Rania Abdel Hai Ibrahim El Nahas,

The Exposure to Celebrities’ Pages on Social Media and its Relationship to Teenagers’ Self-esteem / التعرض الى صفحات المشاهير على وسائل التواصل الاجتماعي وعلاقته بتقدير الذات لدى المراهقين / by Rania Abdel Hai Ibrahim El Nahas ; Supervisors by Prof. Shaima’a Zoelfakar Hamed Zoghaib. - 253 pages : illustrations ; 30 cm. + CD.

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.

Bibliography: pages 200-217.

Social media platforms are widely spreading to create more user-friendly features to give users the chance to connect beyond any boundaries, putting the whole world at their fingertips. By checking Instagram, which is associated with scrolling through different social media content, the researcher can find that social media influencers are working hard to form positive self-presentations by creating content specifically designed to grab followers’ attractiveness, support their interests, and fulfill their needs. This curated content (carefully chosen and well-edited) can make followers feel jealous, depressed, or self-destructive, believing that their own lives aren't as perfect as those of the people they see on Instagram. Since teenagers are the most dominant users of social media platforms, it helps them actively interact in virtual communities as a source of communal interaction, making teenagers addicted to social networking sites and engaging in excessive or compulsive use that may result in plenty of deviant behaviors due to their self-comparison with others’ content promoted on Instagram. The first aim of this study is to study the effect of teenagers’ exposure to well-edited content on influencers’ pages on their self-esteem and how they perceive their abilities, skills, appearance, and life after forming a comparison process with those social media influencers. Accordingly, the researcher created a questionnaire for Egyptian teenagers from those who follow influencers to know their reasons behind following them, test the existence of the social comparison process, and determine its effect on teenagers’ self-esteem, body acceptance, self-evaluation, and satisfaction with life. The second aim of this study is to identify social media influencers and study the pattern of their posts, frequency of posting, reason for posting, and way of creating well-edited content. Therefore, the researcher conducted a qualitative content analysis of six social media influencers' Instagram accounts and conducted a semiotic analysis of their most interactive posts to interpret the construction of pictures. تنتشر منصات التواصل الاجتماعي على نطاق واسع لإنشاء ميزات أكثر ودية للمستخدمين لتمنحهم فرصة الاتصال بما هو أبعد من أي حدود، وتضع العالم بأكمله بين أيديهم. من خلال فحص انستجرام، والذي يرتبط بالتمرير عبر محتوى وسائل التواصل الاجتماعي المختلف، يمكن للباحثة أن يجد أن المؤثرين على وسائل التواصل الاجتماعي يعملون بجد لتشكيل تمثيلات ذاتية إيجابية من خلال إنشاء محتوى مصمم خصيصًا لجذب انتباه المتابعين ودعم اهتماماتهم وتلبية احتياجاتهم. يمكن أن يجعل هذا المحتوى المنسق (المختار بعناية والمحرر بشكل جيد) المتابعين يشعرون بالغيرة والاكتئاب أو الاندماج الذاتي، مع اعتقادهم بأن حياتهم الخاصة ليست مثالية مثل تلك الأشخاص الذين يرونهم على انستجرام. نظرًا لأن المراهقين هم أكثر المستخدمين سيطرة على منصات التواصل الاجتماعي، فإنها تساعدهم على التفاعل بنشاط في المجتمعات الافتراضية كمصدر للتفاعل الجماعي، مما يجعل المراهقين مدمنين على مواقع التواصل الاجتماعي ويشاركون في استخدام مفرط أو قهري قد يؤدي إلى العديد من السلوكيات الخاطئة نتيجة لمقارنتهم الذاتية بمحتوى الآخرين الذي يروج على انستجرام. الهدف الأول من هذه الدراسة هو دراسة تأثير تعرض المراهقين لمحتوى محرر جيد على صفات الذات وكيفية إدراكهم لقدراتهم ومهاراتهم ومظهرهم وحياتهم بعد تشكيل عملية المقارنة مع تلك المؤثرين على وسائل التواصل الاجتماعي. وبناءً على ذلك، قام الباحثة بإعداد استبيان للمراهقين المصريين الذين يتابعون المؤثرين لمعرفة أسباب متابعتهم لهم واختبار وجود عملية المقارنة الاجتماعية وتحديد تأثيرها على تقدير المراهقين لأجسامهم وقبولهم لها وتقييمهم لأنفسهم ورضاهم عن حياتهم. الهدف الثاني منهذه الدراسة هو تحديد المؤثرين على وسائل التواصل الاجتماعي ودراسة نمط منشوراتهم وتكرار المنشور، والسبب وراء المنشور، وطريقة إنشاء محتوى محرر جيد. ولذلك، قام الباحثة بإجراء تحليل محتوى نوعي لحسابات ستة مؤثرين على وسائل التواصل الاجتماعي على انستجرام وأجرى تحليلاً رمزياً لأكثر المنشورات تفاعلاً لفهم بناء الصور.




Text in English and abstract in Arabic & English.


Radiobroadcasting

Teenagers Social media influencers Instagram Self-esteem Body acceptance Body acceptance Self-evaluation Life satisfaction Selfies Semiotic analysis

384.54