رنيم فاروق سليمان الدويري،

مستقبل الصحافة المطبوعة والالكترونية الأردنية في ظل منافسة مواقع التواصل الاجتماعي خلال الفترة من (2020–2030) / The future of the Jordanian print and electronic press in light of the competition of social networking sites during the period (2020 to 2030) رنيم فاروق سليمان الدويري ؛ إشراف محمود علم الدين. - 313 صفحة : إيضاحيات ؛ 30 سم.+ CD

أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: صفحات 260-286.

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستقبل الصحافة المطبوعة والالكترونية الأردنية في ظل 2030 ( من خلال الاعتماد على مدخلين نظريين، – منافسة مواقع التواصل الاجتماعي خلال الفترة من ) 2020 وهما : نظرية تحول وسائل الإعلام، ونظرية تطور وسائل الإعلام، وتنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات المستقبلية، متبنيه النمط الاستهدافي، كما اعتمدت على منهجي: المسح الإعلامي والمقارن. استندت الدراسة على مجموعة من الأدوات لجمع البيانات، حيث تم استخدام تكنيك دلفي بالتطبيق على عينة عمدية قوامها ) 22 ( خبير ا من المتخصصين في مجال الإعلام الأردني: )أكاديميين وخبراء بالصحف المطبوعة والالكترونية ومواقع التواصل الاجتماعي واقتصاديين(، ومصفوفة التأثير المتبادل التي تضمنت 14 ( مؤشر ا للكشف عن المتغيرات الأكثر تأثيرا وتأثرا : إيجابيا وسلبيا ؛ والتي سيكون لها دورٌ في تحديد مسار ( الظاهرة المدروسة، واستخدام أسلوب كتابة السيناريوهات، إلى جانب إجراء مقابلات معمقة مع صحفيين حول واقع الصحف المطبوعة والإلكترونية، حيث تم طرح أسئلة عليهم بخصوص الجانب التكنولوجي والاقتصادي وبعض المعلومات عن الصحف الالكترونية في الأردن. وخلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، عل النحو التالي: 1( صياغة ثلاثة سيناريوهات بشأن مستقبل الصحافة المطبوعة والإلكترونية الأردنية، وهي: ( سيناريو الثبات، الذي يفترض استقرار أوضاع كلٍ منهما، والسيناريو التشاؤمي، الذي يفترض تراجع وترد ي أوضاع الصحف المطبوعة والالكترونية في الأردن، بينما يفترض السيناريو التفاؤلي تغير الأوضاع للأفضل وتقدم الصحف في الأردن، حيث رجحت الدراسة السيناريو التشاؤمي للصحافة المطبوعة، والسيناريو التفاؤلي للصحافة الإلكترونية وفق ا لتصورات الخبراء في استمارة دلفي ومصفوفة التأثير المتبادل. 2( هناك مجموعة من التحديات المشتركة التي تواجه الصحف المطبوعة والإلكترونية، تتمثل بضعف ( مصادر التمويل، ووجود بيئة تشريعية قامعة للحريات الصحفية، ووجود تدخلات سياسية بعمل تلك الصحف، 309 وتراجع الإعلانات، واستحواذ مواقع التواصل الاجتماعي على نصيب من الكعكة الإعلانية، إلى جانب تباين آراء الخبراء بشأن الاستثمار في الصحف المطبوعة والالكترونية. 3( توقعت عينة الدراسة انتهاء الصحف المطبوعة بشكل ك لّيّ قبل عام ) 2030 (، وتوقعات أخرى تفيد ( بتوقف الصحف في ) 2026 (، وتوقعات أخرى مشروطة تفيد باستمرار الصحف المطبوعة في الأردن، وتوقع أغلبية الخبراء بنسبة بلغت ) 63.7 %( أن الأوضاع السائدة لا تبشّ ر بطرح فرصٍ أفضل للصحف المطبوعة الأردنية مستقبلا على مستوى الاستثمار، في حين يرى ما نسبته ) 36.3 %( أن المستقبل سيتيح فرصة أمام الصحف المطبوعة على مستوى الاستثمار. 4( أ ثّرت مواقع التواصل الاجتماعي بشكلٍ سلبي على الجانب الإعلاني في الصحف المطبوعة ( والإلكترونية، مما أدى إلى سحب بساط الإعلان من هذه الصحف، وأشار ) 68.1 %( من عينة الدراسة إلى أن المستقبل سيكون للإنترنت ومواقع التواصل الاجتماعي. %31.9 ( يرون أن المستقبل سيكون للصحافة الالكترونية؛ نتيجة تراجع نظيرتها المطبوعة، ( )5( وأشارت النتائج أيضا إلى أن ما نسبته ) 81.8 %( يرون أن مواقع التواصل الاجتماعي سهّلت الاطّلاع على محتوى الصحف المطبوعة والإلكترونية، في حين يرى ما نسبته ) 77.3 %( أنها أوجدت مفهوم المواطن الصحفي الذي ينقل الأخبار من موقع الحدث. 6( توقع الخبراء ازدياد عدد مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي في عام ) 2030 ( واعتمادهم عليها ( في استقاء الأخبار. 7( أشارت النتائج أيض ا إلى أهم المتغيرات الأكثر تأثير ا إيجابي ا على مستقبل الصحف المطبوعة ( والالكترونية في الأردن، حيث جاءت بالترتيب: انتشار الهواتف الذكية، وسرعة النشر على مواقع التواصل الاجتماعي، ومعدل دخل الفرد، وتغ ي ر أنماط القراءة، في حين تم ثَّلت أهم المتغيرات الأكثر تأثير ا سلبي ا على مستقبل الصحف المطبوعة والإلكترونية في الأردن بالترتيب: ضعف الاستثمار في الصحف المطبوعة والالكترونية، والأوضاع الاقتصادية، وتأثير التكنولوجيا، وتراجع الإعلانات في الصحف المطبوعة والالكترونية. 8( المتغيرات الأكثر تأ ث ر ا إيجابي ا وهي بالترتيب: انتشار الهواتف الذكية، وسرعة النشر على مواقع ( التواصل الاجتماعي، في حين تمثلت المتغيرات الأكثر تأثر ا سلبي ا وهي بالترتيب: تراجع مقروئية الصحف المطبوعة والالكترونية، وتراجع الإعلانات في الصحف المطبوعة والالكترونية، وضعف الاستثمار في الصحف المطبوعة والالكترونية This study aimed to identify the future of the Jordanian print and electronic
press, in light of the competition with social networking sites, during the period
(2020-2030), relying on theoretical approaches, namely: the theory of media
transformation and the theory of media development. This study belongs to future
