TY - BOOK AU - Amal Fahim Bayoumy Ahmed ElQersh, AU - Awatef Ali Sheir AU - Gihan Sedky Elaza TI - An Enrichment Program Based on Authentic Learning Approach to Enhance EFL Listening Comprehension and Speaking Skills for Secondary Stage Students / U1 - 373.19 PY - 2023/// KW - high school - Curricula KW - qrmark KW - EFL Listening Comprehension Skills KW - EFL Speaking Skills KW - Authentic Learning Approach KW - An Enrichment Program N1 - Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023; Bibliography: pages 98-111.; Issued also as CD N2 - The present study investigated the effectiveness of a proposed program based on authentic learning approach in enhancing the integrated EFL listening comprehension and speaking skills for the secondary stage. The study employed a quasi-experimental design, in which one study group consisted of twenty four students in second secondary at 2nd district Official Language School, 6th October Directorate, Giza Governorate, participated. The instruments of data collection included a checklist for determining the required integrated EFL listening comprehension and speaking skills and sub-skills; a needs analysis checklist for the needed topics by the participants to be taught in the program; a pre-posttest of integrated EFL listening comprehension and speaking skills; and a scoring rubric for the integrated EFL listening comprehension and speaking skills. The program lasted for 10 weeks in the second term of the academic year 2021-2022. Results indicated that there is a statistically significant difference between the mean scores of the study group on overall EFL listening comprehension and speaking skills (conversation, role-play, and talk) and sub-skills (comprehension, interaction, lexical items, grammar and pronunciation) pre- posttests in favor of the posttest. Hence, it was concluded that using authentic learning approach was effective in developing the EFL integrated listening comprehension and speaking skills of the second secondary student; بحثت الدراسة الحالية فعالية برنامج مقترح قائم على مدخل التعلم الأصيل في تعزيزمهارات الفهم الاستماعى و التحدث باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية للمرحلة الثانوية. استخدمت الدراسة تصميمًا شبه تجريبي ، حيث شاركت فيها مجموعة دراسية واحدة مكونة من أربعة وعشرين طالبًا و طالبة بالصف الثانى الثانوى بمدرسة الحى الثانى الرسمية للغات ، إدارة 6 أكتوبر التعليمية ، محافظة الجيزة. اشتملت أدوات جمع البيانات على قائمة لتحديد مهارات الفهم الاستماعى و التحدث الواجب توافرها لدى طلاب الصف الثانى بالمرحلة الثانوية؛و قائمة لتحليل الاحتياجات للموضوعات المفضلة من قبل المشاركين ليتم تدريسها في البرنامج ؛ و اختبار قبلى بعدي لمهارات الفهم الاستماعى ومهارات التحدث باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية ؛ و قائمة تقييم مهارات الفهم الاستماعى و التحدث باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. استمر البرنامج لمدة 10 أسابيع في الفصل الدراسى الثاني من العام الدراسي 2021-2022. أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات مجموعة الدراسة على مستوى مهارات الفهم الاستماعى والتحدث باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (المحادثة ؛و لعب الأدوار؛ و الخطاب الشفهى) والمهارات الفرعية لها (الفهم ؛ والتفاعل ؛ والمفردات المعجمية ؛ والقواعد النحوية ؛ والنطق) لصالح الاختبار البعدي. ومن ثم ، فقد تم التحقق من أن استخدام مدخل التعلم الأصيل كان فعالاً في تطوير مهارات الفهم الاستماعى و التحدث باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لطلاب المرحلة الثانوية. و قد تم تقديم المقترحات و التوصيات فى ضوء نتائج الدراسة. ER -