تطوير السياسات التربوية في مجال ذوي الاحتياجات الخاصة في مصر في ضوء خبرات بعض الدول /
Development of educational policies in the field of people with special needs In Egypt in light of the experiences of some countries
إعداد هند عبد الباسط عبد المنعم تهامي ؛ إشراف ا.د. نجوى يوسف جمال الدين، ا.د. أمل محمد وجدى.
- 254 صفحة. : 25 cm. + CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: صفحات. 238-254.
هدف البحث الحالي التعرف على تطوير السياسات التربوية في مجال ذوي الاحتياجات الخاصة في مصر في ضوء خبرات بعض الدول، وتعرف السياسات التربوية المتبعة حاليا في مجال رعاية الموهوبين والمتفوقين، وتعرف الأساليب والاستراتيجيات المتبعة حاليا في ما بعد اكتشاف الموهوبين، وتعرف الملامح المميزة لخبرات الدول (كوريا- اليابان- الإمارات- السعودية) في وضع السياسات التربوية في مجال الموهوبين والمتفوقين، واستخدم البحث المنهج المقارن حيث يتناول أولا الوصف لواقع المجتمع المصري، وتهتم الدراسة بذوي الاحتياجات الخاصة وهم (المتفوقين والموهوبين). The study aims to development of educational policies in the field of people with special needs in Egypt in light of the experiences of some countries. know the educational policies currently in place in the field of caring for the gifted and talented. know the methods and strategies currently used in the post discovery of the gifted. know the distinctive features of the experiences of countries (Korea - Japan – UAE - Saudi Arabia) in setting educational policies in the field of the gifted and talented. the research used the comparative approach, where it deals first with a description of the reality of Egyptian society. the study is concerned with people with special needs who are (gifted and talented).
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
المعوقون - تعليم--مصر
تطوير السياسات التربوية. ذوى الاحتياجات الخاصة. مصر