TY - BOOK AU - إعداد رحاب محمد أحمد عبد الدايم، AU - نبوية عبد العزيز على شاهين TI - علاقة الَّتجول العقلي والتعقل بقدرات التفكير الابداعى لدى طلاب الجامعة / U1 - 153 PY - 2022/// KW - التفكيرالابداعى KW - qrmak KW - القدرات الابداعية KW - التجول العقلي KW - التعقل N1 - أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022; ببليوجرافيا: صفحات. 141-154; صدر أيضًا كقرص مدمج N2 - هدفن الد ارسة ال ارهنة لى بحل ع قة التبج - توافمما حالتين عقليتان - بالقدران ا تداعيةي ومدز سمام كل منمما في التنتؤ تمذه القد ارني َلدز ط ب الجامعةي حيل غة تكونن عينة الدراسة من )321 من الدارسين تجامعة القاهرة وجامعة حلواني وت اروحن ا وطالب غ ( طالب أعمارهم تين )18-23( سنة. وقد تلع عدد الذكور في العينة )90 اي بمتوسر عمرع ) غ ( ذكر 19.51( سنةي بانح ار معيارع )1.54( سنةي في حين تلع عدد ا نال )231( أنجىي بمتوسر عمرع )19.47( سنةي بانح ار معيارع )1.07( سنةي اختيروا من )6( كليان )4( كليان نظر ةي وهي )اآلداب-التجارة - الحقوق- الخدمة ايجتماعية(ي )2( من الكليان العمليةي وهي )المندسة- الطب البشرع(ي موزعين على الفرق الدراسية )األولى- الجانية- الجالجة- الرابعة(. او َ تم تطتيق مقياس التبج او العقليي َ تعبمدي ومجسان التفكير المرتبطة بقياس التبج ُ او العقلي الم َ العقلي التلقائيي ومقياس التبج ومقياس التبعق . وأسفرن نتائج الدراسة عن النتائج اآلتية الي وبطار ة القد ارن ا تداعية ُ -1 تعَّمد( وعالقتهما بقد ارت التفكير اإلبداعي ُّول العقلي )التلقا ي والم َ فيما يتعلق بنوعي الَّتج ومدى إسهامهما في التنبؤ بهذه القدرات: كشفن نتائج معام ن ايرتباط واينحدار الخطي ت ُ او العقلي التلقائيي وكذل الم َ البسير عن وجود ع قة سالبة تين التبج عبمد )بطر قة المجسان( وبعض قدران التفكير ا تداعي والمتمجلة في الط قةي والمرونة التلقائية سواء اللفظية منما أو او العقلي في التنتؤ تمذه القد ارني َ الشكليةي ومواالة ايتجاه الشكليةي مت سمام نوعي التبج 166 با عافة لي ذل ي اتعإ أن ي توجد ع قة ارتباطية تين او العقلي والقد ارن َ نوعي التبج ا تداعية عند استخدام مقاييس التقدير الذاتي للتجاو بعد أداء المشاركين للممام ا تداعية المنوط تما. َ -2 ُّول العقلي )اإليجابي والسلبي والمحايد( بقد ارت التفكير أما بالنسبة لعالقة محتوى الَّتج اإلبداعي ومدى إسهامهم في التنبؤ بهذه القدرات: كشفن نتائج معام ن ايرتباط واينحدار او العقلي ذا المحتوز ا يجاتي والط قة َ الخطي البسير عن وجود ع قة سالبة تين التبج اللفظية والشكليةي والمرونة التلقائية اللفظيةي واألاالة الشكليةي ومواالة ايتجاه الشكلية؛ في او َ غ حين ارتبر كل من التبج ا بالط قة اللفظية العقلي ذا المحتوز السلتيي والمحايد ارتبا غطا سالب والشكليةي والمرونة التلقائية الشكليةي واألاالة الشكليةي ومواالة ايتجاه الشكليةي با عافة او العقلي )ا يجاتيي والسلتيي والمحايد( في التنتؤ تمذه القد ارن. َ لى سمام محتوز التبج -3 فيما يتعلق بالَّتعُّقل وأبعاده المختلفة وعالقتهم بقد ارت التفكير اإلبداعي ومدى إسهامهم في الدرجة الكلية للتبعقا التنبؤ بهذه القدرات: وجود ع قة موجبة تين ل وبعض القد ارن ا تداعية )الط قةي والمرونة( اللفظيةي والشكليةي ومواالة ايتجاه الشكلية با عافة لى سمامما على فيما يتعلق بأبعاد الَّتعُّق فقد ارتبر عد الم حظة توافُّ التنتؤ تمذه القدران لديمم. ل الفرعية ُ ب غ بالط قةي والمرونة التلقائية أحد أبعاد التبعق سواء اللفظية منما أو الشكليةي ال ارتبا غطا موجبا واألاالة اللفظيةي ومواالة ايتجاه الشكليةي با عافة لى سمام عد في التنتؤ تمذه ُ هذا الب ا. القد ارن المذكورة سلف ل غ عد الوال باعتباره أحد أبعاد التبعقا ُ كما وجدن ع قة موجبة تين ب عد في التنتؤ ُ سمام هذا الب والط قة والمرونة التلقائية واألاالة سواء اللفظية منما أو الشكليةي وا تمذه القدران. كما عد ع ُ وجدن ع قة موجبة تين ب دم التفاعل مت الختران الداخلية كأحد بعاد التبعقال بالط قة اللفظيةي فعغ عن سمامُّ في التنتؤ تمذه القدرة. في حين ي توجد ع قة عدع التار على نحو وا ت ي وعدم الحكم علي الخت ارن الداخلية والقد ارن ُ ارتباطية خطية تين ب ا تداعية. ً في التنبؤ بقد ارت َ -4 فيما يتعلق بمدى إسهام نوع ا ُّول العقلي ومحتواه وأبعاد الَّتعُّقل معا لَّتج ي كشفن نتائج تحلي أن هذا النموذج التفاعلي يساعد في لل التفكير