Aya Shaker Abdeltif Ali,

Correlation Between Cognitive Abilities And Fine Motor Skills In Children With Hemiparetic Cerebral Palsy / العلاقة بين القدرات المعرفية والمهارات الحركية الدقيقة لدى الأطفال المصابين بالفالج الشقى / by Aya Shaker Abdeltif Ali ; Supervisors Prof. Dr. Hebatallah Mohamed Kamal, Dr. Mohamed Ismail Attia. - 130 pages : illustrations ; 25 cm. + CD.

Thesis (M.Sc.)-Cairo University, 2023.

Bibliography: pages 96-117.

Children with hemiparetic cerebral palsy experience fine
motor and cognitive deficits.Fine motor skill is a component, which
supports emotional, social and cognitive development.Cognition is a term
referring to the mental processes involved in gaining knowledge and
comprehension. Purpose: To study the correlation between different
aspects of cognitive abilities and fine motor skills at different ages in
children with hemiparesis.Subjects: Eighty-five children of both sexes
with spastic hemiparesis ranging in age from 6 to 8 years participated in
this study. Fine motor abilities were assessed by Quality of Upper
Extremity Skills Test (QUEST) whereas; Cognitive abilities were
assessed using rehacom system.Results: The correlation between fine
motor skills and cognitive abilities measurements was weak positive
significant correlation with reaction control (r = 0.260, p = 0.016),
moderate positive significant correlation with working speed (r = 0.351, p
= 0.001) and was strong positive significant correlation with working
memory (r = 0.786, p = 0.001). The correlation between fine motor skills
and other cognitive abilities was weak negative non significant
correlation with reaction speed (r = -0.110, p = 0.316) and with attention
(r = -0.092, p = 0.403); and was weak positive non significant correlation
with neglect hemianopia (r = 0.124, p = 0.259) and with logical
reasoning (r = 0.031, p = 0.778). Conclusion:These outcomes revealed
that there was significant correlation between fine motor skills and
cognitive abilities including; reaction control, working speed, working
memory and there was non significant correlation with other cognitive
abilities including; reaction speed, attention, neglect hemianopia, logical
reasoning in children with hemiparetic cerebral palsy تهدف هذه الدراسة الي دراسة العلاقة بين القدرات المعرفية والمهارات الحركية الدقيقة لدى الأطفال المصابين بالفالج الشقى.
المشاركون : خمسة وثمانون طفلا من كلا الجنسين مصابين بالفالج الشقى تراوحت أعمارهم بين 6 و 8 سنوات.
مقاييس النتائج الرئيسية : تم تقييم القدرات الحركية الدقيقة من خلال اختبار جودة مهارات الأطراف العلوية حيث ؛ تم تقييم القدرات المعرفية باستخدام نظام ريهاكوم.
النتائج: أظهرت النتائج الرئيسية لهذه الدراسة أن العلاقة بين المهارات الحركية الدقيقة وقياسات القدرات المعرفية كانت علاقة ارتباط معنوي إيجابي ضعيف مع التحكم في التفاعل (r = 0.260 ، p = 0.016) ، ارتباط معنوي إيجابي معتدل مع سرعة العمل (r = 0.351 ، p = 0.001) وكان ارتباطا معنويا إيجابيا قويا مع الذاكرة العاملة (r = 0.786 ، p = 0.001).
كان الارتباط بين المهارات الحركية الدقيقة والقدرات المعرفية الأخرى ارتباطا سلبيا ضعيفا غير معنوي مع سرعة رد الفعل (r = -0.110 ، p = 0.316) ومع الانتباه (r = -0.092 ، p = 0.403) ؛ وكان ضعف الارتباط الإيجابي غير معنوي مع إهمال hemianopia (r = 0.124 ، p = 0.259) ومع التفكير المنطقي (r = 0.031 ، p = 0.778).
الخلاصة: استنتج ان هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين التحكم في رد الفعل وسرعة العمل والذاكرة العاملة والمهارات الحركية الدقيقة. من ناحية أخرى ، كانت هناك علاقة سلبية ضعيفة غير معنوية بين سرعة رد الفعل والانتباه والمهارات الحركية الدقيقة ، وكانت هناك علاقة إيجابية ضعيفة غير معنوية بين إهمال نصف النظر والتفكير المنطقي والمهارات الحركية الدقيقة.





Text in English and abstract in Arabic & English.


Physical Therapy for Pediatrics

Cerebral palsy Spastic hemiplegia Fine motor skills Cognitive abilities

615.82083