TY - BOOK AU - أسماء محمد عبد اللا عبد العال، AU - منال عبد النعيم محمد طه AU - محمد السيد صديق TI - برنامج إرشادي لتنمية الصمود النفسي وآثره في خفض بعض المشكلات النفسية للتلاميذِ ذويِ صعوبات التعلم U1 - 371.91 PY - 2023/// KW - الطلبة بطيئو التعلم KW - qrmak KW - مفهوم الذات السلبي KW - التلاميذ ذوي صعوبات التعلم KW - البرنامج اﻹرشادي N1 - أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023; ببليوجرافيا: صفحات 142-153; صدر أيضًا كقرص مدمج N2 - إلى التحقق من فاعلية برنامج إرشادِي لتنمية الصمود النفسي في خفض حدة بعض المشكلات النفسية(القلق، مَفهُوم الذات السلبي،اﻹندفاعية) لدى عينة من التلاميذ ذويِ صعوبات التعلم،والكْشف عَن إستمرارية فاعلِية البرنامج بَعد فَترة المتابعة، تكونت العينة الأساسية من (20) تلميذ وتلميذة من التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالصف الرابع والخامس الابتدائي ،وقسمت تلك العينة إِلَى مَجمُوعتِين (التجرِيبية ،الضابطة) لكل مجموعة (10) تلامِيذ، تراوحت أعمارهم الزمنية بين (9-11) سنة،ومتوسط أعمارهم الزمنية (9,89) سنة،وإنحراف معياري قدره (87,0) ،وقد تم حساب التكَافُؤبين المجموعتِين (التجريبية،الضابطة) فِي المتغيرات العُمرالزمني،ومعَامل الذكَاء وصعوبات التعلم ،والصمود النفسي،القلق،ومَفهُوم الذات ،واﻹندفاعية وطبقت البَاحثة الأدوات التالية مقيَاس الصمودالنفسي (إِعداد الباحثةُ) ،مَقيَاس القلق (إِعدادالبَاحثة)، مقيَاس مفهوم الذات (اعداد الباحثة( مقيَاس اﻹندفاعية (إِعدادالبَاحثةُ) اختِبَار المصفوفات المتتابعة المُلونَة (إعداد /جون رافن)، مقياس صعوبات التعلم الأكَادِيمية (القراءة،الكتابة) (إِعداد فتحي الزيات ،2007)والبرنامج اﻹرشادي (إِعداد الباحثةُ) وأظهرت نتائج الدراسة: توجُد فروق دالةإحصائيا بين متوسَطِى رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية فِي القياسين القبلِي والبعدي على مقياس الصمود النفسى والمشكلات النفسية لصالح القياس البعدِي ، توجد فروق دالة إِحصائِيا بين متوسطِى رتب درجات أفراد المجموعتِين التجريبية والضابطة في القياس البعدِي عَلى مقياس الصمود النفسى والمشكلات النفسية لصالح أفراد المجموعة التجريبية،لا توجد فروق دالة إِحصَائيا بين متوسَطِى رتب درجات أفراد المجموعَة التجرِيبية فِي القياسين البعدي والتتبعي على مقياس الصمود النفسِى والمشكلات النفسية; The study aimed to:guidance for select the effectiveness of a counseling program for the development of psychological resilience and its impact on reducing some psychological problems (anxiety, self-concept, impulsiveness) among a sample of students with learning difficulties) effectiveness of the program after the follow-up period. The basic sample consisted of (20) male and female students with learning difficulties in the fourth and fifth grades of primary school, and that sample was divided into two groups (experimental and control) group of each A (10) students their ages ranged between (9-11) years, and their average age was (9.89) years and the standard deviation of ( 0 , 87 ) , and equivalence was calculated between the two groups (experimental and control) in the variables chronological age, intelligence coefficient Learning difficulties, psychological resilience, anxiety, self-concept, impulsivity, and the researcher applied the following tools: psychological resilience scale (prepared by the researcher), anxiety scale ( prepared by the researcher), self-concept scale (prepared by the researcher), Impulsivity scale (prepared by the researcher), and researcher applied the following tools: psychological resilience scale sequential colorful (Prepare / John Raven Arabization and codification / Emad Ahmed Hassan 2016 ) statistically significant differences between the mean Rank the scores of the experimental group in the pre and post measurements on the psychological resilience, psychologicalproblems scale in favor of the post measurement، there are statistically significant differences between the average ranks of the scores of the experimental and control groups in the post-measurement on the scale of psychological resilience, psychological problems towards the members of the experimental group، There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental groupin the post and following-up measurements on psychological resilience, psychological problems scale ER -