نسمة محمد عبدالحميد عبدالفتاح،

تأثير استخدام الأطفال للألعاب الإلكترونية الإعلانية والألعاب المتضمنة إعلانات على إدراكهم وتذكرهم ونيتهم الشرائية للعلامات التجارية / "دراسة شبه تجريبية على عينة من الأطفال المصريين من سن 12:7 سنة" / The Effect of Children’s use of Advergames and in-Game Advertising on their recognition, recalling, and purchasing intention of brands "Quasi-Experimental Study on a sample of Egyptian Children from 7 to 12 years old" [إعداد]نسمة محمد عبدالحميد عبدالفتاح ؛ علياء سامي عبدالفتاح. - 319 ورقة :+51 ملاحق إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: أوراق 301-319.

استهدفت الدراسة معرفة تأثير استخدام الأطفال للألعاب الإلكترونية الإعلانية والألعاب المتضمنة إعلانات على إدراكهم وتذكرهم للعلامات التجارية والمنتجات، ومن ثم تكوين النية الشرائية نحو هذه العلامات التجارية، وذلك في إطار نموذج السعة المحدودة لمعالجة الرسالة بواسطة الدوافع (LC4MP) لانج 2006، وأيضاً معرفة طرق عرض العلامات التجارية والمنتجات داخل هذه النوعية من الألعاب الإلكترونية بالطريقة التي تجذب الأطفال، ومعرفة العوامل التي تؤثر على عملية الإدراك والتذكر وتكوين النية الشرائية.
ومن الناحية النظرية، ناقشت الدراسة مفهوم التسويق بالترفيه Branded Entertainment، وأشكاله، وأسباب اتجاه المسوقين إلى التسويق بالترفيه، وخصائصه، ومفهوم الترويج الضمني Product Placement، وأشكاله، وأسباب التوجه إلى الترويج للمنتجات والعلامات التجارية داخل المضامين الإعلامية، ومميزات وسلبيات الترويج الضمني داخل المواد الإعلامية الترفيهية، ثم مفهوم الألعاب الإلكترونية الإعلانية والألعاب الإلكترونية المتضمنة إعلانات، ومميزات الألعاب الإلكترونية الإعلانية، وعوامل نجاح هذه الألعاب ووظائفها، والسلبيات التي تواجه الألعاب الإلكترونية الإعلانية، ثم مميزات وسلبيات الألعاب الإلكترونية المتضمنة إعلانات، وطرق ظهور المنتجات والعلامات التجارية داخل الألعاب الإلكترونية الإعلانية والألعاب الإلكترونية المتضمنة إعلانات، وأبرز عوامل فاعلية الألعاب الإلكترونية كوسيلة إعلانية، وأبرز العوامل المرتبطة بفاعلية الألعاب الإلكترونية الإعلانية والألعاب الإلكترونية المتضمنة إعلانات واقتناع اللاعب بها.
The Effect of Children’s use of Advergames and in-Game Advertising on their recognition, recalling, and purchasing intention of brands "Quasi-Experimental Study on a sample of Egyptian Children from 7 to 12 years old"
Name: Nesma Mohamed Abdelhamed Abdelfatah
Degree: MA in Mass Communication
Specialization: Public Relations and Advertising
Supervisor: Dr. Aliaa Sami
Thesis Summary: The study aims to find out the effect of children's use of advergames and in games advertising on children's recognition and recalling of brands and products, and the formation of purchase intention towards these brands. The Theoretical framework is based on Lang’s (2006) the limited capacity model of motivated mediated message processing (LC4MP), also knowing ways of presenting brands and products within this type of video games in a way that attracts children, and knowing the factors that affect the recognition and the recalling process and the formation of purchase intention.
Theoretically, the study discusses the concept of branded entertainment, its forms, the reasons for marketers' tendency towards branded entertainment, its characteristics, and the concept of product placement, its forms, the reasons for promoting products and brands within media content, and the advantages and disadvantages of product placement within entertainment media. The study also tackles the concept of advergames and in games advertising, the advantages of advergames, the successful factors of these games and their functions as well as the disadvantages of advergames. Moreover. the advantages and disadvantages of In games advertising, the methods of product and brand appearance within advergames and in-games advertising, the most prominent factors of the effectiveness of advergame and in- games advertising as an advertising medium Over and above, the most important factors affecting the player's conviction in advergame and in-game advertising.






النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.


علاقات عامة وإعلان

الألعاب الإلكترونية الإعلانية الألعاب الإلكترونية المتضمنة إعلانات ذاكرة المستهلك النية الشرائية

659