000 07991namaa2200445 i 4500
003 OSt
005 20250223033040.0
008 230325s2022 ua a frm 000 arand d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_deng
043 _af-ua---
049 _aإيداع
082 0 4 _a633.006880962
092 0 4 _a633.006880962
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.07.17.Ph.D.2022.دا.ا
100 0 _aداليا محمود نصر محمود البطران،
_eإعداد.
245 1 0 _aإمكانيات تحسين الكفاءه التسويقية لأهم المحاصيل الزراعية فى مصر /
_cإعداد داليا محمود نصر محمود البطران ؛ إشراف ا.د. سهرة خليل عطا، ا.د.يحيي حامد الأسرج، ا.د. خيري حامد العشماوى.
246 1 5 _aThe possibilities of improving marketing efficiency for the most important agricultural crops in Egypt
264 0 _c2022.
300 _a226 صفحة :
_c25 cm. +
_eCD.
336 _2rda content
_atext
337 _2rdamedia
_aUnmediated
338 _2rdacarrier
_avolume
502 _aأطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022.
504 _aببليوجرافيا: صفحات. 217-226.
520 _aيعتبر تسويق المنتجات الزراعية من العمليات الهامة للنشاط الزراعى، كما أنه يقوم بالخدمات والوظائف التى تربط بين الانتاج والاستهلاك. تتمثل مشكلة الدراسة فى إنخفاض كفاءة نظم تسويق السلع الزراعية فى مصر. إعتمدت الدراسة على الأسلوب الوصفي والكمي والتحليلي للبيانات وأوضحت نتائج الدراسة أنه عند قيام المنتج بجميع الأنشطة التسويقية لمحاصيل البطاطس، العنب، والأرز والبيع فى أسواق التجزئة يؤدى إلى خفض سعرالتجزئة للمحاصيل. كما تبين وجود زيادة فى المؤشرات الاقتصادية للمزارع، وبتقدير الكفاءة التسويقية للمسالك التسويقية للمحاصيل موضع الدراسة. تبين أن الكفاءة التسويقية للمسلك الأول والذى يتمثل فى قيام المزراع بالأنشطة التسويقية أكبر من نظيرتها بالمسلك الثانى وهو قيام المزارع ببيع المحصول لتاجر الجملة منه إلى تاجر التجزئة ثم إلى المستهلك النهائى، ذلك لانخفاض الهوامش التسويقية. كما أظهرت نتائج تحليل مغلف البيانات أن الكفاءة التسويقية السعوية بالمسلك الأول أكبر من نظيرتها بالمسلك الثانى لمحاصيل البطاطس، والعنب وأن منتجى المحاصيل موضع الدراسة لديهم القدرة على زيادة الكفاءة التسويقية للمسالك التسويقية المختلفة. كما تبين أن هناك فروق معنوية بين المسلكين، كما أوضحت النتائج أن الكفاءة التسويقية بلغت أدناها بالمسلك الثالث لمحصول الأرز والذى يتمثل فى بيع المحصول فى عبوات زنة 1كجم، بينما بلغت أقصاها بالمسلك الأول وهو بيع الأرز سائب. كما تبين أيضاً أن منتجى الأرز لديهم القدرة على زيادة الكفاءة التسويقية السعوية بالمسالك التسويقية المختلفة، كما تبين وجود فروق معنوية بين المسالك المختلفة للأرز. وأن منتجى ومسوقى المحاصيل موضع الدراسة يمكنهم زيادة الكفاءة التسويقية من خلال خفض سعر التجزئة. وذلك من خلال: 1- تطبيق الزراعة التعاقدية على كل المحاصيل الزراعية. 2- تفعيل دور التعاونيات للقيام بدورها فى تسويق المحاصيل. 3- توفير عبوات مناسبة تعمل على تقليل الفاقد وبتكلفة مناسبة. 4- تقديم قروض تسويقية بفائدة ميسرة تساعد المزارعين على القيام ببعض العمليات التسويقية.
520 _aMarketing agricultural products is one of the important processes of agricultural activity, as it performs services and functions that link production and consumption. The problem of the study is the low efficiency of agricultural commodity marketing systems in Egypt. The study relied on the descriptive, quantitative and analytical method of the data. The results of the study showed that when the producer undertakes all marketing activities for the crops of potatoes, grapes, and rice, and selling in the retail markets leads to a reduction in the retail price of the crops. It was also found that there is an increase in the economic indicators of the farms, and in estimating the marketing efficiency of the marketing paths for the crops under study. It was found that the marketing efficiency of the first course, which is represented by the farmer carrying out marketing activities, is greater than its counterpart in the second course, which is that the farmer sells the crop to the wholesaler from it to the retailer and then to the final consumer, due to the low marketing margins. The results of the data envelope analysis also showed that the capacitive marketing efficiency of the first course is greater than its counterpart in the second course of potato and grape crops, and that the producers of the crops under study have the ability to increase the marketing efficiency of the different marketing channels. It was also found that there are significant differences between the two methods, and the results showed that the marketing efficiency reached the lowest in the third course of the rice crop, which is represented in selling the crop in packages of 1 kg, while it reached its maximum in the first course, which is the sale of bulk rice. It was also found that rice producers have the ability to increase the capacity of the capacitive marketing through the different marketing channels, as it was found that there are significant differences between the different rice paths. And that the producers and marketers of the crops under study can increase marketing efficiency by reducing the retail price. This is done through: 1- Applying contract farming to all agricultural crops. 2- Activating the role of cooperatives to play their role in marketing crops. 3- Providing suitable containers that reduce waste at an appropriate cost. 4- Providing marketing loans with soft interest that help farmers to carry out some marketing operations.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aالإنتاج الزراعي
_2qrmak
_x تسويق
_zمصر.
653 _aالمؤشرات الانتاجية.
_aالزراعة التعاقدية.
_aالمؤشرات الاقتصادية.
700 0 _aيحيي حامد الأسرج.
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aسهرة خليل عطا.
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aخيري حامد العشماوى.
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2022
_cيحيي حامد الأسرج.
_cخيري حامد العشماوى.
_cسهرة خليل عطا.
_dإيمان عبدالغفور أحمد الغنيمي.
_dخالد أحمد عبده حسانين.
_dسهرة خليل عطا.
_Uجامعة القاهرة.
_Fكلية الزراعة.
_Dقسم الاقتصاد الزراعي.
905 _aNadia
942 _cTH
_2ddc
999 _c162684