TY - BOOK AU - هــدير جمال إبراهيم. AU - ولاء عبد العزيز محمد. AU - سهــير كامل أحمد. TI - استخدام السيكودراما لتنمية مفاهيم نظريةالعقل لدى الأطفال الذاتويين U1 - 371.94 PY - 2022/// KW - التواحد عند الاطفال KW - qrmak KW - مفاهيم نظرية العقل KW - الأطفال الذاتويين N1 - أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022; ببليوجرافيا: صفحات. 89-102; صدر أيضًا كقرص مدمج N2 - هدف البحث الحالى إلى استخدام السيكودراما لتنمية مفاهيم نظرية العقل لدى الأطفال الذاتويين، وتكونت عينة البحث من (10) أطفال ذاتويين تتراوح أعمارهم ما بين (5-6) سنوات، وقد اشتملت أدوات البحث على مقياس كارز (ترجمة زيدان السرطاوي وآخروون،2010) لتحديد درجة الذاتوية، ومقياس مفاهيم نظرية العقل المصور لدى الأطفال الذاتويين (إعداد الباحثة)، وبرنامج البحث (إعداد الباحثة)، وتوصلت الباحثة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.01 بين متوسطات رتب درجات الأطفال الذاتويين في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي على مقياس مفاهيم نظرية العقل المصور لدى الأطفال الذاتويين، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات الأطفال الذاتويين في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس مفاهيم نظرية العقل من حيث أبعاد المقياس، ووجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى 0.05 بين متوسطي رتب درجات الأطفال الذاتويين في القياسين البعدي والتتبعي من حيث االدرجة الكلية على مقياس مفاهيم نظرية العقل لصالح القياس التتبعي; ) The aim of the current research is to use psychodrama to develop concepts of theory of mind in autistic children, and the research sample consisted of (10) autistic children between the ages of (5-6) years, and the research tools included a CARS scale (prepared by Zaidan Al-Sartawi et al., 2010) to determine The degree of autism, and the scale of concepts of the theory of the pictured mind among autistic children (prepared by the researcher), and the research program (prepared by the researcher).The researcher reached that ,There are statistically significant differences at the level of 0.01 between the mean scores of autistic children in the two measurements before and after in favor of the dimensional measurement on the scale of concepts of the theory of the mind of autistic children, and there were no statistically significant differences between the average ranks of autistic children’s scores in the post and follow-up measurements on the theory of mind concepts scale in terms of the dimensions of the scale, and there were statistically significant differences at the 0.05 level between the average ranks of autistic children’s scores in the post and follow-up measurements in terms of the total score on the scale of concepts of the theory of the mind of autistic children in favor of follow-up measurement ER -