أثر تطبيق سلاسل الإمداد والتوريد في تحقيق الميزة التنافسية للمنظمات : دراسة تطبيقيه على إحدى شركات المقاولات المصرية /
The Effect of Applying Supply Chains to Achieving the Competitive Advantage of Organizations an Applied Study on a Contracting Company
مقدمة من الطالب محمد سعد السيد يوسف صالح ؛ تحت اشراف د.محمد رضا ابو نازل، د.محمد على خليل
- 163 صفحة : 30 cm. + CD.
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على أثر تطبيق سلاسل الامداد والتوريد المتمثلة في (العلاقات مع الموردين؛ التخزين؛ العلاقات مع العملاء) على تحقيق الميزة التنافسية وذلك بالتطبيق على احدى شركات المقاولات؛ واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي في جمع البيانات والمعلومات وقد أعتمد في الحصول على البيانات اللازمة للدراسة الميدانية لمجتمع الدراسة وحجم العينة على أسلوب قائمة الاستقصاء وبلغ حجم العينة 83 مفرده من رؤساء القطاعات ورؤساء الأقسام والعاملين بالشركة محل محل الدراسة. This study aimed to identify the impact of the application of supply chains represented in (relationships with suppliers; warehousing; relations with customers) on achieving competitive advantage by applying it to a contracting company; The researcher used the analytical descriptive approach in collecting data and information, and in obtaining the necessary data for the field study of the study population and the size of the sample, he relied on the method of the survey list. The researcher tested the study's main hypotheses and its sub-hypotheses using the statistical package for social sciences SPSS, and the study relied on several statistical methods, including, for example, tests of validity and reliability (Cronbach's alpha coefficient; spearman correlation coefficient) and descriptive statistical methods (arithmetic mean; standard deviation; coefficient of variation). and inferential statistical methods (simple linear regression; multiple linear regression; structural equation modeling). The study found many results, including the existence of a significant positive correlation between the dimensions of supply chains and supply chains represented in (relationships with suppliers, the storage function, and customer relations) and competitive advantage.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
التوريدات
سلسلة الامداد معامل الارتباط سيبرمان معامل الفا كرونباخ