TY - BOOK AU - Mohanad Mohsen Madboly Elsayed, AU - Khaled Ahmed Olama AU - Walaa Abd El-Hakim Abd El-Nabie AU - Hamada El-Sayed Ayoub TI - Virtual reality versus balance beam on walking performance in children with spastic hemiplegic cerebral palsy U1 - 615.82 PY - 2024/// KW - Physical Therapy KW - qrmak KW - Balance beam KW - Cerebral palsy KW - Functional walking capacity KW - Hemiplegic KW - Virtual reality N1 - Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024; Bibliography: pages 98-113; Issues also as CD N2 - Purpose: The aim of this study was to compare between the impact of virtual reality and balance beam on walking performance in children with hemiplegic cerebral palsy. Methods: A total of seventy-five children with hemiplegic cerebral palsy, comprising 31 boys and 44 girls, aged between 7 and 11 years of both genders, were included in this study. The participants were allocated randomly into three groups (n=25), A (control group), B and C (study groups). All children received designed physical therapy program, in addition to group A received traditional balance and gait training exercises, group B received virtual reality training and group C received balance beam training. The treatment program was administered to each group three times weekly for three consecutive months, lasting one hour each session. All children were examined clinically pre- and post-treatment using HUMAC balance and tilt system, and 6- minutes walking test to assess balance, walking functional capacity respectively. Results: There was a statistically significant improvement in balance and walking functional capacity of three groups post treatment when contrasted with that pretreatment (p < 0.001). In addition, by comparing post treatment mean values of the measured outcomes, there was a significant improvement of group B and C compared with that of group A (p < 0.01), while there was no statistical difference in the mean values of balance and functional walking capacity between group B and C (p > 0.05). Conclusions: Virtual reality and balance beam training have an influence on the improvement of balance and walking performance in children with spastic cerebral palsy; هدف البحث: كان الهدف من هذه الدراسة هو المقارنة بين تأثير الواقع الافتراضي وعارضة التوازن على أداء المشي لدى الأطفال المصابين بالفالج الشقي. طرق البحث: تم إجراء هذا البحث على خمسة وسبعين طفلا من الاطفال المصابين بالفالج الشقي من الجنسين، منهم واحد و ثلاثون ولدًا و اربعة و اربعون فتاة، تراوحت أعمارهم بين سبعة و احد عشر عامًا و تقسيمهم الى ثلاث مجموعات متساوية فى العدد بشكل عشوائي (خمسة و عشرون طفلا في كل مجموعة): مجموعة ضابطة"أ" ومجموعتين دراسة"ب" و "ج". تلقت جميع الأطفال برانامج علاج طبيعي مصمم، بالإضافة إلى تلقي المجموعة الضابطة"أ" تمارين التوازن و المشي التقليدي, بينما تلقت مجموعة الدراسة الاولي"ب" تدريبا على ألعاب الواقع الافتراضي و تلقت مجموعة الدراسة الثانية"ج" تدريبا على عارضة التوازن. تم إعطاء البرنامج العلاجي ثلاث مرات أسبوعيا لمدة ثلاثة أشهر متتالية، واستمرت كل جلسة لمدة ساعة واحدة. وقد تم قياس التوازن والقدرة الوظيفية على المشي للثلاث مجموعات باستخدام نظام التوازن والإمالة (جهاز الهيوماك) ، واختبار المشي لمدة 6 دقائق علي التوالي , وقد اخذت هذه القياسات قبل وبعد العلاج. النتائج: وقد أظهرت النتائج وجود تحسن ذات دلالة احصائية في التوازن والقدرة الوظيفية على المشي للثلاث مجموعات بعد العلاج. ايضا وجد تحسن واضح بعد العلاج في المعايير المقاسة للمجموعة "ب" و"ج" مقارنة بالمجموعة "أ". في حين لم يكن هناك فروق احصائية في متوسط قيم التوازن والقدرة الوظيفية للمشي بين المجموعتين "ب" و "ج" . الاستنتاجات: الواقع الافتراضي والتدريب على عارضة التوازن لهما تأثير فعال على تحسين التوازن وأداء المشي لدي الاطفال المصابين بالفالج الشقي ER -