المعالجة التليفزيونية للقضايا السكانية فى القنوات المصرية العامة والخاصة وتقييم نخبة من المتخصصين لها" : دراسة تحليلية بالتطبيق على برنامجى التاسعة ومساء dmc /
The treatment of population cases in the public and private Egyptian television channels and the evaluation of experts to it: an analytical study applied on Al Tase’a” and “Masa’a DMC” programs
إعداد عائشة أحمد محمود عبد الكريم؛ إشراف أ.د منى سعيد الحديدى.
- 190 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: اوراق 183-190.
تأتى هذه الدراسة كمحاولة التعرف على المعالجة التى تقدمها البرامج التليفزيونية موضع الدراسة (برنامجى التاسعة ومساء dmc) للقضايا السكانية فى القنوات المصرية العامة والخاصة من حيث الشكل والمضمون ودراسة الأطر التى توضع فيها هذه القضايا وتعرض من خلالها على الجمهور المصرى بالإضافة إلى معرفة رؤية النخبة فى التخصصات المختلفة فيما يتعلق بالتناول البرامجى للمشكلة والأساليب الجديدة التى يمكن الاستعانة بها عند تناولها وذلك فى الفترة من 3/8/2021: 3/8/2022، واعتمدت الدراسة على نظريتى الأطر الإعلامية والمسئولية المجتمعية كإطار نظرى لها، كما تنتمى هذه الدراسة إلى حقل البحوث الوصفية (descriptive research)، واعتمدت على منهج المسح بشقيه (الرسالة والجمهور النوعى) حيث تم فى إطار ذلك إجراء تحليل مضمون كمى وكيفى لعينة عمدية شملت جميع الحلقات التى تناولت القضايا السكانية فى برنامجى التاسعة ومساء dmc بأسلوب الحصر الشامل والتى بلغ عددها 87 حلقة بواقع 45 حلقة لبرنامج مساء dmc و42 حلقة لبرنامج التاسعة خلال سنة من تاريخ إطلاق مبادرة الصحة الإنجابية يوم 3/8/2021، وإجراء مقابلات متعمقة مع عينة عمدية قدرها 20 شخصاً من المتخصصين ذوى الصلة بالمشكلة السكانية والإعلام من كل من الجهاز المركزى للتعبئة العامة والإحصاء والمجلس القومى للسكان والمركز الديموجرافى وعدد من الإعلاميين الممارسين وأساتذة الإعلام والسكان بالجامعات المصرية لرصد رؤيتهم وتقييمهم للمعالجة الإعلامية للقضايا السكانية فى البرامج التليفزيونية. وقد خلصت الدراسة التحليلية الكمية والكيفية إلى عدم وجود فروق جوهرية كبيرة بين البرنامجين فيما يتعلق بالمعالجة الإعلامية للقضايا السكانية حيث كان من النتائج التى تم الوصول إليها: أولاً: اتفق كلا البرنامجين على الجمع بين أكثر من طريقة عند تناول المشكلة وتناول البعدين الأول والثانى للمشكلة وهما النمو السكانى المرتفع وتدنى الخصائص السكانية، ثانياً: اتفق البرنامجان على طرح أكثر من قضية وعدم تناول أي موضوع ذى صلة بتنظيم الأسرة رغم أهمية تلك الموضوعات، ثالثاً: اعتمد كلا البرنامجين على الأطر الإيجابية وآلية الانتقائية عند عرض المشكلة السكانية، رابعاً: اختلف البرنامجان فى القالب البرامجى المستخدم حيث اعتمد برنامج التاسعة على الحديث المباشر فى حين جمع برنامج مساء dmc بين أكثر من قالب كما اختلفا فى عناصر الإبراز المستخدمة حيث لم يعتمد برنامج التاسعة على أى عنصر إبراز فى حين جاء الجمع بين أكثر من عنصر إبراز فى المرتبة الأولى فى برنامج مساء dmc ، خامساً: قلة المدة الزمنية الممنوحة لمناقشة المشكلة فى كلى البرنامجين مما يوضح أن الاهتمام بالمشكلة السكانية ليس على المستوى المطلوب، سادساً: اتضح عدم تناول بعض الموضوعات بالشكل الكافى فى كلى البرنامجين رغم أهميتها كتأجيل إنجاب الطفل الأول ودور الرجل فى تنظيم الأسرة والشائعات حول بعض وسائل تنظيم الأسرة، سابعاً: اتفقت النخبة الإعلامية والسكانية على قصور المحتوى المقدم فى البرامج التليفزيونية عن المشكلة السكانية وعدم مراعاة أوقات المشاهدين وموسمية التناول البرامجى لهذه المشكلة، ثامناً: عدم اقتناع كثير من رجال الدين بجدوى تنظيم الأسرة مما يتسبب فى عدم قدرتهم على إقناع الجمهور مع عدم توضيح المفاهيم الدينية الخاطئة بالشكل الكافى، تاسعاً: تعددت أراء النخبة حول ما يمكن أن تقدمه البرامج التليفزيونية عند مناقشة المشكلة لكى تصبح أكثر فاعلية فى مواجهتها ما بين ضرورة وجود خطة إعلامية واضحة وتقييم المحتوى المقدم بشكل مستمر وتحديد الجمهور المستهدف والهدف من الرسالة وغيرها من الأراء. This study’s focus is to identify how the population cases on the public and private Egyptian television channels are treated in television programs such as “Al Tase’a” and “Masa’a DMC” by studying its shape, content and how they are framed and presented to the Egyptian audience, also to pinpoint the vision of experts in different fields for the treatment of the television programs to the problem and the new methods that can be implemented when presenting the case during the time from 3/8/2021 to 3/8/2022. The media framing theory and the social responsibility theories were used as the theoretical frameworks for this study. As for the methodology, this study is considered descriptive research using the survey methodology (the message and the audience) by conducting a qualitative and quantitative content analysis for a purposive sample of all the episodes that included the population cases in the programs “Al Tase’a” and “Masa’a DMC” by complete census with a total of 87 episodes, 45 episodes for “Masa’a DMC” and 42 episodes for “Al Tase’a” during a year from the launching of the reproductive health initiative on 3/8/2021 and conducting in-depth interviews with a purposive sample of 20 experts related to the population case and the media from the Central Authority for Public Mobilization and Statistics, The National Population Council and The Demographic center along with a number of professional media practitioners and professors of mass media and population in the Egyptian universities to observe their vision and evaluation to the treatment of population cases in the television programs. The analytical qualitative and quantitative study has concluded that there’s no substantial differences between both programs regarding the treatment of the population cases as the research have reached important findings, of which: first, both programs have used more than one method when presenting the case and implemented the first and second dimensions of the problem which are the population growth and the low demographic characteristics. Second, both programs have presented more than one case and didn’t present any topic related to family planning despite its importance. Third, when presenting the case, both programs depended on positive frames and selectivity mechanism. Fourth, the studied programs have used different program templates as “Al Tase’a” program have used the direct speech while “Masa’a DMC” program have used a mix of templates, they were also different in the used highlighting elements as “Al Tase’a” program didn’t use any highlighting elements opposite to “Masa’a DMC” program which came first in the usage of highlighting elements. Fifth, the time allocated to discuss the problem in both programs was too short which explains that there’s low interest in the population case. Sixth, the lack of discussing of some problems in both programs despite their importance such as the delay of the first pregnancy and the role of the male in family planning and the rumors about some contraceptive methods. Seventh, the experts in media and population matters have agreed that there’s shortage in the content presented about the population case and the lack of consideration to the timings of the audience and the seasonality of programs presenting the case. Eighth, the lack of conviction of religion men of the importance of family planning which causes a disability in them convincing the audience and not sufficiently clarifying the falsified religious terms. Ninth, the experts have had various opinions about how the programs should address the case to be more efficient in facing it, of these opinions for example: the importance of having a clear media plan and the continuous evaluation of the presented content and determining the target audience and the message objective.