000 06021namaa22004091i 4500
003 OSt
005 20250223033228.0
008 240305s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a949.5013
092 _a949.5013
_221
097 _aماجستير
099 _aCai01.02.03.M.A.2023.شي.س
100 0 _aشيماء جمال علي عبدالغني،
_eإعداد.
245 1 0 _aسياسة الإمبراطورية البيزنطية تجاه الحبشة واليمن في الفترة من (518-572م) /
_cاعداد شيماء جمال علي عبدالغني؛ اشراف د. محمد عبدالنعيم محمد عبده.
246 1 5 _aThe Policy of The Byzantine Empire Towards Abyssinia and Yemen in The Period from (518-572 AD) »
264 0 _c2023.
300 _a241 صفحة :
_b إيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 220-234.
520 _aبعيدًا عن الدولة البيزنطية ولاسيما في بلاد اليمن السعيد، قام يوسف ذي نواس ملك اليمن باضطهاد نصارى نجران، وشرع في إرسال تحدياته إلى العالم النصراني البيزنطي لذلك العهد، مما أقلق الإمبراطور البيزنطي جستين الأول Justin I حيث وردت أخبار من جنوب بلاد العرب عن استشهاد مسيحي نجران، وقام شمعون الأرشمي بالترويج لمقتل نصارى نجران، مما أدى إلى قيام تحالف بيزنطي حبشي مشترك لغزو اليمن. لذلك تناولت هذه الدراسة السياسة التي اتبعتها الإمبراطورية البيزنطية تجاه اليمن والحبشة لتحقيق أهدافها الدينية والاقتصادية، فقد اتبع الإمبراطور جستنيان دبلوماسية حكيمة بعد أن نجح في توحيد قوى حمير وأكسوم لخلق تهديد جانبي لقوات الفرس المتحكمة في طرق التجارة والسيطرة على مملكة الحيرة في بلاد الرافدين، لهذا تم إرسال العديد من السفارات إلى السميفع أشوع ملك حمير لتسوية الخلافات بينه وبين قيس أمير مملكة كندة، وتم إرسال نونوس ويوليان إلى الحبشة لتحقيق أهداف بيزنطة السياسية والاقتصادية. كما تتناولت الدراسة حرص ساسة القسطنطينية أن يرسلوا أساقفة ورهبان لتشييد الكنائس ونشر المسيحية في أكسوم وحمير، وذلك عبر حليفها الحبشي، وسوف تركز الدراسة على السياسة الدينية التي اتبعها جستنيان في البلاد الأفروآسيوية لتحقيق أهداف البلاط البيزنطي وربط حمير والحبشة ببيزنطة. وكذلك تناولت الدراسة علاقة أبرهة ببيزنطة منذ قيامه بالثورة على السميفع ومقتله وحتى نهاية الوجود البيزنطي في اليمن وحمير
520 _aFar from the Byzantine state, especially in the country of the happy yemen Youssef ze Nawas king of Yemen persecuted the Christians of Najran and began to send challenges to the Byzantine Christian world in this Period, which worried the Byzantine Emperor Justin I. When news came from the south of the Arab countries about the martyrdom of the Najran Christian and Shimon Al --Rishmi promoted the killing of Christians in the city of Najran, which led to the establishment of a joint Byzantine --Abyssinian alliance to invade Yemen., Therefore, this study will discuss the policy pursued by the Byzantine Empire towards Yemen and Abyssinia to achieve its religious goals. The emperors Justin followed a wise diplomat after He succeeded in unifying Himyar and Axum to create a side threat to the Persians who controlled the trade routes and control of the kingdom of Al Hyra in Mesopotamia to settle the dispute between him and Qais, Prince of the Kingdom of Kinda. Nunus and Yulian were sent to Abyssinia to achieve Byzantine political and economic goals. The study also discusses the keenness of the politicians of Constantinople to send their bishops and monks to the construction of churches and the dissemination of the Christian religion in Axum and Himyar, Through its Ethiopian ally. The study will focus on the religious policy adopted by Justinian in the Afro --Asian country to achieve the objectives of the Byzantine court and the linking of Himyar and Abyssinia to Byzantium. The study will also discuss the relationship between Abraha since his rise against Al-Smifa" and his death till the end of the Byzantine presence in Himyar and Yemen.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _a الإمبراطورية البيزنطية
_2qrmak
_xتاريخ
_yالعصر الباكر
653 0 _aالملك يوسف ذونواس
_aالسياسة الدينية للحبشة في اليمن (518-572م
_aالسفارات البيزنطية لليمن والحبشة (527-532م)
700 0 _aمحمد عبدالنعيم محمد عبده
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2023
_cمحمد عبدالنعيم محمد عبده
_dامال حامد زيان
_dحسين مراد
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الاداب
_Dقسم التاريخ
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c166398