مي محسن أحمد أسماعيل،

فعالية برنامج قائم على التعلم الاجتماعي في تنمية مناصرة الذات لدى المراهقين ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة / The effectiveness of a program based on social learning in developing self-advocacy among adolescents People with mild intellectual disabilities مقدمة من مي محسن أحمد ؛ اشراف أ.د. عبد الرحمن سيد سليمان، أ.د. منال عبد النعيم محمد. - 169صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CD.

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. .

ببليوجرافيا: صفحات 144-158.

هدفت الدراسة إلى فحص فاعلية برنامج تدريبي قائم على التعلم الاجتماعي في تنمية مناصرة الذات لدى المراهقين ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة، واستخدمت الدراسة المنهج التجريبي ،واشتملت عينة الدراسة على (20) طالباً (14ذكور و 6إناث) تراوحت أعمارهم بين (15-18) عاماً بمتوسط عمر زمني (16.2) انحراف معياري (1,005) ، لمدة 6 أشهر. The study of the study in the study of general evaluation, and the study included (20) students (14 males and 6 females) with an average growth rate between (15-18) the age of the study (16.2), the average deviation, the social development for the development of relevant skills ( Prepared by the researcher), and the results showed that there are statistical differences In the self-advocacy skills of the experimental and control groups in favor of the experimental group, it was noted that the degrees of self-advocacy increased as a total degree in its four dimensions (self-knowledge-knowledge of rights-communication-leadership) in the experimental group compared to the control group. his experimental group.




النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.


الطلبة المعوقون عقليا

التعلم الاجتماعي مناصرة الذات الإعاقة الفكرية.

371.92