TY - BOOK AU - دانة فالح محمد هادي محمد النمران، AU - وفاء مصطفى كفافي AU - وائل عبد الله محمد TI - أنشطة إثرائية مقترحة لتنمية مهارات التفكير الإبداعي في الرياضيات لدى طفل الروضة بدولة الكويت U1 - 153.4209538 PY - 2022/// KW - طفل الروضة KW - qrmak KW - الكويت KW - مهارات التفكير الإبداعي في الرياضيات KW - الأنشطة الإثرائية N1 - أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022; ببليوجرافيا: صفحات. 127-145; صدر أيضًا كقرص مدمج N2 - هدف البحث الحاضر إلى التعرف على فاعلية أنشطة إثرائية مقترحة لتنمية مهارات التفكير الإبداعي في الرياضيات لدى طفل الروضة بدولة الكويت، وأسفرت النتائج عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الإبداعي في الرياضيات ككل وكل مهارة فرعية على حدة لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار التفكير الإبداعي في الرياضيات لصالح التطبيق البعدي، وكان حجم التأثير لأنشطة الإثرائية المقترحة لتنمية مهارات التفكير الإبداعي في الرياضيات كبير ووجد من خلال نسبة الكسب المعدل لبلاك أن الأنشطة الإثرائية المقترحة اتصفت بالفاعلية في تنمية مهارات التفكير الإبداعي في الرياضيات لدى أطفال المجموعة التجريبية; The present research aimed to identify the effectiveness of suggested enrichment activities for developing creative thinking skills in mathematics for a kindergarten child in the State of Kuwait. A sharpness in favor of the experimental group, and the presence of a statistically significant difference between the mean scores of the children of the experimental group in the pre and post applications of the creative thinking test in mathematics in favor of the post application. Black said that the proposed enrichment activities were effective in developing creative thinking skills in mathematics for the children of the experimental group. Considering the results of the research, the research recommended several recommendations, the most important of which is to include the content of educational experiences in kindergarten on enrichment activities and exercises that help develop creative thinking skills in mathematics, to make the educational process more efficient and effective and activate the role of children in it by taking into account the provision of an appropriate educational environment ER -