Mohamed Abdel Aleem Ibrahim Mohamed,

A program based on metacognition for raising efl preparatory stage teachers’ language awareness and its efficacy on their pupils’ language performance / / برنامج قائم على ما وراء المعرفة لتنمية الوعي اللغوي لمعلمي اللغة الإنجليزية بالمرحلة الإعدادية وتأثير ذلك على الأداء اللغوي لدى تلاميذهم Mohamed Abdel Aleem Ibrahim Mohamed ; Supervisors Prof. Awatef Ali Sheir, Dr. Laila Ismail Hashem. - 198 pages : illustrations ; 25 cm. + CD.

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023.

Bibliography: pages 109-122.

This study aimed to investigate the effectiveness of metacognition strategies in raising language awareness for EFL preparatory stage teachers. The participants in this study were 30 teachers who were intentionally selected from south Cairo District in the school year 2022-2023. Four instruments were used: a needs analysis questionnaire to EFL teacher's language awareness skills and metacognition; a pre-posttest, an observation checklist and a pre-posttest to measure the language performance of the pupils. The study results showed that there were statistically significant differences between the study groups' pre-posttest mean scores on overall language skills as well as on each of the macro (communicative language awareness, pedagogical knowledge, learning to learn (self-learning), and cultural awareness) and micro (creativity and playfulness, their double meanings and Planning, carrying out, observing, documenting, and reporting the growth of a pupils' language.) skills. A significant difference was found between the pre-post administrations of the teacher's language awareness observation checklist in favor of the post administration. The conclusion is that the Metacognition strategies program positively impacts EFL preparatory stage teachers' language awareness skills; recommendations for further research. اﺴﺘﻬدﻓت اﻟدراﺴﺔ اﻟﺤﺎﻟﯿﺔ ﺘﻨﻤﯿﺔ ﻤﻬﺎرات الوعي اللغوي ﻟﻠﻐﺔ اﻹﻨﺠﻠﯿزﯿﺔ ﺒﯿن مُعلمي اللغة الإنجليزية بالمرحلة الإعدادية ﺒﺎﺴﺘﺨدام ﺒرﻨﺎﻤﺞ ﻤﻘﺘرح ﻗﺎﺌم ﻋﻠﻰ ما وراء المعرفة. وﻗد اﺴﺘﺨدم اﻟﺒﺎﺤث اﻟﺘﺼﻤﯿم ﺸﺒﻪ اﻟﺘﺠرﯿﺒﻲ ﺒﺎﺴﺘﺨدام مجموعة الدراسة (المجموعة الواحدة) ﻤن معلمي اللغة الإنجليزية بالمرحلة الإعدادية (وﺘﻛوﻨت ﻤﺠﻤوﻋﺔ اﻟﺒﺤث ﻤن ثلاثين مُعلم ومعلمة وﻗد ﺘم إﻋداد أدوات اﻟﺒﺤث وﺘﺸﻤل : استبيان تحليل احتياجات مُعلمي اللغة الإنجليزية بالمرحلة الإعدادية بالنسبة لمهارات الأداء الشفهي ، اﺨﺘﺒﺎر ﻗﺒﻠﻲ / ﺒﻌدي، اختبار لقياس أثر البرنامج علي الأداء اللغوي للتلاميذ) وﻗد أﺸﺎرت ﻨﺘﺎﺌﺞ اﻟدراﺴﺔ إﻟﻰ وﺠود ﻓروق ذات دﻻﻟﺔ إﺤﺼﺎﺌﯿﺔ ﺒﯿن ﻤﺘوﺴط درﺠﺎت مجموعة الدراسة في اﻟﺘطﺒﯿق اﻟﺒﻌدي ﻓﻲ اﺨﺘﺒﺎر الأداء الشفهي ﻟﺼﺎﻟﺢ التطبيق البعدي ﻋﻨد ﻤﺴﺘوى دﻻﻟﺔ .%0,01مما يعكس الأثر الإيجابى للبرنامج المُقترح على تنمية الوعي اللغوي لمُعلمي اللغة الإنجليزية بالمرحلة الإعدادية




Text in English and abstract in Arabic & English.


Curriculum and Instruction

Metacognition Language Awareness Preparatory EFL Teachers Egypt

371.3