استخدام استراتيجية التعلم التشاركي الإلكتروني لتنمية مهارات إنتاج وتوظيف القصة الرقمية التفاعلية للمعلمات والاستمتاع بتعلم الرياضيات لدى طفل الروضة /
Using the collaborative e-learning strategy to develop production and employment skills The interactive digital story of the teachers and the enjoyment of learning mathematics for the kindergarten child
مقدمة من الباحثة جيهان عبد القادر محمد عبدالله؛ اشراف ا.د.وائل عبد الله محمد، ا.د.إيناس السيد محمد.
- 280صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 147-171.
هدف البحث الحالي إلى دراسة فاعلية استخدام استراتيجية التعلم التشاركي الإلكتروني في تنمية مهارات إنتاج وتوظيف القصة الرقمية التفاعلية للمعلمات والاستمتاع بتعلم الرياضيات لدى طفل الروضة، وقد شملت عينة البحث على مجموعة من المعلمات قوامها (16) معلمة روضة، ومجموعة من أطفال المستوى الثاني قوامها(20) طفلًا - روضة مدرسة الصرح بمحافظة القاهرة، واعتمد البحث على القياس القبلي والبعدي لعينة البحث، وتكونت أدوات البحث من: اختبار التحصيلي المعرفي، وبطاقة الملاحظة، وبطاقة تقييم المنتج، واستمارة المقابلة الشخصية لقياس الاستمتاع بتعلم الرياضيات لدى طفل الروضة، وأسفرت نتائج البحث عن: وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى(0.01) بين متوسطى درجات التطبيقين القبلي والبَعدي لمجموعة البحث (المعلمات) فى اختبار التحصيل المعرفي لصالح التطبيق البعدي، وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.01) بين متوسطى درجات التطبيقين القبلي والبَعدي لمجموعة البحث (المعلمات) في بطاقة ملاحظة إنتاج وتوظيف القصة الرقمية لصالح التطبيق البعدي، وحققت المجموعة التجريبية عينة البحث طبقًا لبطاقة تقييم المنتج"القصة الرقمية التفاعلية" القيمة المختبرة(درجة الإتقان التي تساوي 80% من الدرجة الكلية للبطاقة)، وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى(0.01) بين متوسطي درجات استمارة المقابلة الشخصية لقياس الاستمتاع بتعلم الرياضيات لعينة البحث (الأطفال) لصالح التطبيق البعدي، وذلك بعد توظيف القصة الرقمية التفاعلية.
The current research aimed to study the effectiveness of using the collaborative e-learning strategy in developing the skills of producing and employing interactive digital stories for teachers and enjoyment of learning mathematics among kindergarten children. The research sample included a group of teachers consisting of (16) kindergarten teachers, and a group of second-level children consisting of (20) child - Al Sarh School Kindergarten in Cairo Governorate. The research relied on pre and post measurement of a sample The research, and the research Tools consisted of: the cognitive achievement test, the note card, the product evaluation card, and the personal interview form to measure the enjoyment of learning mathematics for the kindergarten child. The research (parameters) in the cognitive achievement test in favor of the post application, and there is a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the pre and post applications of the research group (parameters) in the observation card of the production and employment of the digital story in favor of the post application, and the experimental group achieved the research sample according to the card Evaluation of the product "Interactive Digital Story" The tested value (the degree of mastery equals 80% of the total score of the card), and there is a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the personal interview questionnaire to measure the enjoyment of learning mathematic for the research sample (children) in favor of the post application, after employing the interactive