استراتيجيات تنظيم الدافعية للتعلم وعلاقتها بكل من طلب المساعدة الأكاديمية والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية : دراسة تنبوئية /
Strategies for organizing learning motivation and its relationship to both the request for academic assistance and the academic achievement of middle school students ”Predictive study”
إعداد فاطمة فاروق أحمد محمد ؛ إشراف ا.د. منى حسن السيد بدوي، ا.د. عمرو محمد إبراهيم يوسف.
- 186 صفحة. : إيضاحيات. ؛ 30 سم. CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: صفحات. 154-168.
تهدف الدراسة إلى تعرف أثر استراتيجيات تنظيم الدافعية للتعلم وعلاقتها بكل من طلب المساعدة الأكاديمية والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية . أهداف البحث: 1-بحث اختلاف استخدام استراتيجيات تنظيم الدافعية للتعلم باختلاف النوع (ذكر/ أنثى) لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. 2-التعرف على استراتيجيات تنظيم الدافعية للتعلم الأكثر استخدامًا والأقل استخدامًا. أهمية البحث: 1-توفير المعلومات والبيانات عن مفهوم طلب المساعدة الأكاديمية قد يساعد الباحثين في هذا المجال فيما بعد. مصطلحات البحث: -استراتيجية تحسين الاهتمام. -استراتيجية حديث الذات الموجه للاداء عينة البحث: تكونت العينة الاستطلاعية من 293تلميذا وتلميذة. والعينة النهائية من 377تلميذ وتلميذة. The current study aims to study the motivation factors and how they are related to the request for help, because the performance of the individual and his insistence on doing or continuing these actions depends on his motivation, and the motivation factors affect students’ decisions to use self-regulated learning strategies, including: The strategy of asking for help, a student with an intrinsic orientation is likely to look at asking for help as a performance means to excel in the task when it is actually required, and a student with an extrinsic orientation is likely to look at asking for help as a useful means to complete the task and the teacher’s approval when it is not Asking for help is often required. Motivational processes affect students’ search for or avoidance of challenges, their perseverance in facing difficulties or withdrawing from them, and their use of their skills. Asking for help can fit both internal and external goals of achievement. Asking for help may not be directed only by internal struggle to develop competence and progress.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
التعلم
تنظيم الدافعية للتعلم المساعدة الأكاديمية التحصيل الدراسي