بشار خميس حسين،

دور مواقع التواصل الأجتماعي في تحديد إتجاهات المواطن العراقي للأنتخابات المبكره 2021 : «دراسة ميدانية» / The Role of Social Networking Sites in Determining the Iraqi Citizen’s Attitudes Towards the 2021 Early Elections [إعداد]بشار خميس حسين ؛ إشراف صابر سليمان عسران. - 177 ورقه : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 150-163.

تمثل هذه الدراسة محاولة لمعرفة دور وسائل التواصل الاجتماعي في تشكيل اتجاهات المواطن للانتخابات العراقية المبكرة 2021، وتتضح مشكلة الدراسة في الاستناد إلى نموذج تشكيل الاتجاهات حيث تؤكد المقولات العلمية التي تدور حوله على وجود مصادر متعددة لتشكيل اتجاهات الجمهور، إلا أن أبرزها يتمثل في وسائل الإعلام التقليدية والجديدة ومنها مواقع التواصل الاجتماعي نظرًا لقدرتها العالية في نقل الواقع الاجتماعي لأفراد المجتمع وإمدادهم بالمعلومات التي تعمل على تشكيل اتجاهاتهم، وما يشهده من تطورات، بالإضافة إلى أن هذا النموذج يعد الأبرز في تفسير السلوك السياسي للناخبين في العملية الانتخابية.
وقد أجريت الدراسة في الفترة من ديسمبر 2020 حتى نوفمبر 2021 على عينة عشوائية بلغت (400) مواطنًا من المجتمع العراقي، واعتمدت الدراسة استبانة محكمة تضمنت مجموعة من الأسئلة حول دور وسائل التواصل الاجتماعي في تشكيل اتجاهات المواطن العراقي للانتخابات المبكرة 2021، وقد تمت معالجة البيانات باستخدام الأساليب الإحصائيَّة المعروفة.
This study represents an attempt to find out the role of social media in determining citizen attitudes for the early Iraqi elections 2021. The problem of the study is based on the model of forming trends, as the scientific arguments revolving around it confirm that there are multiple sources for shaping audience attitudes, but the most prominent of them is the traditional media. And new ones, including social networking sites, due to their high ability to convey the social reality to members of society and provide them with information that works to shape their attitudes and developments, in addition to the fact that this model is the most prominent in explaining the political behavior of voters in the electoral process.
The study was conducted from December 2020 to November 2021 on a random sample of (400) citizens from Iraqi society, Data were processed using known statistical methods.
The results of the study revealed that one of the most prominent roles of social networking sites is that the Iraqi public uses social networking sites at high rates as the most influential, and they are platforms to express their attitudes towards the early Iraqi elections 2021, where Facebook came on top to provide them with political information and to express their opinions freely about the Iraqi elections. Early 2021, in addition to shaping audience trends in the voting behavior of the Iraqi voter as a means to promote the ideas and electoral programs of the candidates.
The results of testing the scientific hypotheses of the current study confirmed the suitability of the attitudes measurement model as an explanatory framework for the relationships between the variables of the current study and for monitoring the role of social networking sites in shaping the attitudes of the Iraqi citizen for the early Iraqi elections 2021, in light of the evaluations of the final beneficiary of its use, which is the Iraqi citizen.





النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.


وسائل الاعلام--العراق

مواقع التواصل الاجتماعي الانتخابات العراقية المبكرة اتجاهات المواطن تشكيل الاتجاهات الجيوش الإلكترونية

302.23109567