TY - BOOK AU - مطلق مطير مجبل الشريجة الرشيدي، AU - أحمد علي موافِي. TI - موقف المُفسِّرين المُعاصرين مِن الحقوق السياسيَّة والاجتماعيَّة للمرأة: (دراسة تحليلية نقديَّة) U1 - 227.16 PY - 2022/// KW - المرأة في الإسلام KW - qrmak KW - مكانة المرأه في الأسلام KW - حقوق المرأه KW - التفسير N1 - أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022; ببليوجرافيا: صفحات. 582-618; صدر أيضًا كقرص مدمج N2 - جاءت الدراسة بعنوان: موقف المُفسِّرين المُعاصرين مِن الحقوق السياسيَّة والاجتماعيَّة للمرأة، وانتظمت في مقدمة، وتمهيد، وستة فصول، وخاتمة. وتناول التمهيد التعريف بمصطلحات الدراسة، بينما تطرقت فصول الدراسة الستة إلى موقف المفسرين المعاصرين محل الدراسة من الحقوق السياسية والاجتماعية التي منحها الإسلام للمرأة، كحق المساواة، والقوامة، والعمل، والولاية، وبعض الحقوق المتعلقة بالميراث، والدية، واليمين، والشهادة، وكذا الحقوق المتعلقة بالنكاح، وفُرقه، وما يترتب على هذه الفُرق من حقوق: كحق النفقة والمتعة والحضانة، ثم بيان عدة المرأة وما يجب فيها. كل ذلك بهدف الكشف عن مكانة المرأة في الإسلام من خلال أقوال المفسرين محل الدراسة، وحسم النزاع في قضايا البحث التي تناولت حقوق المرأة، والتي ثار عليها جدل كبير، وبخاصة في هذا العصر. وكشفت الدراسة عن عدة نتائج منها: توازن الإسلام في نظرته للمرأة، فهو إذ منحها حقوقها كاملة من غير انتقاص، راعى كذلك خصائصها وطبيعتها الخلقية؛ فخفف عنها في بعض التكاليف والأعباء، وهي نظرة منطلقها العدل والمساواة، ولُحمتها وسُداها تقدير الخصائص والهبات والملكات، وبخاصة عند توزيع الأدوار، وتفصيل المسؤوليات، و تباين آراءالمفسرينفيمعنىالقوامة،فمنهممنيرىالقوامةتأديبًاوتوجيهًا،ومنهممنيراهاأمرًاونهيًا،ومنهممنيراهاسيطرةوتسلطًا،ومنهممنيراهاإدارةوإصلاحًا،وكفايةورعايةوحماية، واتفاقكلمةالمفسرينمحلالدراسةمعأسلافهمالمتقدمينومعالمذاهبالفقهيةالمعتبرةفيمايتعلقبأغلب قضايا الدراسة، كمسألة تنصيف دية المرأة والتي خالف فيها الشيخان رشيد رضا والغزالي ما قرره المفسرون والمذاهب الفقهية، وكذلك مسألة تولي المرأة القضاء والتي أجازها الشيخ محمد الغزالي في بعض آرائه; The study came under the title: The position of contemporary commentators on the political and social rights of women, and was organized into an introduction, a preface, six chapters, and a conclusion The preface dealt with the definition of the terms of the study, while the six chapters of the study dealt with the position of the contemporary interpreters under study regarding the political and social rights granted by Islam to women, such as the right to equality, guardianship, work, guardianship, and some rights related to inheritance, blood money, oath, and testimony, as well as rights related to marriage. , and its differences, and the rights that result from these differences: such as the right to alimony, pleasure and custody, then explaining the waiting period of the woman and what is required of it All this with the aim of revealing the status of women in Islam through the sayings of the commentators under study, and resolving the conflict in the research issues that dealt with women’s rights, on which a great deal of controversy arose, especially in this era. The study revealed several results, including: The balance of Islam in its view of women, as it granted her full rights without derogation, also took into account her characteristics and moral nature; So he relieved her of some of the costs and burdens, and it is a view based on justice and equality, and its core is an appreciation of characteristics, gifts and faculties, especially when distributing roles, detailing responsibilities, and the differing opinions of the commentators on the meaning of stewardship. Those who see it as domination and domination, and some of them see it as management and reform, sufficiency, care and protection, and the agreement of the commentators in question with their forebears and with the considered schools of jurisprudence with regard to most of the issues of the study, such as the issue of distributing the blood money of women, in which Sheikh Rashid Rida and Al-Ghazali disagreed with what was decided by the commentators and doctrines of jurisprudence. As well as the issue of women’s access to the judiciary, which Sheikh Muhammad Al-Ghazali permitted in some of his views ER -