TY - BOOK AU - مشاعل فهد تركي صعب سالم، AU - أيسم سعد محمدي محمود. AU - إبراهيم الدسوقي عوض الله. TI - دراسة تقويمية لمدارس المستقبل في الكويت U1 - 372.9538 PY - 2023/// KW - التعليم الأبتدائي KW - الكويت KW - qmark KW - دراسة تقويمية KW - مدارس المستقبل N1 - أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.; ببليوجرافيا: صفحات 150-157; صدر أيضًا كقرص مدمج N2 - هدفت الدراسة إلى تعرف أهداف الإطار المفاهيمي والفلسفي لمدرسة المستقبل في دولة الكويت، واستكشاف النماذج العالمية الحديثة في مدرسة المستقبل. أهداف البحث: تسعى الدراسة إلى تحقيق الأهداف التالية: 1. تعرف أهداف الإطار المفاهيمي والفلسفي لمدرسة المستقبل في دولة الكويت. 2. استكشاف النماذج العالمية الحديثة في مدرسة المستقبل. 3. تعرف مواطن القوة والضعف والفرص والتحديات التي تواجه مدارس المستقبل بدولة الكويت. 4. وضع تصور مقترح لمدارس المستقبل في الكويت في ضوء نتائج تقويم التجربة التي تمت في الكويت وفي ضوء النماذج العالمية الحديثة. منهج البحث : تستخدم الدراسة الحالية المنهج الوصفي أدوات البحث: واستعانت الدراسة بأدوات في عملية التقويم من عمل مقابلات واستبانات موجهة لصانعي القرار، والمشرفين التربويين، ومديري المدارس، والمعلمين والمعلمات في وزارة التربية، وكذلك الطلاب في الكويت ; The study aim to achieve the following objectives:Recognizing the conceptual and philosophical framework of future school. Know the philosophy and objectives of the future School of the Future in the State of Kuwait. Exploring the experiences of developed countries in future school . Knowing the reality of the future school in Kuwait, in the scope of the strengths, weaknesses, opportunities and challenges facing the future schools in the State of Kuwait. Developing a proposed vision for future schools in Kuwait in the scope of the results of evaluating the experience that took place in Kuwait and the experiences of developed countries. The study follows the analytical descriptive approach. In the evaluation process, the study also uses interviews and questionnaires that applyed on decision makers, educational supervisors, school principals, teachers in the Ministry of Education, as well as students. The results of the study revealed a " medium " degree of availability of practices related to the educational elements in the future School,according to the four domains: (student - teacher - curriculum and activities - infrastructure). The results of the study related to the degree of availability of electronic services revealed that they are available to a medium degree in the four domains (availability of electronic services - technical human requirements for activating electronic services - administrative requirements for activating electronic services - availability of financial requirements for activating electronic services in schools of the future).The results of the study revealed, in the field of challenges facing the future school, that the degree of availability of challenges came to a "medium" degree in the areas of the curriculum, the administrative environment, and the teacher challenges, while the degree of availability of challenges was high in the areas of the student and societal challenges ER -