TY - BOOK AU - أحمد صابر أحمد محمود، AU - السيد عبد القادر شريف AU - منال كامل بهنس AU - فاطمة الزهراء مجدى TI - برنامج قائم على استراتيجية المحاولات المنفصلة لتنمية مهارات الاستجابة السمعية لدى اطفال إضطراب طيف الذاتوية U1 - 305.908162 PY - 2024/// KW - الاطفال الصم KW - qrmak KW - السمع KW - اضطرابات KW - الاستجابة السمعية KW - التدريب بالمحاولات المنفصلة KW - اضطراب طيف الذاتوية N1 - أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.; ببليوجرافيا: صفحات 131-151; صدر أيضًا كقرص مدمج N2 - هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية استخدام استراتيجية التدريب بالمحاولات المنفصلة لتنمية مهارات الاستجابة السمعية لدى أطفال اضطراب طيف الذاتوية في مرحلة الطفولة المبكرة، وتم استخدام المنهج التجريبى، وتكونت عينة الدراسة من (5) أطفال من ذوى اضطراب طيف الذاتوية (4) ذكور (1) أنثى ترواحت أعمارهم من (4- 6) سنوات، طبق عليهم مقياس الاستجابة السمعية (إعداد الباحث) وبرنامج لتنمية مهارات الاستجابة السمعية (إعداد الباحث)، وأسفرت نتائج الدراسة عن فاعلية البرنامج القائم على استراتيجية المحاولات المنفصلة في تنمية مهارات الاستجابة السمعية لدى عينة من أطفال اضطراب طيف الذاتوية، حيث كانت الفروق لصالح القياس البعدى لمقياس مهارات الاستجابة السمعية، كما أظهرت نتائج الدراسة استمرار فاعلية البرنامج في القياس التتبعى; The purpose of this study is to identify the equivalent of sue the training strategy of the Discrete Trial for developing the Skills of Listener Responding of the Children whom affected with the Autism Spectrum Disorder during the stage of Early Childhood, the experimental approach was used, and the study sample consisted of (5) children defected with Autistic Spectrum Disorder; (4) males, (1) Females, whose ages ranged between (4- 6) years, Discrete Trial for developing the Skills of Listener Responses of the Children whom affected with the Autism Spectrum Disorder, they were subjected to; the scale of auditory response, as well as a program for developing the Skills of Listener Responding (the two programs were prepared by the Researcher) The results referred to the efficiency of the program that supported by the Strategy of Discrete Trial for developing the Skills of Listener Responding of the Children whom affected with the Autism Spectrum Disorder, the differences were in favor of the post-measurement of the auditory responding skills scale, the results of the study also showed the continued effectiveness of the program in the trace measurement ER -