Correlation Between Cognitive Abilities And Fine Motor Skills In Children With Hemiparetic Cerebral Palsy /
العلاقة بين القدرات المعرفية والمهارات الحركية الدقيقة لدى الأطفال المصابين بالفالج الشقى /
by Aya Shaker Abdeltif Ali ; Supervisors Prof. Dr. Hebatallah Mohamed Kamal, Dr. Mohamed Ismail Attia.
- 130 pages : illustrations ; 25 cm. + CD.
Thesis (M.Sc.)-Cairo University, 2023.
Bibliography: pages 96-117.
Children with hemiparetic cerebral palsy experience fine motor and cognitive deficits.Fine motor skill is a component, which supports emotional, social and cognitive development.Cognition is a term referring to the mental processes involved in gaining knowledge and comprehension. Purpose: To study the correlation between different aspects of cognitive abilities and fine motor skills at different ages in children with hemiparesis.Subjects: Eighty-five children of both sexes with spastic hemiparesis ranging in age from 6 to 8 years participated in this study. Fine motor abilities were assessed by Quality of Upper Extremity Skills Test (QUEST) whereas; Cognitive abilities were assessed using rehacom system.Results: The correlation between fine motor skills and cognitive abilities measurements was weak positive significant correlation with reaction control (r = 0.260, p = 0.016), moderate positive significant correlation with working speed (r = 0.351, p = 0.001) and was strong positive significant correlation with working memory (r = 0.786, p = 0.001). The correlation between fine motor skills and other cognitive abilities was weak negative non significant correlation with reaction speed (r = -0.110, p = 0.316) and with attention (r = -0.092, p = 0.403); and was weak positive non significant correlation with neglect hemianopia (r = 0.124, p = 0.259) and with logical reasoning (r = 0.031, p = 0.778). Conclusion:These outcomes revealed that there was significant correlation between fine motor skills and cognitive abilities including; reaction control, working speed, working memory and there was non significant correlation with other cognitive abilities including; reaction speed, attention, neglect hemianopia, logical reasoning in children with hemiparetic cerebral palsy تهدف هذه الدراسة الي دراسة العلاقة بين القدرات المعرفية والمهارات الحركية الدقيقة لدى الأطفال المصابين بالفالج الشقى. المشاركون : خمسة وثمانون طفلا من كلا الجنسين مصابين بالفالج الشقى تراوحت أعمارهم بين 6 و 8 سنوات. مقاييس النتائج الرئيسية : تم تقييم القدرات الحركية الدقيقة من خلال اختبار جودة مهارات الأطراف العلوية حيث ؛ تم تقييم القدرات المعرفية باستخدام نظام ريهاكوم. النتائج: أظهرت النتائج الرئيسية لهذه الدراسة أن العلاقة بين المهارات الحركية الدقيقة وقياسات القدرات المعرفية كانت علاقة ارتباط معنوي إيجابي ضعيف مع التحكم في التفاعل (r = 0.260 ، p = 0.016) ، ارتباط معنوي إيجابي معتدل مع سرعة العمل (r = 0.351 ، p = 0.001) وكان ارتباطا معنويا إيجابيا قويا مع الذاكرة العاملة (r = 0.786 ، p = 0.001). كان الارتباط بين المهارات الحركية الدقيقة والقدرات المعرفية الأخرى ارتباطا سلبيا ضعيفا غير معنوي مع سرعة رد الفعل (r = -0.110 ، p = 0.316) ومع الانتباه (r = -0.092 ، p = 0.403) ؛ وكان ضعف الارتباط الإيجابي غير معنوي مع إهمال hemianopia (r = 0.124 ، p = 0.259) ومع التفكير المنطقي (r = 0.031 ، p = 0.778). الخلاصة: استنتج ان هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين التحكم في رد الفعل وسرعة العمل والذاكرة العاملة والمهارات الحركية الدقيقة. من ناحية أخرى ، كانت هناك علاقة سلبية ضعيفة غير معنوية بين سرعة رد الفعل والانتباه والمهارات الحركية الدقيقة ، وكانت هناك علاقة إيجابية ضعيفة غير معنوية بين إهمال نصف النظر والتفكير المنطقي والمهارات الحركية الدقيقة.
Text in English and abstract in Arabic & English.
Physical Therapy for Pediatrics
Cerebral palsy Spastic hemiplegia Fine motor skills Cognitive abilities