000 06640namaa2200409 i 4500
003 OSt
005 20250223033035.0
008 302310s2021 ua a frm 000 arand d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a340
_221
092 0 4 _a340
_221
097 _aدكتـــــوراه
099 _aCai01.04.08.Ph.D.2021.فا.م
100 0 _aفايز خلف جلعود العتيبى،
_eإعداد.
245 1 0 _aمسئولية الشاحن فى إطار اتفاقية روتردام 2008 لنقل البضائع دولياً عبر البحار
_bدراسة مقارنة /
_cفايز خلف جلعود العتيبى ؛ جمال محمود عبد العزيز.
246 1 5 _aShipper responsibility under the 2008 rotterdam convention to transport goods internationally overseas : Comparative study
264 0 _c2021
300 _a331 صفحة :
_bايضاحيات؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _2rda content
_atext
337 _2rdamedia
_aUnmediated
338 _2rdacarrier
_avolume
502 _aأطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2021.
504 _aببليوجرافيا: صفحات. 318-327.
520 _aيعتبر النقل البحرى للبضائع من أهم موضوعات القانون البحرى، و من أبرز العمليات التى تقوم بها السفينة بوصفها أداة الملاحة البحرية، نظراً لازدهار التجارة الدولية، و نمو حركة التبادل التجارى بين الدول المختلفة، حيث وجد هذا التبادل التجارى وسيلته المفضلة في النقل البحرى، رغم الأهمية المتزايدة لوسائل النقل البرى و الجوى في هذا العصر. و ذلك لقلة تكاليفه، و لضخامة الشحنات المنقولة بحراً. و قد ارتبط عقد النقل البحرى، منذ قديم، بالصراع بين الناقلين و الشاحنين حيث قسمت الظروف الاقتصادية العالم إلى قلة ناقلة تملك رءوس أموال ضخمة و أساطيل بحرية هائلة، و كثرة شاحنة لا تملك سوى بضائعها التى تبغى نقلها من ميناء إلى آخر، بيد أنها لا تملك ما تنقل عليه، نظراً لضعف إمكانياتها الاقتصادية. و قد أدى انعدام التكافؤ الاقتصادى بين الناقلين و الشاحنين إلى اختلال التوازن بينهما، و كان من الطبيعى أن تميل الدفة ناحية الطائفة الأقوى اقتصادياً، و هى طائفة الناقلين، الذين استغلوا هذا التفوق الاقتصادى فى إدراج تحفظات فى سندات الشحن التى يصدرونها تتعلق بمقدار البضاعة و أوصافها. فضـــلاً عــن تضميـــن سنـــدات الشحـن شروطــاً تعفيهــم مــن المسئوليـة، مثـل شــرط الإهمـــال الذى كان يعفى الناقل من المسئولية عن أخطاء الربان و أفراد الطاقم، و لو وصل هذا الخطأ إلى درجة الغش، و سواء أكان هذا الخطأ ملاحياً ” ” أم تجاريا. هذا و لم يكن أمام الشاحنين، و هم الطائفة الأضعف اقتصادياً، سوى الرضوخ و الإذعان للتحفظات والشروط التى يرغب الناقلون فى إدراجها فى سندات الشحن تحقيقاً لرغبتهم فى نقل بضائعهم، كما لم يكن أمام القضاء الوطني فى الدول المختلفة سوى الحكم بصحة هذه التحفظات أو الشروط تطبيقاً لمبدأ العقد شريعة المتعاقدين.
520 _aMaritime transport of goods is one of the most important topics of maritime law,and one of the most prominent operations carried out by the ship as a maritime navigation tool, due to the prosperity of international trade, and the growth of trade exchange between different countries. Land and air transport in this era. This is due to its low costs, and the large shipments transported by sea. The maritime transport contract has been linked, since ancient times, to the conflict between carriers and shippers, as economic conditions divided the world into a lack of tankers that own huge capitals and huge naval fleets, and a large number of trucks that only own their goods that they want to transport from one port to another, but they do not have what they transport on. due to its weak economic potential. The lack of economic inequality between carriers and shippers led to an imbalance between them, and it was natural for the rudder to lean towards the most economically stronger group, the class of carriers, who took advantage of this economic superiority to include reservations in the bills of lading that they issue regarding the quantity and description of the goods. In addition to the inclusion in the bills of lading of conditions exempting them from liability, such as the negligence clause that exempted the carrier from liability for the errors of the captain and crew members, even if this error reached the degree of fraud, and whether this error was ”navigational” or commercial. The shippers, who are the economically weaker group, had no choice but to acquiesce and submit to the reservations and conditions that the carriers wish to include in the bills of lading in order to achieve their desire to transport their goods, and the national judiciary in the different countries had no choice but to rule on the validity of these reservations or conditions in application of the principle of contract Sharia. contractors
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aالقانون
_21
653 _aنمو حركة التبادل التجارى
_aالنقل البحرى للبضائع
_aالقانون البحرى
700 0 _aجمال محمود عبد العزيز
_eمشرف أطروحة.
856 _uhttp://172.23.153.220/th.pdf
900 _b09-04-2022
_cجمال محمود عبد العزيز
_dرضا محمد ابراهيم عبيد
_dمحمد فهمي الجوهري
_Uجامعة القاهرة.
_Fكلية الحقوق
_Dقسم القانون التجارى
905 _aMohamady
_eNadia
942 _cTH
_2ddc
999 _c162526
_d162526