السياسة الخارجية الإسرائيلية تجاه إثيوبيا منذ نهاية الحرب الباردة /
Israeli foreign policy towards Ethiopia since the end of the Cold War
إعداد الطالب محمد عادل محمد محمد ؛ تحت إشراف أ. د. محمود أبو العينين، د. محمود زكريا.
- 241صفحة : ايضاحيات ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 217-241.
يتناول موضوع هذه الدراسة السياسة الخارجية الإسرائيلية تجاه إثيوبيا منذ نهاية الحرب الباردة، وتُظهر مدى الاهتمام الإسرائيلي بإثيوبيا ومنطقة القرن الإفريقي بشكل عام، من خلال دراسة محددات السياسة الخارجية الإسرائيلية تجاه إثيوبيا منذ نهاية الحرب الباردة، والتي تسعى من خلالها إثيوبيا إلى تحقيق أهدافها التي تنقسم إلى: سياسية وأمنية واقتصادية وديموغرافية؛ بهدف تعزيز إسرائيل لمزيد من تقاربها مع الدول الإفريقية، خاصة تلك الواقعة في جنوب الصحراء الكبرى. واستعرضت الدراسة في البداية تطور السياسة الخارجية الإسرائيلية منذ عام 1948 حتى 1991، بالإضافة إلى محددات السياسة الخارجية الإسرائيلية وأهدافها، التي تنوَّعت بين محددات داخلية تمثَّلت في المحددات السياسية والاقتصادية والديمغرافية، بالإضافة إلى المحددات الخارجية التي تمثَّلت في الصراع العربي الإسرائيلي والتغيرات الدولية والإقليمية منذ نهاية الحرب الباردة، والاستراتيجية الأمريكية للحرب على الإرهاب بعد أحداث الحادي عشر من سبتمبر 2001. كما تناولت الدراسةُ التعاون الاقتصاديَّ والسياسيَّ إلى جانب التعاون الأمنيِّ والعسكريِّ بين البلدين، إلى جانب الاهتمام الإسرائيلي بيهود الفلاشا، خاصة بعد نهاية الحرب الباردة، وكيف أن إسرائيل عملت على الاستفادة من يهود الفلاشا للحدِّ من انتشار العمالة العربية في إسرائيل والهجرات العكسية التي تحدث من إسرائيل إلى الخارج، بالإضافة إلى الأوضاع الاجتماعية التي يعيشها يهود الفلاشا في إسرائيل منذ نهاية الحرب الباردة، والمحاولات التي أقدمت عليها الحكومات الإسرائيلية في استيعابهم ؛ نتيجية للعنصرية التي يعيشون فيها من المجتمع الإسرائيلي ومن الجاليات اليهودية الأخرى. وتوصَّلت الدراسة إلى أن إسرائيل كانت -ولا تزال- تهتمُّ بشكل كبير بمنطقة القرن الإفريقي بشكل عام، وإثيوبيا بصورة خاصة؛ لأسباب سياسية واقتصادية وأمنية، وظلَّت تحافظ على هذا الاهتمام منذ نشأتها، وكذلك في فترة الحرب الباردة وما تلاها من تغيرات على الساحة الدولية بعد عام 1991. وحرصت إسرائيل منذ نهاية الحرب الباردة على وضع إثيوبيا في سياق نظرتها للقارة الإفريقية وأهميتها في الصراع العربي الإسرائيلي على اعتبار أن القارة الإفريقية إحدى مناطق المواجهة في هذا الصراع، منذ مؤتمر باندونج عام 1955، والموقف الإفريقي الداعم لمصر بعد نكسة يونيو 1967؛ ولذلك سَعَتْ إلى خلق توازنات سياسية، وتصعيد لأدوار بعض الدول من أجل أن تكون منفِّذة لأجندتها السياسية في هذه المنطقة من العالم. فالوجود الإسرائيلي في منطقة القرن الإفريقي والجزء الواقع عند المدخل الجنوبي للبحر الأحمر، يمثِّل تهديدًا خطيرًا للمصالح الاستراتيجية والأمنية والتجارية للدول العربية والإفريقية، حيث تعدُّ منطقة القرن الإفريقي والبحر الأحمر مفاتيح للأمن القومي العربي، وهوما أتاح للوجود الإسرائيلي في هذه البقعة الجغرافية إمكانية التجسُّس على الدول العربية الواقعة في فلكها، بالإضافة إلى تأمين خطوطها التجارية. كما توصَّلت الدراسة إلى أنَّ طبيعة السياسة الخارجية الإسرائيلية تجاه إثيوبيا يمكن الإشارة إليها من خلال (4) مستويات، هي: (المستوى السياسي والأمني والديمغرافي والاقتصادي)، فعلى المستوى السياسي ترى الدراسة أنه قد تتَّجه إسرائيل بشكل كبير صوب تعظيم علاقاتها مع إثيوبيا بصورة خاصة، التي لن تتراجع أهميتها. ومن المتوقَّع أيضًا أن تُعيد إسرائيلُ صياغةَ استراتيجيتها السياسية تجاه إريتريا، بحيث تعود مرة أخرى للاهتمام بها، خاصة أنَّ إسرائيل ركَّزت في السنوات الأخيرة على إثيوبيا لتنفيذ مشروعاتها المُعادية لمصر. أيضًا قد تتَّجه إسرائيل إلى تعظيم وجودها الأمني في منطقة البحر الأحمر؛ نظرًا لما لهذه المنطقة من أهمية اقتصادية وأمنية بالنسبة إليها، حيث يصل 25% من وارداتها البترولية عن طريق البحر الأحمر، و9% من حاجاتها المستوردة، و30% من صادراتها إلى الأسواق العالمية، خاصةً شرق إفريقيا وجنوب آسيا. ويتطلَّب ذلك مزيدًا من قنوات التعاون مع دول القرن الإفريقي؛ ولذلك ستزيد من فتح آفاق التعاون عبر كافة المجالات مع هذه الدول، وفي المقدمة: إثيوبيا، وإريتريا؛ كونها تقع على ساحل البحر الأحمر، وقريبة من منطقة باب المندب والطرق البحرية واليمن والمملكة العربية السعودية This study deals with Israeli foreign policy towards Ethiopia since the end of the Cold War, and shows the extent of Israeli interest in Ethiopia and the Horn of Africa in general, by examining the determinants of Israeli foreign