000 06302namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250223033204.0
008 231102s2022 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a371.926
_221
092 _a371.926
_221
097 _aمــــاجستير
099 _aCai01.23.07.M.Sc.2022.فا.ب
100 0 _aفاطمة عادل حسين عويس،
_eإعداد.
245 1 0 _aبرنامج تدريبي في خفض اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد وأثره في خفض اللجلجة لدى الأطفال المتلجلجين /
_cإعداد فاطمة عادل حسين عويس ؛ إشــــراف أ.د. زينب علي محمد علي، د. عمرو رمضان عطايا.
246 1 5 _aA Training Program in Reducing Attention Deficit Disorder with Hyperactivity and its Effect on Lowering Stuttering in Stuttering Children
264 0 _c2022
300 _a200صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c25cm. +
_eCD.
336 _2rdacontent
_atext
337 _2rdamedia
_aUnmediated
338 _2rdacarrier
_avolume
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
504 _a ببليوجرافيا: صفحات 142-165.
520 _aهدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية البرنامج في خفض اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد وأثره على الأطفال المتلجلجين. وتكونت العينة من (6) أطفال من ذوي اضطراب تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد. استخدمت الباحثة استمارة جمع البيانات الأولية الخاصة بالطفل (إعداد الباحثة)، مقياس شدة اللجلجة (إعداد /سهير أمين 2017) مقياس كونرز لاضطراب تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد (إعداد/عبد الرقيب 2017)، اختبار رسم الرجل للذكاء (إعداد/جود انف هاريس، تقنين محمد فرغلي واخرون 2004)، مقياس المستوى الاجتماعي والاقتصادي للأسرة (إعداد/عبد العزيز الشخص 2006)، والبرنامج التدريبي القائم على خفض اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد وأثره في خفض اللجلجة لدى الأطفال المتلجلجين (إعداد الباحثة). توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى0.05) بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي لتشتت الانتباه المصحوب بفرط الحركة، وشدة اللجلجة لدى الأطفال المتلجلجين لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى 0.05) بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لتشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد وقياس شدة اللجلجة لصالح القياس البعدي، كما أسفرت عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين البعدي والتتبعي في قياسي تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد وشدة اللجلجة لدى المجموعة التجريبية
520 _aThe current study aimed to investigate the program effectiveness in reducing attention deficit disorder with hyperactivity and its effect on the reduction of stuttering in stuttering children. The sample consisted of (6) children with attention deficit hyperactivity disorder. The researcher used the preliminary data collection form for the child (prepared by the researcher), stuttering severity instrument (prepared by Suhair Amin 2017), Conners’ scale for attention deficit hyperactivity disorder (prepared by Abdul Raqib 2017), Draw a Man Test for intelligence (prepared by Goodenough- Harris, validating by Mohammed Farghali et al. 2004), The socio-economic level of the family scale (prepared by / Abdul Aziz Al-Shakhs 2006), and the training program based on the reduction of attention deficit hyperactivity disorder and its effect on reducing stuttering in child stutterers (prepared by the researcher). The results indicate that there are significant differences at the level of (0.05) between the mean scores of the experimental and control groups in the post-measurement of attention deficit with hyperactivity and the severity of stuttering in children in favor of the experimental group. There are statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean scores of the experimental group in the pre-and post-measurements of attention deficit with hyperactivity and the severity of stuttering in favor of the post-measurement. There are no statistically significant differences between the mean scores of the post- and ongoing measurement for attention deficit with hyperactivity and the severity of stuttering in favor of the experimental group.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aالاطفال بطيئو التعلم
_21
653 0 _aالأطفال المتلجلجين
_aاضطراب طلاقة الكلام
_aتشتت الانتباه
_aفرط الحركة
_aاللجلجة
700 0 _aزينب علي محمد علي
_eمشرف أطروحة.
700 0 _a عمرو رمضان عطايا
_eمشرف أطروحة.
856 _uhttp://172.23.153.220/th.pdf
900 _b20/12/2022
_cزينب علي محمد علي
_c عمرو رمضان عطايا
_dمحمد رفعت حسنين
_dوفاء محمد عبد الجواد
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات العليا للتربية
_Dقسم التربية الخاصة
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c165599
_d165599