000 | 06858namaa22004211i 4500 | ||
---|---|---|---|
003 | OSt | ||
005 | 20250223033049.0 | ||
008 | 230622s2022 ua a frm 000 arand d | ||
040 |
_aEG-GICUC _bara _cEG-GICUC _dEG-GICUC _erda |
||
041 | 0 |
_aara _bara _beng |
|
049 | _aإيداع | ||
082 | 0 | 4 | _a229.5 |
092 |
_a229.5 _221 |
||
097 | _aمــــاجستير | ||
099 | _aCai01 02 06 M.A 2022 عا.ق | ||
100 | 0 |
_aعائشة محمود عبد الحميد أمين حامد. _eإعداد. |
|
245 | 1 | 0 |
_aبين تفاسير القرآن الكريم وشروح الكتاب المقدس ( العهد القديم) / _cاعداد عائشة محمود عبد الحميد أمين حامد ؛ اشراف ا.د. سيد البحراوي, ا.د.أحمد عبد العزيز |
246 | 1 | 5 | _aace be upon him) between the ran and explanations of the Bible -ld Testament) |
264 | 0 | _c2022. | |
300 |
_a182 صفحة. : _bايضاحيات؛ _c25سم. _eCD. |
||
336 |
_2rda content _atext |
||
337 |
_2rdamedia _aUnmediated |
||
338 |
_2rdacarrier _avolume |
||
502 | _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. | ||
504 | _aببليوجرافيا: صفحات. 173-180. | ||
520 | _aتناولت هذه الدراسة قصة آدم (عليه السلام) بين تفاسير القرآن الكريم وشروح الكتاب المقدس، فهي دراسة مقارنة هدفها الكشف عن أوجه الاتفاق والاختلاف بين الحكايتين؛ وذلك لأن قصة آدم لها أهمية عظيمة بالنسبة للبشر أجمعين، فآدم هو أبو البشر جميعًا، وخليفة الله على الأرض، اعتمدت الدراسة أولا على القرآن الكريم وبعض تفاسيره : (كجامع البيان في تأويل القرآن للطبري، والجامع لأحكام القرآن للقرطبي، وتفسير القرآن العظيم لابن كثير)، وثانيًا على الكتاب المقدس (العهد القديم وبعض شروحه: (تفسير الكتاب المقدس لنجيب جرجس، الموسوعة الكنسية لمجموعة من الكهنة وخدام كنيسة مارمرقص ، شرح سفر التكوين ليوحنا النقاري). استخدمت الدراسة منهج تحليل الخطاب الذي يقوم بفك شفرة النص والتعرف على ما وراءه من ميول فكرية أو افتراضات، التي تساعد الباحث على معرفة الغرض أو الرسالة التي يريد النص إيصالها وفق سياقها التاريخي والاجتماعي. قسمت الدراسة إلى أربعة فصول، فبدأت بتمهيد تحت عنوان القصة والقص، ثم تناولت مدخل إلى السرد، ثم الفصل الأول (السرد والحدث)، أما الثاني تحت عنوان (الشخصية والحوار بنية تفاعلية)، والثالث (تسريد الخطاب وتزمين القصة)، وأخيرًا الفصل الرابع (المقارنة)، واشتملت أيضا على الخاتمة والنتائج. الأحداث وقامت الباحثة بتحليل هذا العمل الأدبي أولا بوصفه كقصة المدلول أو المضمون السردي): فميزت بين منطق من جهة والشخصيات من جهة أخرى، وثانيًا بوصفه كخطاب سردي (الدال أو الحكاية) قامت فيه الباحثة بتحليل الخطاب السردي كما تبناه جيرار جينيت البنية الزمنية والصيغة السردية، والرؤية السردية، والصوت)، وفي النهاية توصلت الدراسة إلى تحديد أوجه الاتفاق والاختلاف في قصة آدم بين تفاسير القرآن الكريم وشروح. | ||
520 | _a This study dealt with the story of Adam (peace be upon him) between the interpretations of the Holy Qur’an and the explanations of the Holy Bible. It is a comparative study aimed at revealing the points of agreement and differences between the two stories. This is because the story of Adam has great significance for all human beings. Adam is the father of all humankind, and God’s successor on earth. The study relied first on the Holy Qur’an and some of its interpretations: (such as Jami’ al-Bayan fi Ta’wil al-Qur’an by al-Tabari, al-Jami’ al-Ahkam al-Qur’an by al- Qurtubi and the exegesis of the Great Qur’an by Ibn Kathir). And secondly, on the Bible (the Old Testament) and some of its explanations: (The Interpretation of the Bible by Najib Gerges, The Church Encyclopedia of a group of Priests and Servants of the Church of St. Mark, Explanation of the Book of Genesis by John Al-Naqari). The study used the discourse analysis method, which decodes the text and identifies the intellectual tendencies or assumptions behind it, which help the researcher to know the purpose or message that the text wants to deliver according to its historical and social context. The study was divided into four chapters, it started with a preface under the title of story and storytelling, then dealt with an introduction to narration, then the first chapter (narration and the event), the second under the title (Personality and dialogue an interactive structure), the third (narration and chronology of the story), and finally the fourth chapter (comparison), and also included the conclusion and results. The researcher analyzed this literary work first as a story (signification or narrative content): she distinguished between the logic of events on the one hand and the characters on the other hand, and secondly as a narrative discourse (the signifier or the tale) in which the researcher analyzed the narrative discourse as adopted by Gerard Genet (temporal structure, and narrative form, narrative vision, and sound), and in the end the study reached to identify the points of agreement and difference in the story of Adam between the interpretations of the Holy Qur’an and the explanations of the Bible. | ||
530 | _aصدر أيضًا كقرص مدمج. | ||
546 | _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية. | ||
650 | 7 |
_aقصص الأنبياء _2qrmak |
|
653 |
_aقصة آدم. _aالقرآن الكريم. _aالكتاب المقدس. |
||
700 | 0 |
_aسيد البحراوي. _eمشرف أطروحة. |
|
700 | 0 |
_aاحمد عبد العزيز. _eمشرف أطروحة. |
|
900 |
_b01-01-2022 _cسيد البحراوي. _cاحمد عبد العزيز. _dمحمد عيسوي. _Uجامعة القاهرة. _Fكلية الاداب. _Dقسم اللغة العربية وآدابها. |
||
905 | _aNadia | ||
942 |
_cTH _2ddc |
||
999 | _c162956 |