TY - BOOK AU - سلمــى صبحـي محمود أحمد جــــاد، AU - سامى عبد الرؤوف طايع AU - حنان فاروق جنيد TI - العلاقة بين استخدام الشباب المصـرى لمواقع التواصل الاجتمــاعى وهويتهم الوطنيــة فى إطار ظاهرة الاغتراب الثقافى ": Remainder of title / U1 - 302.2340962 PY - 2023/// KW - شبكات التواصل الاجتماعي KW - مصر KW - qrmak KW - الانترنت KW - مواقع التواصل الاجتماعى KW - الاغتراب الثقافي KW - الشباب المصري KW - الهوية الوطنية N1 - أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023; ببليوجرافيا: اوراق 160 -169; صدر أيضًا كقرص مدمج N2 - تتحد قضية هذه الدراسة فى التعرف على العلاقة بين استخدام الشباب المصرى لمواقع التواصل الاجتماعي و هويتهم الوطنية في إطار ظاهرة الاغتراب الثقافي ، وذلك من خلال إجراء استقصاء الكتروني مع 400 مفردة من مستخدمى صفحات مواقع التواصل الاجتماعي التي تتناول ظاهرة الاغتراب الثقافي ، وكذلك إجراء تحليل مضمون لصفحات مواقع التواصل الاجتماعي التي تتناول ظاهرة من ظواهر الاغتراب الثقافي (الشذوذ الجنسى)، وقد توصلت نتائج الدراسة المسحية إلى أن مواقع التواصل الاجتماعي التى يفضلها الشباب المصرى فى متابعة ظاهرة الاغتراب الثقافي ( الفيس بوك ) وذلك بنسبة 88,8 % يليه اليوتيوب بنسبة 36.3 % ، يليه الانستجرام بنسبة 24% ، و أن 54,7% من الشباب المصرى من منخفضى التعرض لتلك الظواهر عبر مواقع التواصل الاجتماعي ، كما أن 80.7% من الشباب المصري يتعرضون لصفحات مواقع التواصل الاجتماعي التي تتناول ظاهرة الاغتراب الثقافي بسبب ضعف المناهج التعليمية للتناسب مع التقدم التكنولوجى ، و من أسباب تعرض الشباب المصرى لتلك الصفحات أن 79% منهم يتابعوا تلك الصفحات بغرض الفضول وحب الاستطلاع ، كما أن 52.2% من الشباب المصري مستوي رضاهم منخفض عن تلك الصفحات ، كما أن 85.2% من الشباب المصري الذين تعرضوا لتلك الصفحات قد تمسكوا بدينهم اكثر وبمعتقداتهم الدينية ، اما عن الدراسة التحليلية فقد توصلت نتائج الدراسة إلى أن موضوع المنشورات الخاصة بظاهرة الاغتراب الثقافى على مواقع التواصل الاجتماعي عبارة عن ( نص وصورة ) جاءت بنسبة 78,1% من اجمالى المنشورات ، كما أن صياغة المنشورات الخاصـة بظاهرة الاغتراب الثقافى عبر مواقع التواصل الاجتماعى تتم من خلال استخدام الإستمــالات او الاوتار الإقناعية فنجد إنه تم استخدام ( الانتشار والتواجد في كل مكان للمثليين ) وذلك بنسبة 89,1% ، وايضا وجود هشتاج داخل المنشورات الخاصة بظاهرة الاغتراب الثقافي على مواقع التواصل الاجتماعي وذلك بنسبة 100% بالإضافة الي وجود اسم الصفحة داخل تلك المنشورات بنسبة 81,2% من إجمالي المنشورات ، بالإضافة إلى وجود الفيديوهات الشخصية داخل المنشورات الخاصة بظاهرة الاغتراب الثقافى فى مواقع التواصل الاجتماعى وذلك بنسبة 9,4% ، اما عن مضمون التعليقات علي المنشورات الخاصة بظاهرة الاغتراب الثقافي علي مواقع التواصل الاجتماعي وقد بلغ عددها 13682حيث جاء في الترتيب الاول ان 62.5% من التعليقات مؤيدة للفكرة (الشذوذ الجنسي) وتُشجعها ، وجاء في الترتيب الثاني أن 35.1% من التعليقات رافضة للفكرة ، اما عن مدى الالتزام بالأخلاقيات داخل التعليقات الموجودة على المنشورات الخاصة بظاهرة الاغتراب الثقافى على مواقع التواصل الاجتماعى فنجد أن 71.7%من التعليقات تجمع بين الالتزام وعدم الالتزام ، كما أن 18.1% من التعليقات غير ملتزمة بالأخلاقيات داخل التعليقات ، واوصت الدراسة بنموذج جديد من إعداد الباحثة ،وكذلك وضعت الباحثة دليل ارشادي متكامل يوضح الفهم الكامل للعوامل التى تؤثر على القائم الاتصال أو منتج المحتوى والمستقبل اللذان يتبادلان الادوار من خلال مواقع التواصل الاجتماعي كــ ( الفيس بوك ) والتى من الممكن أن تزيد من مستوى مشاركتهم الإلكترونية على تلك الصفحات مما يعمل على زيادة التفاعلات علي تلك الصفحات ،و من ثم رفع كفاءة إدارة علاقات الجمهور الالكترونية .; The issue