because of the impact these dramatic works have on the souls of viewers. Through repetition, the mental image turns into a stereotype due to the element of repetition, whether in content or ideas. We find that this stereotype was formulated and comfortable with by cinema and its makers, such that cinema did not discuss the essence of motherhood issues, but rather always placed them on the margins. This brings us back once again to the concept of symbolic exclusion that cinema works to instill in people. The same scenes. Female roles are always specific in most films. The woman is either looking for a partner or a lost love, or she sacrifices her independence and ambition for the sake of a happy ending by marrying the hero - as in the movie Taimur and Shafiqa - happy endings are always based on the woman’s sacrifice, whether she is a wife or a mother. Through continuous exposure to these marginalized and ineffective stereotypes in her society, whether on the family level or on a broader scale, the mind unconsciously begins to draw certain mental images. Through this, the concept of motherhood is framed as a social function by retrieving what has been stored and then placing a large number of Judgments and characteristics that greatly affect the audience. In this regard, a large number of interested people and researchers believe that the image of women in cinema lacks the true image of women. Rather, it is a stereotypical form that does not reflect the reality of the actual reality due to the challenges women face in the desire to work and all aspects of life, and even exceed Many obstacles instilled by societal heritage. The first chapter was entitled «Theoretical and Methodological Framework for the Study,» in which the importance of the study was presented theoretically and practically, and the reasons for choosing the topic, as well as the objectives of the study, the questions of the study, the theories and methods that the researcher used, the fields of study, as well as the concepts on which the study was based, such as mental image, cinema, motherhood, and The vision of the self, the perceived reality, and the societal vision. The first chapter also presented the theoretical orientation of the message through the theory of worldviews and social responsibility, and the study method based on the anthropological method and its tools such as observation, field work guide, historical method, and content analysis method. The first chapter also included previous foreign and Arab studies and benefiting from them. The researcher commented on it. The second chapter, «Motherhood,» dealt with motherhood as a theoretical approach, and presented the concept of motherhood in the cultural body, the stages of motherhood, and the changes that occur to the mother. The chapter also presented perceptions of motherhood, the problems facing mothers in society, and the mechanisms taken by the two study societies - Egypt and Tunisia - to support the mother, and this concluded. The chapter deals with motherhood in cinema and how both Egyptian and Tunisian cinema dealt with it. While The second chapter dealt also with «the Mental image» in terms of the concept and definitions of the mental image, its characteristics, and the factors influencing the formation of the mental image, this chapter also included an account of the functions of the mental image and the role of the media in enhancing the image mentality of women’s issues. The third chapter, «African Cinema,» dealt with the history and emergence of cinema in Egypt, the most important figures who contributed to the emergence of cinema in Egypt, the current situation of Egyptian cinema, and the repercussions of the revolution on Egyptian cinema. It also dealt with the same topics with regard to Tunisian cinema in terms of the history of its emergence, the pioneers, and the problems facing it. The film industry in Tunisia and the impact of the revolution on Tunisian cinema. While The fourth chapter came, which is the chapter on the analytical study of the intentional sample of films that were chosen based on several factors, whether for the Egyptian or Tunisian sample, which included content analysis of the Egyptian and Tunisian films and the results of the field study for each of them, then the part Special comparison between the results of the field study of the Egyptian and Tunisian samples, then recommendations and results.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.16.01.M.Sc.2024.ها.ا (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032347000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.16.01.M.Sc.2024.سن.د دور المرأة في الحفاظ على الموروث الثقافي الماديبالمناطق الحدودية بين مصر والسودان : دراسة ميدانية في الأنثروبولوجيا الثقافية / Cai01.16.01.M.Sc.2024.عل.ا : أثر العنف السياسى على دور المرأة اللاجئة فى التنشئة الاجتماعية (المرأة اللاجئة من دولة مالى فى الجزائر العاصمة) : دراسـة فـى الأنثروبولوجيـا الإجـتــماعية / Cai01.16.01.M.Sc.2024.مر.ط الطراز المعمارى لمقابر النبلاء وعلاقتها بالبيئة بجبانةهليوبوليس في مصر خلال العصر الصاوى وجبانتى نورى ومروى فى السودان خلال عصر كوش الثانية : دراسة ميدانية فى الانثروبولوجيا الأثرية / Cai01.16.01.M.Sc.2024.ها.ا الأُمُومَةُ فِي السِّينِمَا الأَفْرِيقِيَّةِ وَأَثَرُهَا فِي تَشْكِيلِ الصُّورَةِ الذِّهْنِيَّةِ فِي مُجْتَمَعَيْ القَاهِرَةِ وَتُونُسَ العَاصِمَةِ: دِرَاسَةٌ مَيْدَانِيَّةٌ مُقَارَنَةٌ فِي الأَنْثُرُوبُولُوجْيَا الاجْتِمَاعِيَّةِ / Cai01.16.01.M.Sc.2024.ول.أ الأعراف التقليدية المرتبطة بملكية الأراضي لدى قبيلة العبابدة بوادي الجمال جنوب مصر وسيدون بشمال السودان : دراسة ميدانية مقارنة في الأنثروبولوجيا الاجتماعية / Cai01.16.01.M.Sc.2024.ول.م مواقع الاستيطان فى سهل البطانة بالسودان وعلاقتها بالبيئة : دراسة أثرية أنثروبولوجية / Cai01.16.01.Ms.c.2024.طا.أ الأنماط السلوكية لثقافة الفقر في القاهرة والجزائر العاصمة : دراسة ميدانية في الأنثروبولوجيا الثقافية /

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 166-176.

