000 08753namaa22003971i 4500
003 OSt
005 20240302101048.0
008 231220s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a158
092 _a158
_221
097 _aمــــاجستير
099 _aCai01.02.11.M.A.2023.ول.ع
100 0 _aولاء رفيق محمد عبد الرحمن،
_eإعداد.
245 1 2 _aالعلاقة بين مستوى الخيال وخصائص المعلومات :
_bدراسة في علم النفس المعرفي /
_cإعداد ولاء رفيق محمد عبد الرحمن ؛ إشراف أ.د. أيمن محمد فتحي عامر.
246 1 5 _aRelationship between imagination level and information properties:
_b: Study in cognitive psychology
264 0 _c2023.
300 _a 228+48 صفحة :
_b إيضاحيات ؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rdacontent
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
504 _a ببليوجرافيا: صفحات 193-210.
520 _aهدف البحث الراهن إلى الكشف عن دور خصائص المعلومات (نوعها، وكمها، ودرجة تعقيدها، ودرجة غموضها) في تحديد مستوى خيالِ الفرد، على عينة من 100 فرد من طلاب الجامعة بكلية الآداب، الذين تم اختيارهم من فرق متباينة، إذ تم تطبيق بطارية مكونة من ثلاثة مقاييس عليهم، الأول لقياس مستوى الخيال الإبداعي والاستعادي في ضوء كم المعلومات اللفظية (معلومات لفظية قليلة مقابل معلومات لفظية كثيرة)، ودرجة تعقيدها (بسيطة مقابل مركبة)، ودرجة غموضها (واضحة مقابل غامضة)، والثاني لقياس مستوى الخيال الاستعادي في ضوء درجة تعقيد المعلومات البصرية (الأشكال) (بسيطة مقابل مركبة)، والثالث لقياس مستوى الخيال الإبداعي والاستعادي في ضوءِ درجة غموض المعلومات البصرية (الأشكال) (واضحة مقابل غامضة). وباستخدام معاملات ارتباط بيرسون لقياس الارتباطات، واختبار "ت" لقياس الفروق بين أداء أفراد العينة في مستوى الخيال (الإبداعي والاستعادي) في ضوء كل خاصية من خصائص المعلومات اللفظية والبصرية المُقدمة إليها، توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: (1) إن الخيال الكلي والإبداعي والاستعادي القائم على الامتداد بالمفهوم هو الأعلى بين الصور الثلاثة للخيال، يليه الخيال القائم على الصور العقلية، ثم يأتي الخيال (الاستعادي) القائم على التدوير العقلي. (2) إن المعلومات اللفظية تستثير خيالًا كليًا وإبداعيًا واستعاديًا أعلى مما تستثيره المعلومات البصرية. (3) إن المعلومات اللفظية القليلة تستثير خيالًا كليًا وإبداعيًا أعلى من المعلومات اللفظية الكثيرة، بينما المعلومات اللفظية الكثيرة تستثير خيالًا استعاديًا بدرجة أكبر من المعلومات اللفظية القليلة. (4) إن المعلومات اللفظية البسيطة تستثير خيالًا كليًا أعلى من المعلومات اللفظية المركبة، بينما لم تميّز درجة تعقيد المعلومات اللفظية في مستويي الخيال الإبداعي والاستعادي. (5) إن المعلومات اللفظية الغامضة تستثير خيالًا كليًا وإبداعيًا أعلى مما تستثيره المعلومات اللفظية الواضحة، بينما لم تميز درجة غموض المعلومات في مستوى الخيال جامعة القاهرة الإدارة العامة للدراسات العليا والبحوث ______ الاستعادي. (6) إن المعلومات البصرية (الأشكال) المركبة، تستثير خيالًا استعاديًا أعلى مما تستثيره المعلومات البصرية البسيطة. (7) إن المعلومات البصرية (الأشكال) الواضحة تثير خيالًا كليًا واستعاديًا أعلى مما تستثيره المعلومات البصرية الغامضة، بينما المعلومات البصرية الغامضة تستثير خيالًا إبداعيًا أعلى مما تستثيره المعلومات البصرية الواضحة.
520 _aThe current research aimed to reveal a role of information properties (its type, quantity, degree of complexity, and degree of ambiguity) in determining level of individual imagination, on a sample of 100 university students in Faculty of Arts, who were selected from different study groups, where a battery consists of three tests was applied to them, the first test to measure a level of creative and retrospective imagination according to amount of verbal information (little verbal information versus many verbal information), its complexity (simple versus complex), and its degree of ambiguity (clear versus ambiguous), the second to measure a level of retrospective imagination according to a degree of complexity of visual information (shapes) (simple vs. complex), and the third to measure a level of creative and retrospective imagination according to a degree of ambiguity of visual information (shapes) (clear vs. ambiguous). And by using Pearson correlation coefficients to measure correlations, and the "T" test to measure differences between individuals performance at a level of imagination (creative and retrospective) according to each of information characteristics provided to them, the study reached the following results: (1) Total, creative and retrospective imagination based on an extension of concept are the highest among three forms of imagination, followed by an جامعة القاهرة الإدارة العامة للدراسات العليا والبحوث ______ imagination based on mental images and then a retrospective imagination based on mental rotation. (2) Verbal information excite higher total, creative and retrospective imagination than visual information. (3) Little verbal information excite higher total and creative imagination more than many verbal information, while many verbal information stimulates a retrospective imagination more than little verbal information. (4) Simple verbal information stimulates a total imagination higher than complex verbal information, while complexity degree of verbal information wasn't distinguished at levels of creative and retrospective imagination. (5) Ambiguous verbal information excite total and creative imagination higher than clear verbal information, while degree of information ambiguity wasn't distinguished at a level of retrospective imagination. (6) Complex visual information (shapes) excite a retrospective imagination higher than simple visual information. (7) Clear visual information (shapes) stimulates higher total and retrospective imagination than an ambiguous visual information, while ambiguous visual information excite higher creative imagination than clear visual information.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aعلم النفس التطبيقى
_2qrmak
653 0 _aمستوى الخيال
_aالخيال الإبداعي
_aالخيال الاستعادي
_aخصائص المعلومات
_aدراسة في علم النفس المعرفي
700 0 _aأيمن محمد فتحي عامر،
_eمشرف أطروحة.
900 _b5/7/ 2023
_cأيمن محمد فتحي عامر
_dاحمد موسي
_dنبوية عبد العزيز شاهين
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الاداب
_Dقسم علم النفس
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c166072