of this study is to identify the relationship between the Egyptian youth's use of social media sites and their national identity in the context of the phenomenon of cultural alienation, by conducting an electronic survey with 400 individual users of social networking pages that deal with the phenomenon of cultural alienation, as well as conducting a content analysis of the pages Social media sites that deal with the phenomenon of cultural alienation. The results of the survey revealed that the social networking sites preferred by Egyptian youth in following the phenomenon of cultural alienation (Facebook) with a rate of 88.8%, followed by YouTube with a rate of 36.3%, followed by Instagram with a rate of 24%. And that 54.7% of Egyptian youth are of low exposure to this phenomenon through social networking sites, and 80.7% of Egyptian youth are exposed to social networking pages that deal with the phenomenon of cultural alienation due to the weakness of educational curricula in line with technological progress, and among the reasons for youth exposure The Egyptians of those pages indicated that 79% of them follow these pages for the purpose of curiosity and curiosity, and 52.2% of the Egyptian youth have a low level of satisfaction with these pages, and 85.2% of the Egyptian youth who were exposed to these pages have adhered to their religion more and their religious beliefs, as for studying The analytical results of the study concluded that the topic of publications related to the phenomenon of cultural alienation on social networking sites is (text and image) with a rate of 78.1% of the total publications. Persuasive tendons, we find that (the prevalence and presence in every place of homosexuals) was used, at a rate of 89.1%, and also the presence of hashtags within publications related to the phenomenon of cultural alienation on social networking sites, at a rate of 100%, in addition to the presence of the page name within those publications at a rate of 81.2 % of the total publications, the presence of personal videos within publications related to the phenomenon of cultural alienation on social networking sites, at a rate of 9.4%, the content of comments on publications related to the phenomenon of cultural alienation on social networking sites, their number reached 13,682 where it came in the first place that 62.5% of the comments support and encourage the idea (homosexuality) And in the second place, 35.1% of the comments rejected the idea, and as for the extent of commitment to ethics within the comments on publications related to the phenomenon of cultural alienation on social networking sites, we find that 71.7% of the comments combine commitment and non-compliance, and 18.1% of the comments are non-commitment. Committed to ethics in the comments, and the study recommended a new model prepared by the researcher, and the researcher also developed an integrated guide that shows a full understanding of the factors that affect the contact person and the receiver who exchange roles through social networking sites such as (Facebook), which can increase the level of their participation electronic services on those pages, which works to increase the interactions on those pages, and then raise the efficiency of electronic public relations management ER -