فاعلية السيكودراما لخفض سلوك الاستقواء لدى أطفال الروضة /
The effectiveness of psychodrama to reduce bullying behavior among kindergarten children
[إعداد] أحمد مجاهد عبد الهادي حسين ؛ إشراف سهير كامل أحمد، أحمد عبد الرحيم العمري.
- 154 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: صفحات 110-121.
هدفت الدراسة الحالية إلي إعدادبرنامجقائم على السيكودراما لخفض سلوك الاستقواء لدى عينه من اطفال الروضة تم استخدام المنهج شبه التجريبى، وتكونت عينة الدراسة من (30) طفل، تتراوح أعمارهم من (4 - 6) سنوات، واشتملت أدوات الدراسة على اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة ل “Raven” تقنين أ.د/ عماد احمد حسن علي، ومقياس سلوك الاستقواء إعداد: الباحث، وبرنامج قائم علي فاعلية السيكودراما لخفض سلوك الاستقواء لدى أطفال الروضة إعداد: الباحث، وأسفرت النتائج عن فاعلية البرنامج القائم على فاعلية السيكودراما لخفض سلوك الاستقواء لدى أطفال الروضة. The current study aimed to prepare a program based on psychodrama to reduce bullying behavior in a sample of kindergarten children. The quasi-experimental approach was used, and the study sample consisted of (30) children, their ages ranged from (4-6) years, and the study tools included Raven's Color Sequence Matrix Test (Prepared and Modified by Emad Ahmed Hassan Ali, 2016), the bullying behavior scale prepared by: the researcher, and a program based on psychodrama to reduce bullying behavior among kindergarten children, prepared by: the researcher. the results revealed the effectiveness of the program based on psychodrama to reduce bullying behavior among children Kindergarten.