لمرأةُ بِشكلٍ عامّ مِن الشّرائِح الاِجتماعيّة ذات التأثير الكبير في المجتمع ويستخدمُها الإعلام بشكلٍ كبيرٍ لأسبابٍ أغلبُها يعود إلى ثقافة المجتمع، هذه الدّراسةُ بصدد التّعرُّض للصّور الذّهنيّة التي تُرسِّخها السِّينما عن الأُمومةِ وأدوارها الاِجتماعيّةِ ومحاولة فهم كيف ترى الأُمهات أنفسهن، وهل عبّرت السِّينما عمّا تشعر به الأُمهات.
وبالرجوع إلى الكثير من الدّراسات المُهتمّة بقضايا المرأةِ والدراما بشكلٍ عامٍّ، أثبتت الدّراساتُ أنّ الصُّورةَ الذّهنيّةَ للأُمومة بها الكثير من التّنميط والتّقليد الذي يُؤثّر بالتبعيّة على إدراكِ الفردِ لواقعِ الأُمومةِ، حيث تظهر الأُمَ العاملةَ التي تخرجُ إلى سوقِ العملِ بأنّها تُهدِّد اِستقرار أُسرتها وتُقصّر في رعايةِ أبنائها، الأمرُ المُنافي تمامًا للواقعِ اليوميّ المعيش الذي يُمكن بسهولة لأيّ مُنصِف أنّ يستمد مِن الواقع الاِجتماعيّ الحقيقيّ للأُمّهات مادّة سينمائيّة تُعبّر عن واقعهم الحقيقيّ، وبذلك لا يتنافى الطُّموحُ والعملُ مع الحفاظِ على الأُسرةِ مُتماسكةً ومُترابطةً.
ممّا لا شك فيه أنّ هُناك حالةً من التوحُّد والاِندماج بين المُشاهدين و الشّخصيّات المقدمة وتأثُّرهم بشكلٍ كبيرٍ بما تُقدّمه السِّينما والأفلام، لما لهذه الأعمالِ الدراميّةِ من وقع على نُفُوس المُشاهِدين من ناحية ومحاكاة أنفسهم لنفس السياق الثقافي من ناحية أخرى.
تتحوّل الصُّورةُ الذّهنيّةُ إلى صُورةٍ نمطيّة بفعل عُنصر التِّكرار، سواء في المضمون أو الأفكار، ونجد أنّ هذه النّمطيّة صاغتها وارتاحت لها السِّينما وصُنّاعُها بحيث لم تُناقش السِّينما جوهر قضايا الأُمومةِ، بل وضعتها دائمًا على الهامش، وهذا يُعيدنا مرة أُخرى إلى مفهوم الإقصاءِ الرّمزي الذي تعمل السِّينما على غرسه في نَفْس المُشاهد، فالأدوارُ النّسائيّةُ دائمًا محدّدةٌ في معظم الأفلام، فنجد المرأةَ إمّا تبحثُ عنْ شريك أو حُبٍ ضائع أو تُضحّي باِستقلالها وطموحها من أجلِ النّهاية السّعيدة بالزّواج من البطل – كما في فيلم «تيمور وشفيقة» – فالنّهاياتُ السّعيدةُ دائمًا قائمةٌ على تضحية المرأةِ، سواءٌ كانت زوجةً أو أُمًّا.
