دعاء عصام عبد العظيم علي،

العوامل المؤثرة علي علاقة الجمهور المصري بالإذاعة المصرية العامة والخاصة "/ “Factors affecting the relationship of the Egyptian Audience with the Egyptian public and private radio”. إعـداد دعاء عصام عبد العظيم علي ؛ اشراف ا.د.صابر سليمان عسران . - 174 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: اوراق 140-149.

يتمثل التساؤل الرئيس للدراسة في معرفة العوامل المؤثرة على علاقة الجمهور المصري بالإذاعة المصرية العامة والخاصة، وتنبثق عنه مجموعة من التساؤلات الفرعية، والمتمثلة في الآتي:
(1) ما نسبة من يستمعون إلي الإذاعة المصرية العامة والخاصة، ونسبة من لا يستمعون إليها من ضمن العينة؟
(2) ما عوامل الجذب التي دفعت من يستمعون إلي الإذاعة المصرية العامة والخاصة إلي الاستمرار في الاستماع إليها حتى الآن؟
(3) ما عوامل الانصراف التي جعلت من لايستمعون إلي الاذاعة المصرية العامة والخاصة ينصرفون عن الاستماع إليها؟
(4) ما دوافع الاستماع لمن يستمعون إلي الإذاعة المصرية العامة والخاصة ؟
(5) ما الاستخدامات والإشباعات المتحققة للجمهور المصري من الاستماع إلي الإذاعة المصرية العامة والخاصة؟
(6) ما أنماط وعادات وتفضيلات الاستماع لدى المستمعين؟
(7) ما الوسائل الإعلامية الأخرى التي يفضل من لا يستمعون إلي الإذاعة المصرية، استخدامها في عصرنا الحالي اكثر من الراديو ؟
(ب) الفروض:
(1) توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المبحوثين من الجمهور المصري في درجة استماعهم للإذاعة المصرية العامة والخاصة بحسب خصائصهم الديموغرافية
(2) توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين دوافع استماع الجمهور المصري إلي الإذاعة المصرية العامة والخاصة والإشباعات المتحققة؛ جراء استماعهم لها
(3) توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين العوامل المؤثرة على الاستماع إلي الإذاعة المصرية العامة والخاصة والإشباعات المتحققة؛ جراء استماعهم لها
(4) توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المبحوثين من الجمهور المصري في دوافع الاستماع إلي الإذاعة المصرية العامة والخاصة بحسب خصائصهم الديموغرافية
(5) توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المستمعين من الجمهور المصري في الإشباعات المتحققة لهم من الاستماع إلي الإذاعة المصرية العامة والخاصة بحسب خصائصهم الديموغرافية.
 وكانت أهم النتائج الآتي توصلت إليها الدراسة كالآتي :
(1) توصلت الدراسة إلي أن الإذاعة مازال لها جمهورها الذي يستمع لها، حيث كانت غالبية العينة تستمع للإذاعة المصرية العامة والخاصة، وذلك بنسبة 51.5%
(2) بالنسبة لعوامل انصراف النسبة الأقل من العينة عن الاستماع ، كان أول عامل أثر علي علاقتهم بالإذاعة المصرية هو (ظهور وسائل التواصل الاجتماعي واستخدامهم لها) حيث جاء هذا العامل في الترتيب الأول بنسبة 43.3%.
(3) ) أكثر وسيلة يتم استخدامها بدلا من الإذاعة هي (الإنترنت ومواقع التواصل الاجتماعي) بنسبة 86.1%، بينما استخدام التليفزيون بدلا من الإذاعة كان بنسبة 17% فقط، وأخيرا جاءت الصحافة بنسبة 1.5 % فقط
(4) بالنسبة "لعوامل الإعجاب والجذب المؤثرة فيمن يستمعون للإذاعة المصرية العامة والخاصة" في حالة غالبية العينة :كان أول سبب لإعجابهم بالإذاعة المصرية هو "أنها تتيح لهم الاستماع أثناء عمل شئ آخر في الوقت نفسه ".
(5) وكان أول عامل جذب يشد المستمعين للإذاعات "العامة" المصرية هو (تميز الإذاعات العامة بالالتزام الأخلاقي تجاه المستمعين ومراعاتها للعادات والتقإليد)
(6) بينما كان أول عامل جذب يشد المستمعين للإذاعات" الخاصة" المصرية هو(أن الإذاعة الخاصة متاحة للاستخدام في كل وقت ومكان، ولها بث إذاعي في جميع أنحاء الجمهورية)
(7) القائمون بالاتصال في الإذاعة المصرية" - عموما سواء كانت الإذاعات العامة أو الخاصة - كانوا هم العامل الأقل جذبا للمستمعين
(8) لا يفضل المستمعون نوعية إذاعة مصرية عن الأخري من حيث "نمط الملكية"، حيث جاءت نسبة 68.4% من المستمعين يفضلون " الإذاعتين معا العامة والخاصة" بنفس الدرجة.
(9) لا يزال لجهاز "الراديو التقليدي" مكانته في عصرنا هذا؛ حيث إن غالبية العينة بنسبة 31.5% تستمع للإذاعات المصرية العامة والخاصة من خلاله، ثم يليه راديو السيارة .
(10) جاءت إذاعة "القرآن الكريم " في المرتبة الأولي بنسبة 97.4% وهي إذاعة عامة، تلتها إذاعة "نجوم إف إم" في المرتبة الثانية وهي إذاعة خاصة.
(11) جاءت الإذاعات المحلية المصرية في المراتب الأخيرة من حيث الاستماع مثل "إذاعة الوادي الجديد، وشمال سيناء، وجنوب سيناء، والقناة"؛ وهو ما يشير إلي وجود مشكلة حقيقية في متابعة هذه الإذاعات.
(12) جاءت "الموسيقي والأغاني" في المرتبة الأولي من حيث المضامين المفضلة في الاستماع، وفي المرتبة قبل الأخيرة جاءت البرامج الاقتصادية.
(13) غالبية المستمعين للإذاعة المصرية العامة والخاصة لديهم "دوافع نفعية " ، حيث جاءت الدوافع النفعية في المرتبة الأولي بنسبة 47.6%
(14) غالبية المستمعين للإذاعة المصرية العامة والخاصة تتحقق لهم "إشباعات طقوسية" بنسبة 48.1%
(15) توصلت الدراسة إلي أن غالبية العينة بنسبة 81.6% لا تشارك أو تتفاعل مع البرامج الإذاعية المقدمة
(16) جاء التفاعل من خلال" صفحة المحطة علي فيسبوك " في المرتبة الأولي بنسبة 65.8% بينما أقل طرق التفاعل هو " الاتصال عبر الهاتف
(17) جاءت (الاستعانة بمذيعين شباب في كافة الإذاعات سواء كانت إذاعات عامة او خاصة) في مقدمة الاقتراحات التي يقترحها المستمعون المصريون لتطوير الإذاعات المصرية العامة والخاصة
The main question of the study is to know the factors affecting the relationship of the Egyptian public with the Egyptian public and private radio, and a group of sub-questions emerges from it, represented in the following:
(1) What is the percentage of those who listen to the Egyptian public and private radio, and the percentage of those who do not listen to it among the sample?
(2) What are the attractions that prompted those who listen to the Egyptian public and private radio to continue listening to it until now?
