Heba Mohamed Moustafa Ahmed,

The impact of digital transformation on the performance of supply chains & operations management : field study / : أثر التحول الرقمى على أداء سلاسل الإمداد وإدارة العمليات / دراسة حالة by Heba Mohamed Moustafa Ahmed ; supervision of Dr. Hegazy Zaher . - 117 leaves : illustrations ; 30 cm. + CD.

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023.

Bibliography: pages 114-116.

The supply chain management can be explained the chain linking every component of the manufacturing and supply process from raw materials all the way to the end user, encompassing several organizational boundaries (Scott & Westbrook, 1991).
SCM focus on how firms utilize their processes suppliers, technology, and capability to enhance competitive advantage and the coordination of the manufacturing, logistics and materials management functions within an organization.
Digital supply chain can be defined as the development of information systems and the adoption of innovative technologies strengthening the integration and the agility of the supply chain and thus improving customer service and sustainable performance of the organization.
Supply chain digital transformation is proven to drive growth, mitigate risk, and optimize costs, but requires strong alignment between business and supply chain strategy to succeed. Digital supply chain planning requires different capabilities versus traditional planning: technical skills including advanced analytics; business skills like cross-functional collaboration and data-driven decision making; and behaviors/traits such as adaptability and risk taking. With automated processes and near real-time information, companies can respond more quickly and accurately to any potential business disruptors.
The benefits are obvious: rapid demand sensing enabled by machine learning and alternate data sources to lower inventory costs and improve fill rates; agile Omni channel distribution enabled by real-time asset tracking to lower freight costs and improve on-time deliveries; and automated distribution centers and factories driven by robotics and 3D printing to lower production costs and improve yield.
Therefore, companies are changing towards digitalization, it reduces the leading time, cost and easy to communicate with suppliers.
Significant supply chain disruption was caused by COVID-19, requiring leaders to embrace digital capabilities that protect supply chains against future disruptions. Companies from all industries are doubling down on investments in advanced technologies from blockchain to artificial intelligence, to machine learning
Changing your supply chain mantra from efficiency and low-cost country sourcing, to focus more on supply chain resilience and visibility can help future proof your supply chain and reduce complexity and uncertainty across the network سلاسل الإمداد، والمعروفة أيضًا باسم شبكات التوريد ، هي شبكات منظمة بإحكام بين الشركات والموردين والموزعين تهدف إلى توصيل المنتج النهائي للعميل. تشمل هذه الشبكة جميع الأشخاص والعمليات والمؤسسات والمعلومات والمواد الخام اللازمة لتصنيع منتج معين وشحنه وتسليمه إلى المستهلك النهائي.
تهدف جميع الشركات إلى إنشاء سلاسل التوريد وتطويرها بشكل فعال لتقليل التكاليف وإبقائها ضمن القيم المقبولة لزيادة الأرباح إلى أقصى حد وخلق ميزة تنافسية
أهم عناصر إدارة سلسلة التوريد هي:
1. التخطيط: هذه هي الخطوة الرئيسية في عمر أي منتج لتحقيق أقصى مبيعات للمنتج أو الخدمة بأقل تكلفة ممكنة إلى جانب تحقيق أفضل جودة للمنتجات وأعلى طلب من العملاء.
2. المصدر: تحديد الموردين وتطويرهم والتعاقد معهم ورسم الجدول الزمني
3. التصنيع: حيث يتم تصنيع المنتجات والخدمات الأكثر أولوية التي يطلبها السوق ، ويتم اختيار تصميم الغطاء والتعبئة والكميات والتسليم.
4. التسليم: هذا لتقديم المنتج النهائي وجاهز للاستخدام للعملاء.

التحول الرقمي
دفعت الثورة الصناعية الرابعة الشركات إلى إعادة التفكير في كيفية قيامها بأعمالها ، لا سيما في مجال سلاسل التوريد, حيث أدت مجموعة جديدة من الأدوات التكنولوجية الاستثنائية إلى ثورة حقيقية في إدارة الأعمال. وقد دفع ذلك سلاسل التوريد لتحقيق أقصى فائدة من العرض والطلب ، بمساعدة التحول الرقمي في إدارة الأعمال وما ينتج عن ذلك من تحول رقمي كامل لسلاسل التوريد.
منهجية الدراسة
سيستخدم هذا البحث منهج الأساليب المختلطة لفحص تأثير التحول الرقمي على أداء سلسلة التوريد. ستتألف الدراسة من مرحلتين.
في المرحلة الأولى ، سيتم إجراء تحليل نوعي لاستكشاف الوضع الحالي للتحول الرقمي في سلاسل التوريد والتحديات التي تواجهها المنظمات في اعتماد التقنيات الرقمية. ستشمل هذه المرحلة مراجعة الأدبيات وسلسلة من المقابلات المتعمقة مع المديرين التنفيذيين لسلسلة التوريد وخبراء الصناعة
في المرحلة الثانية ، سيتم إجراء تحليل كمي لقياس تأثير التحول الرقمي على أداء سلاسل التوريد. سيجمع الاستطلاع بيانات حول مستوى التحول الرقمي في سلاسل التوريد الخاصة بهم ، بالإضافة إلى مقاييس الأداء الرئيسية مثل خفض التكلفة ، وخفض المهلة الزمنية ، ورضا العملاء.
النتائج والتوصيات:
فيما يلي بعض النتائج المحتملة التي يمكن الحصول عليها من هذه الأطروحة:
نتائج المسح: تقدم النتائج نظرة عامة على التقنيات الرقمية الأكثر شيوعًا المستخدمة ، والفوائد المحققة ، والتحديات التي تواجهها ، وعوامل النجاح الحاسمة المطلوبة للتنفيذ الناجح.
نتائج دراسة الحالة: تقدم دراسات الحالة رؤى تفصيلية حول التحديات التي تواجهها أثناء التنفيذ ، والاستراتيجيات المستخدمة للتغلب عليها ، والفوائد المحققة




Text in English and abstract in Arabic & English.


Digital Transformation




supply chain digital transformation planning source manufacturing distribution

658.05