Yasmine Safwat Ibrahim Hassan,

The Moderating Effect of Corporate Sustainability Management on the Relationship between Cost Stickiness and Earnings Management / التاثير المعدل لإدارة استدامة الشركات على العلاقة بين التكلفة اللزجة وإدارة الأرباح By Yasmine Safwat Ibrahim Hassan; Under The Supervision of Prof. Dr. Ahmed Mahmoud Youssef, Dr. Nancy Mohamed Mahmoud - 113 Leaves : illustrations ; 30 cm. + CD.

Thesis (M.Sc.) -Cairo University, 2023.

Bibliography: pages 200-250.

The main objectives of this study are (1) to investigate if the Cost Stickiness phenomenon leads to increasing the Earnings Management (EM) (2) to examine the moderating role of Corporate Sustainability Management (CSM) on the relationship between Cost Stickiness and Earnings Management (EM). In this research, a sample of 256 observations about 65 Egyptian firms listed on the Egyptian stock Exchange is used for a period of five years, from 2018 to 2022. The ordinary Least Squares (OLS) regression is applied for four multiple regression models to test the research hypotheses. Cost Stickiness is measured by the model of Homburg and Nasev (2008) and selling, general and administrative expenses are used as a proxy for Cost Stickiness. Discretionary accruals estimated from the modified Jones model (1995) are used to measure EM, and the S&P Global ESG Score is used to assess a company's sustainability performance, determined by aggregating its Environmental, Social, and Governance Dimension Scores.
The results revealed that there is a significant positive relationship between Cost Stickiness and Earnings Management. Moreover, it is found that the Corporate Sustainability Management has a significant negative effect on Cost Stickiness. Additionally, the Corporate Sustainability Management has a positive significant effect on Earnings Management. Finally, the findings indicated that the Corporate Sustainability Management moderates the relationship between Cost Stickiness and Earnings Management, implying that the Corporate Sustainability Management reduces the positive impact of Cost Stickiness on Earnings Management.
الأهداف الرئيسية لهذه الدراسة هي (1) لمعرفة ما إذا كانت ظاهرة التكلفة اللزجة تؤدي إلى زيادة إدارة الأرباح (2) لفحص الدور المعتدل لإدارة استدامة الشركات في العلاقة بين التكلفة اللزجة وإدارة الأرباح. تم في هذا البحث استخدام عينة مكونة من 256 مشاهدة حول 65 شركة مصرية مدرجة في البورصة المصرية لمدة خمس سنوات من 2018 إلى 2022. وتم تطبيق انحدار المربعات الصغرى العادية (OLS) على أربعة نماذج انحدارخطى متعدد لاختبار فرضيات البحث. استخدم الباحث نموذج Homburg and Nasev (2008) لقياس التكلفة اللزجة وتم استخدام المصاريف البيعية والعمومية والإدارية للتعبير عن التكلفة اللزجة، ويتم استخدام المستحقات التقديرية باستخدام Modified Jones Model (1995) لقياس إدارة الأرباح. وقد تم استخدام مؤشرS&P Global ESG لتقييم أداء الشركة في مجال الاستدامة والذي يتم تحديده من خلال تجميع درجات الأبعاد البيئية والاجتماعية والحوكمة الخاصة بها.

أظهرت النتائج أن هناك علاقة إيجابية معنوية بين التكلفة اللزجة و إدارة الأرباح. وعلاوة على ذلك، فقد وجد أن إدارة استدامة الشركات لها تأثير سلبي معنوي على التكلفة اللزجة. بالإضافة إلى ذلك، فإن إدارة استدامة الشركات لها تأثير إيجابي كبير على إدارة الأرباح. أخيرًا، أشارت النتائج إلى أن إدارة استدامة الشركات تخفف من العلاقة بين التكلفة اللزجة و إدارة الأرباح ، مما يعني أن إدارة استدامة الشركات يقلل من التأثير الإيجابي للتكلفة اللزجة على إدارة الأرباح.





Text in English and abstract in Arabic & English.


Accounting

Cost Stickiness Earnings Management Corporate Sustainability Management Discretionary Accruals Selling General and Administrative expense

657