ومن خلال التّعرُّض المُستمر لهذه الصّور النّمطيّة المُهمّشة وغير المُؤثّرة في مجتمعها، سواء على نطاق الأُسرة أو النّطاق الأوسع، يبدأ العقلُ بشكلٍ غيرِ واعٍ في رسم صُور ذهنيّة مُعيّنة، ومن خلال ذلك يتم تأطير مفهوم الأُمومة كوظيفة اِجتماعيّة من خلال اِسترجاع ما تمّ تخزينُه، ومن ثمّ وضع عددٍ كبير من الأحكامِ والصِّفات التي تُؤثّر على الجُمهور بشكلٍ كبيرٍ.
ويرى عدد كبير من المُهتمين والباحثين، في هذا الصّدد، أنّ صورةَ المرأةِ في السِّينما تفتقد الصُّورةَ الحقيقيّةَ للمرأة، بل هي شكلٌ نمطيٌّ لا يعكس حقيقة الواقع الفعليّ لِمَا تُواجهه المرأةُ من تحدّيّات في سُوق العمل وجميع مناحي الحياة، بل تجاوزتْ الكثيرَ مِن العوائق التي غَرَسها الموروثُ المُجتمعيّ.
وقد هدفت هذه الدّراسةُ إلى إلقاء الضوء على أهميّة ودور السِّينما الإفريقيّة بشكلٍ عامٍّ -والمصريّة والتّونسيّة بشكلٍ خاصٍّ- في خلق صُور ذهنيّة عن الأُمومة، فمن خلال التّعرُّف على تأثير السِّينما في المُجتمع وتشكيل الوعي الجمعيّ المُجتمعيّ تجاه الأُمومةِ كدور اِجتماعيّ، فالسِّينما كمنتج اِجتماعي يُعتبر صناعة لجزء من المُجتمعِ بالأساس، يتأثّر بالمُجتمع ويعكس صورته، ويُعيد صياغتها بشكل يُؤثّر في جميع أفراد المُجتمع، مما يُسهم في تشكيل صُور ذهنيّة خاصّة بالكثير من الموضوعات. كما تهدف الدراسة إلى رصد رؤية الأمهات لأنفسهن وإبراز مدى توافقها مع الصورة الذهنية التي تشكلها السينما عنهن.
وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الأنثروبولوجي ومنهج تحليل المضمون، حيث تم إجراء مقابلات مع عدد من أفراد مجتمعي الدراسة كما تم تطبيق استمارة الاستبيان معهم للحصول على البيانات والمعلومات التي تجيب على أهداف وتساؤلات الدراسة، وقد بلغ قوام عينة الدراسة (150) مفردة. كما تم تحليل مضمون عينة من الأفلام المصرية والتونسية بواقع (10) أفلام لكل منهما. وقد اعتمدت الدراسة على نظرية رؤى العالم والمسؤولية الاجتماعية في تفسير النتائج التي توصلت إليها الدراسة.
وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها؛
• لا تتمتّع السّينما بمصداقيّة في ما يتعلق بالصُّورة الذّهنيّة للأُمُومة، حيث جاء «عدم مطابقة شخصيّة الأُمّ في السّينما مع الواقع» بنسبة مرتفعة للعيّنة المصريّة والتُونسيّة سواء، فكانت نتيجة العيّنة بنسبة ٦٣٪ لا توافق على تطابُق الأدوار بالواقع، وكان ذلك نتيجة العيّنة المصريّة في مقابل ٢٨٪ للعيّنة التُونسيّة.
• أجمعت عيّنة الدّراسة على أنّ السّينما المصريّة/ التُونسيّة لا تُمثّلها ولا تتوافق مع أنماط الأُمّومة الموجودة في الحياة بواقع ٣٣٪ للعيّنة المصريّة و٢٧٪ للعيّنة التُونسيّة.
• جاء نموذج الأُمّ المُضحيّة كالنموذج الأكثر تكرارًا في السّينما المصريّة/ التُونسيّة، يليه الأُمّ العاملة، ثم الأُمّ التي تهتم بالأعمال المنزليّة، في تغافل لأنماط أُخرى من الأُمّومة، الأمر الذي يُمثّل ضغطًا مُجتمعيًّا ويُعد الخارج عن هذه الأنماط للأمومة خارجًا عن النّمط القيميّ للمُجتمع، حيث جاءت سِمة الحُبّ والتّضحيّة بنسبة ٤٩٪ للعيّنة المصريّة و١٤٪ للعيّنة التُونسيّة.

