الشخصية الثائرة في المسرح الشعري المصري بين صلاح عبدالصبور ونجيب سرور : (نماذج مختارة) /
The revolutionary CHARacter, in the Egyptian poetic theatre Between Salah Abdel Sabour and Nagib Sorour :(selected models)
إعداد سعيد حامد عبدالسلام شحاتة ؛ تحت إشراف ا.د. تامر فايز.
- 172 صفحة. : ايضاحيات؛ 25 سم. + CD
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: صفحات. 165-157.
مَرّ المسرح الشعري في مصر بعدة نقلات مهمة بعد أن مثّل شكلاً أساسيًّا من أشكال الكتابة المسرحية، ومن هذه النقلات؛ التقنُّع بالشخصية التراثية من أجل إحداث إسقاط سياسي أو ديني على الواقع المعيش، لذا ظهرت الشخصية الثائرة، المخلصة أحيانًا، والمستبدة بأفكارها أحيانًا، والمنفتحة على واقعها أحيانًا. هذه الدراسة ستبحث أثر المجتمعفي هذه الشخصية وتأثرها، ومدى الإضافة الجمالية التي تمكنت الشخصية الثائرة من إضفائها على الفعل الدرامي داخل البناء المسرحي في المسرحيات المستهدفة التي كتبت في الفترة من (1952 حتى 1973م). هذه الفترة كانت ثرية بالتحولات السياسية والاجتماعية المهمة في تاريخ مصر، مما ترك انعكاسًا وأثرًا على الدراما المصرية، خاصة المسرح الشعري الذي تأثر بشكل واضح بهذه التحولات. ستعتمد الدراسة على المنهج الاجتماعي لقراءة النص المسرحي وتحليل التشكيلات الجمالية للعناصر التي يتشكّل منها، ودرس العلاقات بين هذه العناصر؛ لإيضاح أثر كل هذه العلاقات على الشخصية الثائرة ومدى تأثر هذه الشخصية ببقية عناصر النص المسرحي وإمكانات تأثيرها فيه. The poetic theater in Egypt went through several important developments, after it had been a basic form of theatrical writing. Among these developments is the use of the heritage character as a mask, in order to project political or religious themes on the living reality. So, the revolutionary character -although being sincere, or stuck tyrannically to its ideas- it opens to its reality sometimes. This study will examine the society effects on this character, and the extent of the aesthetic addition that the revolutionary character was able to add to the dramatic action, within the theatrical construction, in the targeted plays that were written from 1952 to 1973. That period was rich with important political and social transformations in the Egyptian history, that affected -and were reflected- in the Egyptian drama, especially in the poetic theatre, which was clearly affected by these transformations. The study will rely on social approach to read the theatrical text and analyze the aesthetic formations of its composing elements. The study will also examine the relationships between these elements; to clarify their effect on the revolutionary character, and the extent to which this character is affected by the rest of the theatrical text elements, as well as the possibilities of influencing it.