Fatma Mohamed Ali El Najjar,

Measuring Performance Management System in Achieving Corporate Strategy : A Comparative Study / قياس نظام إدارة الأداء في تحقيق استراتيجية الشركات : دراسة مقارنة / By Fatma Mohamed Ali El Najjar; Under the Supervision of Prof. Dr . Ahmed Hassan Youssef , Dr. Ahmed Eisa Abdullah - 157 Leaves : illustrations ; 30 cm. + CD.

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023.

Bibliography: pages 152-155.

Performance measurement (PM) has become an important element of strategic planning
and quality improvement programmes towards service excellence in today’s competitive and
dynamic business environment and performance management systems should ensure that
things are done appropriately with the standards determined.
Performance measurement systems play avital role in achieving the companies'
objectives and many frameworks and models have been developed, generally for any industry
to overcome the deficiencies of traditional performance measurement systems.
The current study focus on measuring performance is a key step towards ensuring
optimal service delivery and equally an essential tool by balance scorecard (BSC) and key
performance indicator (KPIs) for the effective implementation of a facilities management
strategy in tourism industry.
Performance measurement provides hard evidence about existing practices and values
and enables the administration to develop a systematic means of identifying shortfalls and
improving its future performance.
Most tourism enterprises lack a complete performance management system, and many
tourism enterprises still remain in the stage of performance assessment and some small
tourism enterprises even do not establish performance system or specific performance
evaluation indicators, which greatly affects if done correctly, performance appraisal can
provide several valuable benefits to both employees and the company through which
managers ensure that employees’ activities and outputs are congruent with the organization’s
goals..
Performance management is central to gaining competitive advantage and the
company’s and department or team’s strategy mission, values and initiative and action plan
play an important part in determining these outcomes and most companies pursue some type
of strategy to reach revenue, profit, and market share goals.
The tourism industry, on the other hand, is far behind in neither applying these new
frameworks nor developing new ones that consider the characteristics of the tourism industry.
Companies in the tourism industry urgently need to develop and implement new
performance measurement systems using tools balance scorecard and key performance
indicators, which reflect the general characteristics of the industry.
The current government has sent a positive message to the world to win back the
tourists’ trust. Accordingly, it has adopted a strategy to develop the tourism industry based on
the supply side and diversify tourist products through pumping public investments as a part of
the government-planned programs of development plus investments made by the private
sector. On the other hand, the strategy is targeting the demand side by opening new markets
while keeping the current ones. أصبح قياس إدارة الأداء عنصرًا مهمًا في التخطيط الاستراتيجي وبرامج تحسين الجودة نحو التميز في بيئة العمل اليوم وترتبط إدارة الأداء بتحقيق استراتيجية الشركات المحددة عن طريق تقدير أداء الشركة بالمقارنة مع الأهداف والمعايير المحددة مسبقاً عن طريق قياس أداء الشركة بانتظام واتخاذ إجراءات تصحيحية لتحسين الأداءو تحقيق الاهداف الاستراتيجية للشركات .
يساعد قياس نظام إدارة الأداءفى التطوير المستمر للشركات وتقييم العلاقة بين كفاءة أداء الموظف وواجبات ومسئوليات الوظيفة التي يشغلها وكل من سلوكه ومقدرته على أداء تلك الواجبات والمسئوليات بما يساعد على التعرف على جوانب القوة والضعف في الأداء الماضي وتحديد كيف يمكن تجنب جوانب الضعف واستثمار جوانب القوة في الوقت الحالي وفي المستقبل وتوجيه أداء الموظفين بالشركة في تحقيق الأهداف الاستراتيجية للمنظمة وتقييم أداء الشركة بشكل منتظم ومنهجي في مجالاتها المختلفة مثل القوة المالية، والجودة، والموظفين، والعملاء، والابتكاروذلك باستخدام مجموعة متنوعة من الأدوات والمؤشرات القياسية المحددة .
تركز الدراسة الحالية على قياس الأداء والتي تعتبر خطوة أساسية نحو ضمان تقديم الخدمة المثلى وأداة أساسية بنفس القدر من خلال بطاقة قياس الأداء المتوازن كوسيلة لربط مؤشرات الأداء بالاهداف الاستراتيجية للشركات .
وتوضع مؤشرات الأداء الرئيسي من أجل التنفيذ الفعال لاستراتيجية إدارة الأداء وتساعد مؤشرات الأداء الأساسية الشركات في تحديد وقياس مدى تقدمها تجاه تحقيق أهدافها الاستراتيجية في صناعة السياحة ويوفر قياس الأداء أدلة محددة حول الممارسات والقيم الحالية فى تطوير وسيلة منهجية لتحديد أوجه القصور وتحسين أدائها في المستقبل .
وأظهرت نتائج الدراسة الى وجود اثر ايجابى من تطبيق نظام قياس إدارة الأداء للشركات باستخدام بطاقة الاداء المتوازن مؤشرات الاداء فى تحقيق الأهداف الاستراتيجية للشركة، حيث يوفر معلومات قيمة لاتخاذ قرارات




Text in English and abstract in Arabic & English.


Management of Human Resources

Balanced Scorecard and key performance indicator Business strategy

658.3