000 06125namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250223033228.0
008 240305s2023 ua af||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aايداع
082 0 4 _a155.413
092 _a155.413
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.02.11.Ph.D.2023.من.ف
100 0 _aمنصور عبد النعيم جاد،
_eإعداد.
245 1 0 _aفاعلية وتأثير المنحى اللغوي البنائي ومنحى السلوك اللفظي في تحسين التواصل الاجتماعي لدى أطفال طيف الذاتوية /
_cإعداد منصور عبد النعيم جاد إشراف أ.د. سهير فهيم الغباشي؛ أ.د. عماد عبد المقصود محجوب.
246 1 5 _aThe Efficacy and Effectiveness of Structural Linguistic and Verbal Behavior Approaches in Improving Social Communication of Children with Autism Spectrum Disorder
264 0 _c2023.
300 _a199صفحة :
_b إيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _a أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
504 _a. ببليوجرافيا: صفحات 159-181.
520 _a تمت مقارنة فعالية التدخل اللغوي البنائي والتدخل السلوكي اللفظي وتأثيرهما في تحسين التواصل الاجتماعي لـ (10) أطفال طيف الذاتوية. استخدم الباحث المنهج التجريبي، وتصميم دراسة الحالة الواحدة (أب أج)، وذلك بهدف تقييم إسهام كل من نوعي التدخل لتحسين التواصل الاجتماعي. ولذا فقد أخضع الباحث كل طفلين متطابقين للظروف التجريبية ذاتها، ولكن بترتيب مختلف لمعالجة بعض المتغيرات غير المطلوبة. وكشفت النتائج عن أن إجراءات التدخل السلوكي اللفظي أدت إلى معدلات تواصل اجتماعي أعلى جوهريا من التدخل اللغوي البنائي، وذلك على ثلاثة معايير: (1) عدد مرات التواصل الاجتماعي، (2) مجموع الأصوات والكلمات الاجتماعية المستخدمة، و (3) ارتقاء التواصل الاجتماعي. ولقد أظهر فحص نمط المعايير الثلاثة السابقة أن هذه المعدلات تتعلق في الغالب بثلاثة جوانب من التدخل السلوكي اللفظي: (أ) طبيعة المهارة المستهدفة، و(ب) دافع الطفل، و (ج) إجراءات التدريب المستخدمة
520 _aThis study compared The Efficacy and Effectiveness of Structural Linguistic Intervention and Verbal Behavior Intervention to improve Social Communication in a sample of autistic children. Method: The author employed an Experimental Method, a single case study ABAC design, to assess the contribution of each of the two types of intervention to improve social communication, in which the researcher subjected each two corresponding children to the same experimental conditions, but in a different order, in order to neutralize some variables that are not required. Sample: The study sample included ten participants on the autism spectrum. Each Child was subjected to a peer-to-peer procedure in the following variables: the severity of pathological symptoms, the overall level of adaptive behavior skills, the level of receptive and expressive language, and age. A variety of demographic characteristics were also included in the peering operations. Following that, each pair of matched children were randomly assigned to the two types of intervention using lots, and each pair of matched children were exposed to the two types of intervention in a different order for each child. Procedures: The number of baseline sessions for each intervention for each child ranged from 2 to 3 sessions. Each session lasted 20 minutes. Individual baseline and intervention sessions were conducted for each Child (1:1). In terms of training sessions, there were two training days per week on average, with two sessions per day lasting 20 minutes. The number of training sessions per week for each Child was four, and the total number of training sessions for each child was an average of 34 for each intervention, with a 17-week training duration for each child. Results: Procedures based on verbal behavior intervention demonstrated significantly higher rates of social communication than Structural Linguistic language intervention, based on three criteria: (1) the number of times social communication occurred in an interaction situation, (2) the sum of social communication sounds and words used, and (3) the improvement of social communication skills. The pattern of the preceding three criteria revealed that these rates are mostly due to three components related to the verbal behavioral intervention, namely (a) the nature of the targeted skill, (b) the child's motivation, and (c) the training methodologies used.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aعلم النفس الادراكى عند الاطفال
_2qrmak
653 0 _aالمنحى اللغوي البنائي
_aمنحى السلوك اللفظي
_aالتواصل الاجتماعي
_aاضطراب طيف الذاتوية
700 0 _aسهير فهيم الغباشي
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aعماد عبد المقصود محجوب
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2023
_cسهير فهيم الغباشي
_cعماد عبد المقصود محجوب
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الاداب
_Dقسم علم النفس
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c166399