policy towards Ethiopia since the end of the Cold War, through which Ethiopia seeks to achieve its objectives, which are divided into political, security, economic and demographic, with the aim of strengthening Israel for further rapprochement with African countries, especially those located in Sub-Saharan Africa The study initially reviewed the development of Israeli foreign policy from 1948 to 1991, in addition to the determinants and objectives of Israeli foreign policy, which varied between internal determinants represented in political, economic and demographic determinants, in addition to external determinants represented in the Arab-Israeli conflict , international and regional changes since the end of the Cold War, and the American strategy for the war on terrorism after the events of September 11, 2001. The study also dealt with economic and political cooperation as well as security and military cooperation between the two countries, as well as the Israeli interest in the Falasha Jews, especially after the end of the Cold War, and how Israel worked to benefit from the Falasha Jews to limit the spread of Arab labor in Israel and the reverse migrations that occur from Israel to abroad, in addition to the social conditions experienced by the Falasha Jews in Israel since the end of the Cold War, and the Israeli governments' attempts to assimilate them as a result of the racism they face in Israeli society and other Jewish communities. The study concluded that Israel was — and still is — very interested in the Horn of Africa in general, and Ethiopia in particular. For political, economic and security reasons, it has maintained this interest since its inception, as well as during the Cold War period and the subsequent changes in the international arena after 1991. Since the end of the Cold War, Israel has been keen to place Ethiopia in the context of its view of the African continent and its importance in the Arab-Israeli conflict, given that the African continent is one of the areas of confrontation in this conflict since the Bandung Conference in 1955, and the African position in support of Egypt after the setback of June 1967; therefore, it sought to create political balances and escalate the roles of some countries in order for them to implement their political agenda in this region of the world. The Israeli presence in the Horn of Africa and the part located at the southern entrance to the Red Sea represents a serious threat to the strategic, security and commercial interests of Arab and African countries. as the Horn of Africa and the Red Sea are keys to Arab national security, which gave the Israeli presence in this geographical area the possibility of spying on Arab countries located in its orbit, in addition to securing its commercial lines. The study also concluded that the nature of Israeli foreign policy towards Ethiopia can be expressed on four levels: political, security, demographic, and economic. which will not diminish in importance. It is also expected that Israel will reformulate its political strategy towards Eritrea so that it will once again pay attention to it, especially since Israel has focused in recent years on Ethiopia to implement its anti-Egyptian projects. Also, Israel may tend to increase its security presence in the Red Sea region. Given the economic and security importance of this region to it, as 25% of its oil imports come through the Red Sea, 9% of its imported needs, and 30% of its exports to global markets, especially East Africa and South Asia. This requires more channels of cooperation with the countries of the Horn of Africa. Therefore, it will further open the horizons of cooperation in all fields with these countries, and in the forefront: Ethiopia and Eritrea; being located on the Red Sea coast, close to the Bab al-Mandab region, sea routes, Yemen and Saudi Arabia.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
العلاقات الخارجية --اسرائيل--إثيوبيا
السياسة الخارجية الإسرائيلية، إسرائيل وإفريقيا، القرن الإفريقي الأطماع الإسرائيلية في مياه نهر النيل سد النهضة إسرائيل وإثيوبيا