studies, adopting the targeting pattern It relied on the media and comparative survey
methodologies.
The study was based on a set of data collection tools. Delphi technology was
used and applied to a deliberate sample of (22) experts in the field of Jordanian media
(academics, experts in print and electronic newspapers, social networking sites, and
economists), in addition to conducting in-depth interviews with journalists about the
reality of printed newspapers. questions were asked to them regarding the
technological and economic aspects and some information about electronic
newspapers in Jordan, and the method of writing scenarios, in addition to the
researcher’s reliance on the Cross Impact matrix, which included (14) indicators to
detect the variables most influential and affected, positively and negatively, that will
have a role in determining the course of studied phenomenon.
The study concluded a set of results, including:
(1) Formulation of three scenarios regarding the future of the Jordanian print
and electronic press: the stability scenario, which assumes the stability of the
conditions of both of them, and the pessimistic scenario which assumes the decline
and deterioration of the conditions of print and electronic newspapers in Jordan,
while the optimistic scenario assumes a change of conditions for the better and the
advancement of newspapers in Jordan, while the study suggested that The
pessimistic scenario of the print press, and the weighting of the optimistic scenario
311
of the electronic press according to the perceptions of experts in the Delphi form and
the mutual influence matrix.
(2) There is a set of common challenges facing print and electronic
newspapers, which are represented by weak sources of funding, the existence of a
legislative environment that suppresses press freedoms, the presence of political
interference in the work of these newspapers, the decline of advertisements, and the
acquisition of social networking sites for a share of the advertising Cake, in addition
to the divergent opinions of experts regarding investment in Print and electronic
press.
(3) The study sample expected the complete end of printed newspapers
before (2030) while other expectations stating that newspapers would cease in
(2026) and other conditional expectations stating the continuation of printed
newspapers in Jordan. The majority of experts expected (63.7%) that the prevailing
conditions do not expect better opportunities for Jordanian printed newspapers in the
future at the investment level, while (36.3%) see the future as an opportunity for
printed newspapers at the investment level.
(4) Social networking sites negatively affected the advertising aspect of print
and electronic newspapers, which led to the withdrawal of the advertising rug from
these newspapers, and (68.1%) of the study sample indicated that the future will be
for the Internet and social networking sites.
(5) (31.9%) believe that the future will be for the electronic press because of
the decline of its printed counterpart, and the results also indicated that (81.8%)
social networking sites facilitated access to the content of printed and electronic
newspapers, while (77.3%) believe that they created the concept of Citizen journalist
who transmits news from the site of the event.
(6) Experts expected an increase in the number of social media users in the
year 2030 and an increase in their reliance on them for news.
(7) The results also indicated the most important variables that most
positively affect the future of print and electronic newspapers in Jordan, they came
in order: the spread of smart phones, the speed of publishing on social networking
sites, per capita income, and changing reading patterns, while the most important
variables represented the most negative impact on the future of print and electronic
newspapers in Jordan, they came in order: Weak investment in print and electronic
312
newspapers, economic conditions, the impact of technology, and a decline in
advertisements in print and electronic newspapers.
(8) The variables most positively affected, in order: the spread of smart
phones, and the speed of publishing on social networking sites, while the variables
most negatively affected were, in order: the decline in the readability of printed and
electronic newspapers, the decline in advertisements in printed and electronic
newspapers, and the weak investment in printed and electronic newspapers.





النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.


الصحافة--الأردن.

المستقبل. الصحافة المطبوعة. الصحافة الألكترونية.

071.568