قلق الوالدين و علاقته بأساليب المواجهة و التنمر لدى التلاميذ ذوى متلازمة داون بمدارس الدمج بالمرحلة الابتدائية /
Parental anxiety and its relationship to coping styles and bullying among students with Down syndrome in inclusive primary schools
اعداد لمياء محمد عبد الحليم على ؛ اشراف ا.د. نادية محمود شريف، ا.د. عبد الرحمن سيد سليمان.
- 167، 9 صفحة. : ايضاحيات؛ 25سم. CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: صفحات. 125-141.
مستخلص الرسالة هدفت الد ا رسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين قلق الوالدين أوساليب المواجهة الضغوط والتنمر لدى التلاميذ ذوي متلازمة داون بمدارس الدمج بالمرحلة الابتدائية، وتكونت عينة الد ا رسة من ٥٥ ( سنة، - أولياء أمور الأطفال ذوي متلازمة داون المدمجين، ومتوسط أعمارهم تت ا روح ما بين ) ۲٥ ۱۲ ( سنة، وتم استخدام - الذين لديهم أطفال من ذوي متلازمة داون المدمجين تت ا روح أعمارهم من ) ٦ مقياس القلق عند الوالدين )إعداد الباحثة(، ومقياس أساليب المواجهة عند الوالدين )إعداد الباحثة(، ومقياس التنمر )إعداد الباحثة(، وأسفرت نتائج الد ا رسة عن وجود علاقة بين أبعاد قلق الوالدين وأساليب المواجهة التي يتبعها أولياء الأمور للأطفال من ذوي متلازمة داون في مدارس الدمج، كما أسفر ت نتائ ج الد ا رسة عن وجود علاقة إرتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين قلق الوالدين وأساليب مواجهة الوالدين للضغوط من ذوي متلازمة داون في مدارس الدمج، ووجو د علاقة إرتباطية موجب ة ذات دلالة إحصائية بين قلق الوالدين وسلوكيات التنمر للأطفال ذوي متلازمة داون في مدارس الدمج بالمرحلة الابتدائية ، ووج ود فروق بين مرتفعي ومنخفضي قلق الوالدين وأساليب مواجهة الوالدين للضغوط للأطفال من ذوي متلازمة داون في مدارس الدمج، ووجو د فروق بين مرتفعي ومنخفضي قلق الوالدين إتجاه التنمر على أبنائهم من ذوي متلازمة داون في مدارس الدمج. The current study aimed to identify parental anxiety and its relationship to confrontational and bullying methods among students with Down syndrome in integration schools in the primary stage. The combined Down syndrome ages ranged from (6-12) years, and the parents’ anxiety scale was used (prepared by the researcher), the parents’ coping styles scale (prepared by the researcher), and the bullying scale (prepared by the researcher), and the results of the study revealed a relationship between dimensions of anxiety. Parents and the coping methods that parents use for children with Down syndrome in the integration schools, and the results showed that there is a positive correlation with statistical significance between parental anxiety and the methods of confronting bullying for children with Down syndrome in the integration schools, and there is a positive correlation with statistical significance between Parental anxiety and bullying behaviors for children with Down syndrome in integration schools in the primary stage, and the presence of differences between high and low parental anxiety and methods of confronting bullying for children with Down syndrome In the integration schools, and the presence of differences between high and low parents’ anxiety and feelings towards bullying of their children with Down syndrome in the integration schools.