TY - BOOK AU - داليا نصر اللدين خليل محمد غريب، AU - إيمان أحمد هريدي AU - خلف عبد المعطي عبد الرحمن TI - إستراتيجية قائمة على مُدخل القراءة المكثفة لتنمية مهارات القراءة النقدية باللغة العربية لتلاميذ المرحلة الإعدادية U1 - 371.956 PY - 2023/// KW - طرق التدريس KW - qrmak KW - إستراتيجية KW - مُدخل القراءة المكثفة KW - القراءة النقدية باللغة العربية KW - تلاميذ الصف الأول الإعدادي N1 - أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.; ببليوجرافيا: صفحات 106-114; صدر أيضًا كقرص مدمج N2 - هدف البحث تنمية مهارات القراءة النقدية في اللغة العربية(التمييز – الاستنتاج – إبداء الرأي) لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي؛ ولتحقيق هذا الهدف أعدت الباحثة قائمة مهارات القراءة النقدية، واختبار مهارات القراءة النقدية، ودليل المعلم، وكُتيب أنشطة التلميذ وقد بلغ عدد تلاميذ مجموعتي البحث(56) تلميذًا وتلميذة، ويمثل (28) تلميذًا وتلميذة للمجموعة التجريبية بفصل(7F) بمدرسة نيو مانور هاوس (أكتوبر الجديدة) و(28) تلميذًا وتلميذة للمجموعة الضابطة بفصل (7A) بمدرسة نيو مانور هاوس ( الدقي) بمحافظة الجيزة، وتوصل البحث إلى وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية وتلاميذ المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات القراءة النقدية، عند مستوى دلالة(0.01) لصالح المجموعة التجريبية، وبناءً على ذلك يوصى البحث بضرورة الاهتمام بمهارات القراءة النقدية، وكذلك الاهتمام بالقراءة المكثفة لدورها المهم في تنمية الفنون اللغوية; This research aimed at Developing Critical Reading Skills in Arabic language (differentiation, inference, and expressing opinion). To achieve this research objective, the researcher prepared a list of critical reading skills, conducted a test on critical reading skills, and teacher’s guide and booklet. the research included a total of 28 male and female students in the experimental group from class 7F, and 28 male and female students in the control group of class 7A at New Manor House School (New October ) and (EL DOKI) affiliated of Giza Education Administration ,The study found a statistically significant difference between the average scores of the students in the experimental group and the control group in the applied dimension at a significancet level of(0.01), in favor of the experimental group, Based on this research, it is recommended to emphasize the importance of critical reading skills as one of the key skills, as well as the importance of intensive reading and its role in developing critical reading skillsThis research aimed at Developing Critical Reading Skills in Arabic language (differentiation, inference, and expressing opinion). To achieve this research objective, the researcher prepared a list of critical reading skills, conducted a test on critical reading skills, and teacher’s guide and booklet. the research included a total of 28 male and female students in the experimental group from class 7F, and 28 male and female students in the control group of class 7A at New Manor House School (New October ) and (EL DOKI) affiliated of Giza Education Administration ,The study found a statistically significant difference between the average scores of the students in the experimental group and the control group in the applied dimension at a significancet level of(0.01), in favor of the experimental group, Based on this research, it is recommended to emphasize the importance of critical reading skills as one of the key skills, as well as the importance of intensive reading and its role in developing critical reading skills ER -