اإلبداعي اينحدار المتعدد تفسير التباين لقدران التفكير ا تداعي لدز عينة الدراسة الكلية; This study aims to investigate The Relationship of Mind Wandering and Mindfulness- as mental states- to Creative Thinking Abilities Among University Students. A sample consisted of (321) male and female from Cairo and Helwan University students, The age of the participants ranged from (18 to 23) years selected from ten colleges: four theoretical and two practical colleges, distributed on (first-second- third- fourth) years of study, the number of males was (90), whereas (231) females. The study used some scales: Spontaneous Mind Wandering Questionnaire, Deliberate Mind Wandering Questionnaire, Probes for measuring mind wandering, Mindfulness Scale and battery of creative abilities and showed these results: 1- With regard to the two types of (spontaneous/deliberate) mind wandering and their relationship to creative thinking abilities and their ability to predict these abilities: the results of the correlation coefficients and simple linear regression revealed a negative relationship between spontaneous, deliberate mind wandering (by probes) and some creative thinking abilities represented in Fluency, spontaneous flexibility, whether verbal or figure, and figure Maintenance of Direction, with the ability of the two types of mind wandering in predicting these abilities. in addition to the absence of the relationship between the two types of mind wandering and creative abilities when using self-assessment scales for wandering after participants perform the creative tasks entrusted to them. 168 2- the results of the correlation coefficients and simple linear regression revealed a negative relationship between the mind wandering with positive content and verbal and figure fluency, verbal spontaneous flexibility, figure originality, and figure Maintenance of Direction, while both negative and neutral content wandering was negatively related to verbal and figure fluency, figure spontaneous flexibility, figure originality, and figure Maintenance of Direction, in addition to the ability of the mind wandering content (positive, negative, neutral) to predict these abilities. 3- There is a positive relationship between the total degree of mindfulness and some creative abilities (fluency, flexibility) verbal and figure, and figure Maintenance of Direction in addition to their ability to predict these abilities. - With regard to the sub-dimensions of mindfulness, the dimension of observation was positively correlated with fluency, spontaneous flexibility, whether verbal or figure, verbal originality, and figure Maintenance of Direction, in addition to the predictive ability of this dimension with these aforementioned abilities. It also found a positive relationship between the dimension of description and fluency, spontaneous flexibility and originality, whether verbal or figure, and the ability of this dimension to predict these abilities. There was also a positive relationship between the dimension of non-interaction with internal experiences with verbal fluency, as well as its ability to predict this ability. On the other hand, the linear correlation between the two dimensions of acting consciously, and not judging internal experiences and creative abilities, has been eliminated. 4- With regard to the extent to which the type of mind wandering, its content, and the dimensions of mindfulness together contribute to predicting creative thinking abilities, the results of the multiple regression analysis revealed that this interactive model helps explain the variance in the creative thinking abilities of the total study sample ER -