(3) What are the distraction factors that made those who do not listen to the Egyptian public and private radio turn away from listening to it?
(4) What are the motives for listening to those who listen to the Egyptian public and private radio?
(5) What are the uses and gratifications achieved by the Egyptian public from listening to the Egyptian public and private radio?
(6) What are the listeners' listening patterns, habits and preferences?
(7) What are the other media means that those who do not listen to the Egyptian radio prefer to use in our current era more than the radio?
(b) Assumptions:
(1) There are statistically significant differences between respondents from the Egyptian public in the degree of their listening to the Egyptian public and private radio, according to their demographic characteristics.
(2) There is a statistically significant correlation between the motives of the Egyptian public listening to the Egyptian public and private radio and the gratifications achieved; by listening to them
(3) There is a statistically significant correlation between the factors affecting listening to Egyptian public and private radio and the gratifications achieved; by listening to them
(4) There are statistically significant differences between respondents from the Egyptian public in the motives of listening to the Egyptian public and private radio, according to their demographic characteristics.
(5) There are statistically significant differences between listeners from the Egyptian public in the satisfactions achieved for them from listening to the Egyptian public and private radio, according to their demographic characteristics.
Summery of results of the study were as follows:
(1) The study concluded that the radio still has its audience who listens to it, as the majority of the sample listened to the Egyptian public and private radio stations, at a rate of 51.5%.
(2) With regard to the factors of the disengagement of the least percentage of the sample from listening, the first factor that affected their relationship with the Egyptian Radio was (the emergence of social media and their use of it), as this factor came in the first place with a rate of 43.3%.
(3)) The media that is used most instead of radio is (the Internet and social networking sites) at a rate of 86.1%, while the use of television instead of radio was at a rate of only 17%, and finally the press came at a rate of only 1.5%.
(4) Regarding "the factors of admiration and attraction affecting those who listen to the Egyptian public and private radio" in the case of the majority of the sample: the first reason for their admiration for the Egyptian radio was "it allows them to listen while doing something else at the same time."
(5) The first factor attracting listeners to Egyptian “public” radio stations was (public radios are distinguished by their moral commitment towards listeners and their observance of customs and traditions).
(6) While the first factor attracting listeners to the Egyptian “private” radio stations was (that the private radio station is available for use at all times and places, and it has radio broadcasts throughout the Republic).
(7) The communicators on the Egyptian radio - in general, whether it was public or private radio - were the least attractive factor for listeners.
(8) The listeners do not prefer one type of Egyptian radio over the other in terms of "ownership style", as 68.4% of the listeners prefer "both public and private radio stations" to the same degree.
(9) The "traditional radio" device still has its place in our time; As the majority of the sample, at 31.5%, listens to public and private Egyptian radio stations through it, followed by the car radio.
(10) "The Holy Qur'an" radio station came in the first place, with a rate of 97.4%, and it is a public radio station, followed by "Nujoom FM" radio station, which is a private radio station, in the second place.
(11) Egyptian local radio stations came in the last ranks in terms of listening, such as “Radio Al-Wadi Al-Jadeed, North Sinai, South Sinai, and Al-Qanat”; This indicates that there is a real problem in following these broadcasts.
(12) "Music and Songs" came in the first place in terms of the preferred contents for listening, and in the penultimate rank came the economic programs.
(13) The majority of listeners to public and private Egyptian radio have "utilitarian motives", as utilitarian motives came in the first place with a rate of 47.6%.
(14) The majority of listeners to public and private Egyptian radio achieve “ritual satisfactions” at a rate of 48.1%.
(15) The study concluded that the majority of the sample, at a rate of 81.6%, does not participate or interact with the radio programs presented.
(16) The interaction came through "the station's Facebook page" in the first place with a rate of 65.8%, while the least interaction method was "phone communication".
(17) The (recruitment of young broadcasters in all radio stations, whether public or private) came at the forefront of the proposals proposed by Egyptian listeners to develop public and private Egyptian radio stations.






النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.


الإذاعة --مصر.

الجمهور المصري الراديو الخاصة الإذاعة

302.23440962