000 08386namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20250223033042.0
008 230411s2022 ua a frm 000 arand d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
043 _af-ua---
049 _aإيداع
082 0 4 _a516.962
092 0 4 _a516.962
_221
097 _aمــــاجستير
099 _aCai01.13.02.M.Sc.2022مص.ت
100 0 _aمصطفي عبد الفتاح محمد عبد الرحمن محرم،
_eإعداد.
245 1 0 _aتطبيق نظم سبق التجهيز وتأثيرهاعلى تصميم وتنفيذ مدارس التعليم الأساسي :
_b(دراسة حالة مكانية – جنوب سيناء ) /
_cإعداد مصطفي عبد الفتاح محمد عبد الرحمن محرم ؛ اشراف ا.د. نائلة محمد فريد طولان، ا.د. هشام حسين عزمي.
246 1 5 _aThe Application of Prefabricated Systems and Their Impact on The Design and The Implementation of The Basic Education Schools
264 0 _c2022.
300 _a127 صفحة. :
_bايضاحيات؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _2rda content
_atext
337 _2rdamedia
_aUnmediated
338 _2rdacarrier
_avolume
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
504 _aببليوجرافيا: صفحات. 123-127.
520 _aيهدف هذا البحث إلى دراسة تأثير استخدام الوحدات سابقه التجهيز على تصميم وتنفيذ مدارس التعليم الأساسي ودراسة مدى إمكانية تطبيق نظم سبق التجهيز بمحافظة جنوب سيناء وخاصة في الأماكن البدوية المتباعدة ومدى ملائمتها للطبيعة المحيطة وذلك لأهمية مرحلة التعليم الأساسي التي تعد مرحلة تأسيسية وتربوية وذات أهمية واضحة في غرس بذور التعليم والتعلم لدى الأطفال وتأهيلهم لاستيعاب متطلبات التنمية ومواكبة التطورات التكنولوجية في جميع المجالات المستهدفة وباعتبار أن جنوب سيناء احدى محاور التنمية التي وضعتها الدولة ضمن أولوياتها نظرا لأهميتها الاستراتيجيةوالجغرافية والاقتصادية حيثتمثل العمق الاستراتيجي لمصر. نظرا لطبيعة جنوب سيناء الخاصة وامتداد مساحتها وتباعد مناطق تمركز السكان فإن منظومة التنمية تفرض حلولا غير تقليدية ورؤية أكثر مرونة في تناول عمليتي توطين الخدمة التعليمية وتطوير فكرها التصميمي وفي إطار حل هذه المشكلة وتحقيقالاستفادة من التطور التكنولوجيوالتقني فإن الاعتماد على نظم سبق التجهيز يشكل مدخلا هاما في إيجاد حلول سريعة لخدمه هذا الغرض يعتمد على سرعه تصميم وتنفيذ مدارس مرحلةالتعليم الأساسي بما يتلاءم مع طبيعة الأوضاع الاقتصادية والاجتماعية والتركيبة السكانية والطبيعة الجغرافية الجيولوجية للمنطقة تحقيقا لبرامج التنمية التي تستهدف الإنسان والمكان والتنميةالمستقبلية لسيناء. تختص الدراسة بتحديد المشكلات التي تواجه العملية التعليمية بمنطقة جنوب سيناء وذلك لاختلاف طبيعتها عن المشكلات التي تعاني منها باقي المدن المصرية مما يفرض توسيع قاعدة المعلومات المطلوبة المرتبطة بالجوانب الثقافية والتراثية والقيم الإنسانية والتقاليد والعادات الحاكمة للتجمعات، بالإضافة إلى دراسة الجوانب المادية المتمثلة في الاقتصاد والثروات المتاحة والطبيعة الجيولوجية والبنية التحتية وكلها تشكل الشبكة المترابطة الممثلة لقاعدة المعلومات. تتناول الدراسة التعرف على التجارب الدولية والمحلية التي تتناسب مع طبيعة المكان والسكان لمنطقة جنوب سيناء في ظل تطبيق أنظمة الوحدات سابقه التجهيز وتأثيرها علىتصميم مدارس التعليم الأساسي بجنوب سيناء لتعظيم الاستفادةمنها ومن ثم التوصل للمخرجات العملية والنتائج البحثية لمنهج تطوير مدارس التعليم الأساسيبجنوب سيناءالمعتمد على الوحدات سابقه التجهيز.
520 _aThis research aims to study the use of the prefabricated units and their impact on the design and implementation of the basic educations’ schools, and a study capable of implementing these systems in South Sinai governorate. Due to the importance of the basic education stage, which is a stage of establishment and learning for children. Considering that South Sinai is one of the development axes that the government has set among its priorities due to its strategic, geographical and economic importance, as it represents the strategic depth of Egypt and is our gateway to the future. Due to the special nature of South Sinai and the extent of its area and the spacing of areas of population concentration, the development system imposes unconventional solutions and a more flexible vision in dealing with the two processes of localizing the educational service and developing its design thinking and in the context of solving this problem and making use of technological and technical development relying on prefabricated systems constitutes an important entry point for finding quick solutions to serve this purpose, which depends on the fast design and implementation of basic education schools in line with the nature of the economic and social conditions, demographics and the geographical nature of the region, in order to achieve development programs that target people, the place and the future development of Sinai. The study is concerned with identifying the problems facing the educational process in the South Sinai region, due to their different nature from the problems experienced by the rest of the Egyptian cities, which requires expanding the required information base related to cultural and heritage aspects, human values, traditions and customs governing the communities, in addition to studying the material aspects of the economy, available wealth and nature. Geology and infrastructure, all of which constitute the interconnected network that represents the information base. The study deals with identifying international and local experiences that are commensurate with the nature of the place and population of the South Sinai region in light of the application of prefabricated unit systems and their impact on the design of basic education schools in South Sinai to maximize the benefit from them and then reach the practical outputs and research results of the curriculum for the development of basic education schools in South Sinai based on Prefabricated units.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aالتعليم الأساسي
_2qrmak
_zمصر.
653 _aنظم سبق التجهيز.
_aالتعليم الأساسي.
_aجنوب سيناء.
700 0 _aهشام حسين عزمي.
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aنائلة محمد فريد طولان.
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2022
_cهشام حسين عزمي.
_cنائلة محمد فريد طولان.
_dمحمد محمود عبد المجيد عويضة.
_dمحمود فؤاد محمود.
_Uجامعة القاهرة.
_Fكلية الهندسة.
_Dقسم الهندسة المعمارية.
905 _aNadia
942 _cTH
_2ddc
999 _c162762