000 06747namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20240211192501.0
008 240103s2023 ua ao||fr|m|| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
043 _af-ua---
049 _aDeposit
082 0 4 _a711.570962
_221
092 _a711.570962
_221
097 _aPh.D
099 _aCai01.13.02.Ph.D.2023.Da.U
100 0 _aDalia Adel Hassan Aly Beheiry,
_epreparation.
245 1 0 _aUniversity’s new identity – university design – campus image :
_bA relational model /
_cby Dalia Adel Hassan Aly Beheiry ; under the supervision of Prof. Dr. Zeinab Yousef Shafik, Dr. Dalia Ahmed Aboubakr.
246 1 5 _aالهوية الجديدة للجامعة - تصميم الجامعة - صورة الحرم الجامعي: نموذج لرصد العلاقة
_bدراسة حالة الجامعات المصرية
264 0 _c2023.
300 _a222 pages :
_billustrations ;
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rdacontent
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2023.
504 _aBibliography: pages 193-205.
520 _aThe thesis aims to formulate a model that explores the relationship between the university’s identity, its architectural design and the perceived campus image. It also aims to investigate the impact of COVID-19 pandemic on this model. The thesis aims to analyze the declared identity of new Egyptian universities. To formulate the hypothesis of the relational model, the research started with literature review of physical and non-physical variables related to university’s organizational and visual identity. The thesis also reviewed the literature related to the impact of the pandemic on identity. An online questionnaire targeting academic leaders, practitioners and students was conducted to identify the relative importance and relationships of the selected variables of university’s identity pre- and post-COVID-19 pandemic. Two applications were used to test the research hypothesis. Firstly, a content analysis of the new Egyptian universities’ identities was used to track the correlation between the selected variables based on information accessible on universities’ websites. Secondly, university architectural projects of future architects were analyzed using the model to investigate the gaps between design intentions and final designs of a university . The study revealed that the most important physical variables of university’s new identity pre- and post-pandemic are technological infrastructure and flexible design, while the least important is university’s unique design. The design principles to keep pace with the current paradigm shift in universities’ identity are providing informal learning spaces, active circulation, multidisciplinary spaces and blended learning spaces. The results highlighted that universities need to revisit the declared identity to reflect the new challenges. This study links the physical and non-physical variables of university’s new identity. The current study contributes to transform conceptual framework of university’s new identity to a measurable relational model.
520 _aيهدف البحث إلى تصميم نموذج لاستكشاف العلاقة بين الهوية الجديدة للجامعة وتصميمها المعماري وصورة الحرم الجامعي المتصورة. كما يهدف إلى التحقيق في تأثير جائحة COVID-19 على هذا النموذج. يهدف البحث أخيرًا إلى تحليل الهوية المعلنة للجامعات المصرية الجديدة. لصياغة فرضية نموذج رصد العلاقة، بدأ البحث بالأدبيات المتعلقة بالمتغيرات المادية وغير المادية لهوية الجامعة (الهوية التنظيمية والبصرية) وتأثير الوباء على هويتها. بعد ذلك، تم إجراء استبيان عبر الإنترنت يستهدف القادة الأكاديميين والمصممين الممارسين والطلاب لتحديد الأهمية النسبية للمتغيرات المختارة لهوية الجامعة قبل وبعد الجائحة وعلاقتها. تم استخدام تطبيقين لاختبار فرضية البحث. أولاً ، تم استخدام تحليل محتوى هوية الجامعات المصرية الجديدة لتتبع الارتباط بين متغيرات البحث من خلال المعلومات المتاحة على مواقع الجامعات. ثانيًا ، تم تحليل المشاريع المعمارية الجامعية للمعماريين المستقبليين في الجامعة باستخدام النموذج لاستكشاف الفجوات بين نوايا التصميم والتصاميم النهائية للجامعة. كشفت الدراسة أن أهم المتغيرات المادية للهوية الجديدة للجامعة قبل وبعد الجائحة هي البنية التحتية التكنولوجية والتصميم المرن ، في حين أن التصميم الفريد للجامعة هو الأقل أهمية. لمواكبة التغيرات الحالية في هوية الجامعات، يجب ان يتوفر في تصميم الجامعة مساحات تعليمية غير رسمية وممرات حيوية وفراغات متعددة التخصصات وفراغات تعلم مدمجة. أبرزت النتائج أن الجامعات بحاجة إلى إعادة النظر في الهوية المعلنة لتعكس التحديات الجديدة. تربط هذه الدراسة المتغيرات المادية وغير المادية لهوية الجامعة الجديدة. تساهم الدراسة الحالية في تحويل الإطار المفاهيمي للهوية الجديدة للجامعة إلى نموذج لرصد العلاقة قابل للقياس.
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 7 _aUniversity Planning Egypt
_zEgypt
653 0 _aUniversity’s organizational identity
_aLearning space design
_aUniversity’s visual identity
_aCampus Image
_aImpact of COVID-19
700 0 _aZeinab Yousef Shafik
_ethesis advisor.
700 0 _aDalia Ahmed Aboubakr
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2023
_cZeinab Yousef Shafik
_cDalia Ahmed Aboubakr
_dRowida Mohamed Reda Kamel
_dShaimaa Mohamed Kamel
_UCairo University
_FFaculty of Engineering
_DDepartment of Architectural Engineering
905 _aEman
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c166125
_d166125