000 06259namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250223033030.0
008 231026s2022 ua aaaafrmmmm 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aEG-GICUC
_bara
049 _aإيداع
082 0 4 _a371.3
_221
092 _a371.3
_221
097 _aمــــاجستير
099 _aCai01.23.01.M.Sc. 2022.نر.أ
100 0 _aنرمين جمعة جمعة عبد النبى،
_eإعداد.
245 1 0 _aأنشطة مقترحة قائمة على التخيل لتنمية مهارات الفهم التاريخي لدى تلاميذ الصفوف الثلاثة الأولى من التعليم الأساسي /
_cإعداد الباحثة نرمين جمعة جمعة عبد النبى ؛ اشراف أ.د إلهام عبد الحميد فرج؛ أ.د.م سامح إبراهيم عوض الله.
246 1 5 _a"Proposed Activities based on imagination to ‎develop the Historical understanding For students in the first three ‎grades of basic education"
264 0 _c2022.
300 _a353 صفحة :
_bايضاحيات ؛
_c25cm. +
_eCD.
336 _2rdacontent
_atext
337 _2rdamedia
_aUnmediated
338 _2rdacarrier
_avolume
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 255-258.
520 _aمستخلص البحث: هدف هذا البحث إلى تنمية مهارات الفهم التاريخى لدى تلاميذ الصفوف الثلاثة الاولى ‏من التعليم الاساسى من خلال تنفيذ بعض الأنشطة التعليمية المقترحة القائمة على التخيل، ‏واستخدم البحث كلا من المنهج الوصفى فى إعداد الإطار النظرى، والمنهج شبه التجريبى ‏لإجراء الدراسة الميدانية للبحث، وتمثلت أدوات البحث ومواده التعليمية فى قائمة مهارات الفهم ‏التاريخى، اختبار مهارات الفهم التاريخى، بطاقات تحليل محتوى مناهج الأنشطة (كتب ‏أكتشف) لتلاميذ الصفوف ‏الثلاثة الأولى من التعليم الاساسى، وتصور مقترح للأنشطة ‏التعليمية للصفوف الثلاثة الأولى من التعليم الأساسى، وكراسة أنشطة ‏تعليمية قائمة على ‏التخيل لتنمية مهارات الفهم التاريخى للصف الثالث الأبتدائى، و‏دليل المعلم فى تنفيذ الأنشطة ‏التعليمية‏ وتوصل البحث إلى وجود فرق دال "إحصائياً" عند مستوى دلالة (0.01) بين ‏متوسطي درجات تلاميذ المجموعة ‏التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار مهارات الفهم ‏التاريخي ككل، ولكل مهارة على حدة ‏لصالح التطبيق البعدي.‏
520 _aThe aim of this research was to develop the historical comprehension skills of students of the first three grades of basic education through the implementation of some proposed educational activities based on imagination, and the research used both the descriptive curriculum in the preparation of the theoretical framework, and the semi-experimental curriculum to conduct the field study of the research, and the research tools and its educational materials were a list of historical comprehension skills, a test of historical comprehension skills, cards analyzing the content of activity curricula (discover books) for students of the first three grades of basic education, a proposed visualization of educational activities for the first three grades of basic education, a booklet of activities imagination-based educational development The research found a difference "statistically" at a significant level (0.01) between the average scores of the experimental group Students in the tribal and dimensional application of the test of historical understanding skills as a whole, and for each skill individually in favor of the dimensional application. ‏Research tools:-A list of historical comprehension skills suitable for students of the first three grades of basic education.-content analysis cards of activity curricula (discover books) for the first three grades of basic education.-testing the skills of historical understanding for third grade primary students.‏ -a proposed conception of educational activities for the first three grades of basic education.‏ -a brochure of proposed educational activities based on imagination to develop the skills of historical understanding for the first three grades of basic education.‏-the teacher's guide in the implementation of the proposed educational activities. Research sample:- number of (50) male and female students of the third grade of Primary School in Youssef Mahmoud Youssef educational administration – Giza governorate.‏
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _a.طرق التدريس
_21
653 0 _aأنشطة تعليمية
_aتلاميذ الصفوف الثلاثة الأولى من التعليم ‏الاساسى
_aمهارات الفهم التاريخى
_aتلاميذ الصفوف الثلاثة الأولى من التعليم ‏الاساسى.‏
700 0 _aإلهام عبد الحميد فرج
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aسامح إبراهيم عوض الله
_eمشرف أطروحة.
856 _uhttp://172.23.153.220/th.pdf
900 _b01-01-2023
_cإلهام عبد الحميد فرج
_cسامح إبراهيم عوض الله
_dيحي عطية سليمان
_dشادية عبد الحليم تمام
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات العليا للتربية
_Dقسم المناهج وطرق التدريس
905 _aNadia
_eEssam
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c162404
_d162404