000 08645namaa22004451i 4500
003 OSt
005 20250223033236.0
008 240418s2021 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
043 _af-ua---
049 _aإهداء
082 0 4 _a658.576
092 _a658.576
_221
097 _aمــــاجستير
099 _aCai01.34.M.Sc.2021.مر.ا
100 0 _aمروة محمد حسن السيد البنا،
_eإعداد.
245 1 0 _aأثر الجودة المُدركة لمنظومة التدريب على رأس المال الفكري :
_b(بالتطبيق على الجهاز الإداري بجامعة الزقازيق ) /
_cإعداد الباحثة مروة محمد حسن السيد البنا؛ اشراف أ.د. أحمد إبراهيم عبد الهادي، أ.د. أماني محمد عامر.
246 1 5 _aThe effect of the perceived quality of the training system on the intellectual capital :
_b(Applying to the administrative apparatus of Zagazig University)
264 0 _c2021
300 _a158صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2021.
504 _a. ببليوجرافيا: صفحات 133-145.
520 _aكان الهدف الرئيسي لهذه الدراسة هو التعرف على أثر الجودة المدركة لنظام التدريب على رأس المال الفكري، من خلال تطبيقه على الجهاز الإداري بجامعة الزقازيق. ومن خلال الدراسات السابقة تم اقتراح نموذج وصفي للدراسة يوضح أبعاد الجودة المدركة لنظام التدريب ورأس المال الفكري، وتم استخدام قائمة المسح. وكأداة لجمع البيانات، تم توجيهها إلى كافة العاملين المدربين بالجهاز الإداري بجامعة الزقازيق محل الدراسة، كما تم استخدام أسلوب الجرد الشامل في جمع البيانات. بلغ حجم المجتمع (322) فرداً وكانت الاستجابة (270) فرداً أي 84% من إجمالي حجم المجتمع. ومن خلال التحليلات الإحصائية تم التوصل إلى النتائج التالية: توجد علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية للجودة المدركة لنظام تدريب رأس المال الفكري، أي أنه كلما زادت الإجراءات المتبعة في عملية الجودة المدركة لنظام التدريب كلما زاد التطور. وتنمية رأس المال الفكري بأبعاده المختلفة. كما توصلت الدراسة إلى وجود أثر إيجابي ذو دلالة إحصائية للجودة المدركة لنظام تدريب رأس المال الفكري، بالإضافة إلى وجود فروق جزئية بين آراء مفردات المجتمع لبعض متغيرات (الجنس، المؤهل العلمي)، وغياب وجود فروق جزئية بين آراء مفردات المجتمع للآخرين مثل (العمر، مدة الخدمة، عدد البرامج التدريبية) فيما يتعلق بالجودة المدركة للنظام التدريبي. بالإضافة إلى وجود فروق جزئية بين آراء مفردات المجتمع لبعض المتغيرات (الجنس، العمر)، وعدم وجود فروق بين آراء مفردات المجتمع للآخرين مثل (مدة الخدمة، المؤهل العلمي، عدد البرامج التدريبية) فيما يتعلق برأس المال الفكري. وفي ضوء نتائج الدراسة تم اقتراح مجموعة من التوصيات منها: أهمية وضرورة دعم الجودة المدركة لنظام التدريب بالجهاز الإداري لجامعة الزقازيق لما له من ارتباط إيجابي وأثر واضح على الفكر الجامعي بالجامعة. ضرورة توعية الجامعة بأهمية التدريب وأثره على الحياة المهنية للعاملين. ولا بد من تلبية الاحتياجات الوظيفية للعاملين وإعداد برامج تدريبية لهم حول كيفية الحد من المشكلات وعدم تفاقمها والتكيف مع التغيرات التكنولوجية السريعة والتغير المستمر. تشجيع المبادرات والأفكار الإبداعية للموظفين وتصميم تحقيق دوري وتوزيعه لمعرفة نقاط القوة ودعمها، ومعرفة نقاط الضعف ومعالجتها.
520 _aThe main objective of this study was to identify the impact of the perceived quality of the training system on intellectual capital, by applying it to the administrative apparatus at Zagazig University. Through previous studies, a descriptive model was proposed for the study that illustrates the dimensions of the perceived quality of the training system and intellectual capital, and a survey list was used. As a data collection tool, it was directed to all the trained employees in the administrative apparatus at the University of Zagazig under study, and the comprehensive inventory method was used in collecting data. The size of the community reached (322) individuals and the response was (270) individuals, or 84% of the total community size. And through statistical analyzes, the following results were reached: There is a positive, statistically significant relationship to the perceived quality of the intellectual capital training system, meaning that the more procedures followed in the perceived quality process of the training system, the greater the development and development of intellectual capital in its various dimensions. The study also found a positive, statistically significant impact of the perceived quality of the intellectual capital training system, in addition to the presence of partial differences between the opinions of the community vocabulary for some variables (gender, academic qualification), and the absence of partial differences between the opinions of the community vocabulary for others, such as (age, length of service, number of training programs) with regard to the perceived quality of the training system. In addition to the presence of partial differences between the opinions of the community vocabulary for some variables (gender, age), and the absence of differences between the opinions of the community vocabulary for others, such as (service period, academic qualification, number of training programs) with regard to intellectual capital. Based on the results of the study, a set of recommendations were suggested, including: * The importance and necessity of supporting the perceived quality of the training system in the administrative apparatus of Zagazig University due to its positive correlation and clear impact on the university's intellectual capital. * The necessity of the university's awareness of the importance of training and its impact on the employees' career lives. It is imperative that the job needs of the workers are satisfied and training programs for them are prepared for how to reduce problems and not escalate them, adapt to the rapid technological changes and the continuous encouragement of the creative initiatives and ideas of the employees and design an investigation periodically And distribute it to know the strengths and support them, and to know the weaknesses and address.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 7 _aجودة الانتاج
_2qrmak
650 7 _aرأس المال
_2qrmak
653 0 _aاثر الجودة
_aالمنظومة
_aالتدريب علي راس المال
700 0 _aأحمد إبراهيم عبد الهادي
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aأماني محمد عامر
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2021
_cأحمد إبراهيم عبد الهادي
_cأماني محمد عامر
_dطارق رضوان محمد رضوان
_dمحمد نصر محمد سعيد
_Uجامعة بنها
_Fكلية التجارة
_Dقسم ادارة اعمال
905 _aNadia
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c166729