Women in general are considered one of the social segments that have a great influence on society and are widely used by the media for reasons most of which are due to the culture of society. This study is about examining the mental images that cinema establishes about motherhood and its social roles, and is an attempt to understand how mothers see themselves and whether cinema expresses what mothers feel.
Referring to many studies concerned with women’s issues and drama in general, studies have proven that the mental image of motherhood contains a lot of stereotyping and imitation, which subsequently affects the individual’s perception of the reality of motherhood, and where the working mother who goes out to the labor market appears to have threatened the stability of her family and is negligent in caring for her children, which is contradictory. Completely for the daily living reality, which any fair person can easily derive from the real social reality of mothers, cinematic material that expresses their real reality, and thus ambition and work while keeping the family cohesive and cohesive are not incompatible.
There is no doubt that there is a state of unity and integration of the viewers with the characters and they are greatly affected. With what cinema and films offer, because of the impact these dramatic works have on the souls of viewers.
Through repetition, the mental image turns into a stereotype due to the element of repetition, whether in content or ideas. We find that this stereotype was formulated and comfortable with by cinema and its makers, such that cinema did not discuss the essence of motherhood issues, but rather always placed them on the margins. This brings us back once again to the concept of symbolic exclusion that cinema works to instill in people. The same scenes. Female roles are always specific in most films. The woman is either looking for a partner or a lost love, or she sacrifices her independence and ambition for the sake of a happy ending by marrying the hero - as in the movie Taimur and Shafiqa - happy endings are always based on the woman’s sacrifice, whether she is a wife or a mother.
Through continuous exposure to these marginalized and ineffective stereotypes in her society, whether on the family level or on a broader scale, the mind unconsciously begins to draw certain mental images. Through this, the concept of motherhood is framed as a social function by retrieving what has been stored and then placing a large number of Judgments and characteristics that greatly affect the audience.
In this regard, a large number of interested people and researchers believe that the image of women in cinema lacks the true image of women. Rather, it is a stereotypical form that does not reflect the reality of the actual reality due to the challenges women face in the desire to work and all aspects of life, and even exceed Many obstacles instilled by societal heritage.
The first chapter was entitled «Theoretical and Methodological Framework for the Study,» in which the importance of the study was presented theoretically and practically, and the reasons for choosing the topic, as well as the objectives of the study, the questions of the study, the theories and methods that the researcher used, the fields of study, as well as the concepts on which the study was based, such as mental image, cinema, motherhood, and The vision of the self, the perceived reality, and the societal vision. The first chapter also presented the theoretical orientation of the message through the theory of worldviews and social responsibility, and the study method based on the anthropological method and its tools such as observation, field work guide, historical method, and content analysis method. The first chapter also included previous foreign and Arab studies and benefiting from them. The researcher commented on it.
The second chapter, «Motherhood,» dealt with motherhood as a theoretical approach, and presented the concept of motherhood in the cultural body, the stages of motherhood, and the changes that occur to the mother. The chapter also presented perceptions of motherhood, the problems facing mothers in society, and the mechanisms taken by the two study societies - Egypt and Tunisia - to support the mother, and this concluded. The chapter deals with motherhood in cinema and how both Egyptian and Tunisian cinema dealt with it.
While The second chapter dealt also with «the Mental image» in terms of the concept and definitions of the mental image, its characteristics, and the factors influencing the formation of the mental image, this chapter also included an account of the functions of the mental image and the role of the media in enhancing the image mentality of women’s issues.
The third chapter, «African Cinema,» dealt with the history and emergence of cinema in Egypt, the most important figures who contributed to the emergence of cinema in Egypt, the current situation of Egyptian cinema, and the repercussions of the revolution on Egyptian cinema. It also dealt with the same topics with regard to Tunisian cinema in terms of the history of its emergence, the pioneers, and the problems facing it. The film industry in Tunisia and the impact of the revolution on Tunisian cinema.
While The fourth chapter came, which is the chapter on the analytical study of the intentional sample of films that were chosen based on several factors, whether for the Egyptian or Tunisian sample, which included content analysis of the Egyptian and Tunisian films and the results of the field study for each of them, then the part Special comparison between the results of the field study of the Egyptian and Tunisian samples, then recommendations and results.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Gateway Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: info@cl.cu.edu.eg | info@cnul.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
Under the supervision of New Central Library Manager
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: info@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
Under the supervision of Cairo National University Library Manager
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: info@cnul.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library